راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاه مدیران بیمه آرمان به اینشورتک

نشست خبری اولین رویداد اینشورتک کشور با عنوان ماراتون برنامه‌نویسی بیمه، دوشنبه گذشته، 27 شهریورماه امسال با حضور پویا کندری، مدیر شتابدهنده فارابی و علیرضا بیانیان، مدیرعامل بیمه آرمان در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. ماراتون برنامه‌نویسی بیمه 26 تا 28 مهرماه در تالار ابوریحان دانشگاه شهیدبهشتی برگزار می‌شود و گروه‌های علاقه‌مند تا 15 مهر وقت دارند در این ماراتون ثبت‌نام کنند. در این نشست مینا صدیق نوحی، قائم مقام مدیرعامل و هادی رئیس‌الذاکرین، عضو هیئت مدیره این بیمه نیز حضور داشتند و درباره برنامه‌های بیمه آرمان و شرایط استارت‌آپ‌های فین‌تکی حوزه بیمه گفتگو کردند که شرح این نشست را در ادامه می‌خوانید.

 

برنامه دانشگاه شهیدبهشتی برای فعالان استارت‌آپی حوزه بیمه

پویا کندری، مدیر شتاب‌دهنده فارابی در ادامه این جلسه درباره برگزاری این رویداد توضیح داد: «دانشگاه شهیدبهشتی فعالیت خود را در قالب شتاب‌دهنده فارابی از سال گذشته آغاز کرد. قرار بر این بود که استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک و مالی را تحت حمایت و آموزش خود قرار دهیم. در حوزه بازار سرمایه و بورس، بانکداری و پرداخت استارت‌آپ‌هایی ایجاد و حمایت شدند، اما در حوزه بیمه به همکاری با شرکت‌های بیمه‌ای نیاز داشتیم. در نهایت همکاری خود را با بیمه آرمان شروع کردیم و برگزاری ماراتون برنامه‌نویسی بیمه پیش‌رو، حاصل این همکاری در حوزه اینشورتک است.»

کندری پیش‌بینی کرد که حدود چهل تیم در این ماراتون برنامه‌نویسی شرکت کنند. او گفت: «غالب تیم‌ها دانشجویان برتر دانشگاه‌های تهران هستند. از دانشجویان علاقه‌مند در سایر شهرها نیز دعوت می‌شود تا در این رویداد در صورت تمایل شرکت کنند. تیم‌های برتر این فرصت را خواهند داشت که به شتاب‌دهنده فارابی ورود پیدا کرده و با همکاری بیمه آرمان مسیر کاری آینده خود را طرای و بعد هم طی کنند.»

پویا کندری مدیر شتابدهنده فارابی
پویا کندری مدیر شتابدهنده فارابی

او با اشاره به اینکه برگزاری هکاتون در ایران چیز جدیدی نیست، اضافه کرد:‌ «روال این هکاتون مانند سایر هکاتون‌های برگزار شده در کشور است. امیدواریم با برگزاری این رویداد چالش صنعت بیمه کشور با کمک مدیریت تحیقیق و توسعه بیمه آرمان، برای چالش‌های اصلی صنعت بیمه راهکارهای خوبی ارائه دهیم که برپایه فناوری و نوآوری باشد.»

 

چرا بیمه‌ها به استارت‌آپ‌ها نیاز دارند؟

مینا صدیق نوحی نیز در گفته‌های خود، سهم بیمه را در بازار جهانی با ایران مقایسه کرد و گفت: «در سال 2016، سهم بیمه در بازار جهانی چهار هزار و 732 میلیارد دلار اعلام شده که سهم بسیار بزرگی از بازار اقتصاد جهانی را شامل می‌شود. در حالی که در ایران شرکت‌های بیمه سهم بسیار کوچک‌تری دارند و ما باید تلاش کنیم سهم بیمه را در بازار اقتصادی افزایش دهیم.»

او همچنین با اشاره به اینکه اخیراً سهم فناوری‌‌های نوین در صنعت بیمه افزایش داشته، گفت: «‌مهم‌ترین هدف یک شرکت بیمه، تأمین منافع مشتریان و بیمه‌گذاران خود است، چه این منافع در پوشش بیمه باشد و چه در شیوه پرداخت خسارت‌ها.»

پس از صدیق‌نوحی، رئیس‌الذاکرین، عضو هیئت مدیره بیمه آرمان و معاون فروش و بازاریابی آن، به شرح این مسئله پرداخت که چرا بیمه آرمان سراغ استارت‌آپ‌ها رفته است.

او گفت: «اقتصاد به صورت کلی مبتنی بر سه پایه منابع طبیعی، بهره‌وری و نوآوری است. تاکنون اقتصاد کشور ما برپایه منابع طبیعی بوده است، در حالی که استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای جدید اینترنتی همگی مبتنی بر  فناوری و نوآوری هستند. چراکه انتظارات و خواسته‌های مشتریان و مردم جامعه تغییر کرده و معیار نهایی آن‌ها برای انتخاب دریافت یک سرویس یا کالا، میزان نوآوری است که شرکت‌ها در خود دارند. در ایران هیچ حرکتی برای اقتصاد مبتنی بر نوآوری در بانک، بورس و بیمه نشده و از بین این سه ضلع اقتصاد، صنعت بیمه بیش از دو حوزه دیگر سنتی مانده است.»

او علت اهمیت استارت‌آپ‌ها در اشتغالزایی آن‌ها دانست و گفت: «در سال 2016 در آمریکا بیشتر از دو هزار استارت‌آپ طراحی شدند و به مرحله اجرا رسیدند. در کشور ما نیز از همین طریق 110 هزار نفر به اشتغالزایی رسیده‌اند. ورود ما به بازار جدید فناری باعث اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان شده است. سالانه 700 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان استخدام می‌شوند و دولت آن‌ها را جذب می‌کند، ولی باقی آن‌ها بیکار می‌مانند و اگر دولت بخواهد برای آن‌ها برنامه اشتغالزایی داشته باشد، برای ایجاد هر شغل باید چیزی حدود 300 میلیون تومان باید هزینه کند. در حالی که اگر افراد جذب شرکت‌های دانش‌بنیان شوند، هزینه اشتغال آن‌ها به 100 میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند. بنابراین سودآوری استارت‌آپ‌ها اثربخشی و کارایی بیشتری در اقتصاد خواهد داشت.»

هادی رئیس‌الذاکرین عضو هیئت مدیره بیمه آرمان و معاون فروش و بازاریابی
هادی رئیس‌الذاکرین عضو هیئت مدیره بیمه آرمان و معاون فروش و بازاریابی

رئیس‌الذاکرین در ادامه بیان کرد: «ورود به حوزه استارت‌آپ‌ها علاوه بر اینکه سهم سرانه را در بیمه افزایش می‌دهد، از فرآیندهای صدور بیمه و فرآیندهای خدمات می‌کاهد. ما باید دنبال جذابیت رقابتی باشیم و این جذابیت باید خیلی زودتر در صنعت بیمه شکل بگیرد. بیمه مرکزی هم تاکنون هیچ دستورالعملی درباره استارت‌آپ‌های بیمه‌ای صادر نکرده است که برای شرکت‌های بیمه فاجعه در نظر گرفته می‌شود.»

عضو هیئت مدیره بیمه آرمان درباره لزوم فناوری در شرکت‌های بیمه گفت: «شرکت‌های بیمه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات از لحاظ نیروی انسانی و کارکردهای استراتژیک بسیار فقیر هستند. اکثر آن‌ها سال‌هاست از یک نرم‌افزار استفاده می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد، آن‌ها خود را برای تغییر آماده نکرده‌اند. واحدهای تحقیق و توسعه در بیمه‌ها در بیمه‌ها ضعیف‌اند و رویکرد مشخصی ندارند.»

به گفته رئیس‌الذاکرین ماهیت استارت‌ْآپ‌ها در تضاد با این مسئله است و آن‌ها در خود به صورت دائم نوآوری دارند. در نتیجه اگر استارت‌آپی با یک شرکت بیمه سنتی وارد همکاری شود، به سرعت شکست می‌خورد و اگر شرکت‌های بیمه هم به دنبال جذب استارت‌آپ‌ها نباشند، نمی‌توانند به‌خوبی پیشرفت داشته باشند و سنتی می‌مانند.»

به عقیده او، همکاری با استارت‌آپ‌ها و تلاش برای استفاده از فناوری اطلاعات برای بیمه‌ها نوعی مسئولیت اجتماعی تلقی می‌شود. او درباره تأثیرگذاری این رویداد در صنعت بیمه ابراز امیدواری کرد و گفت: «این رویداد می‌تواند نقطه عطفی برای شرکت های حوزه بیمه باشد تا بتوانند آشنایی بیشتری با فعالان استارت‌آپی داشته باشند.»

 

صدور بیمه و خسارت، اولویت بیمه برای فعالان استارت‌آپی

صدیق‌نوحی در پاسخ به این پرسش که چه محورهایی برای ورود استارت‌آپ‌ها به صنعت بیمه در نظر گرفته شده است، گفت:‌ «در ابتدا باید بررسی کنیم حوزه فناوری و استارت‌آپ‌ در صنعت بیمه ایجاد ارزش افزوده کند. در زمینه‌های ارتباط با مشتریان و بیمه‌گذاران، صدور بیمه و ارزیابی ریسک و تجزیه تحلیل و قیمت‌گذاری آن، خسارت‌ها و در نهایت هم مدیریت ریست و مدیریت دارایی، فناوری میتواند به کمک صنعت بیمه بیاید. این چهار ستون محورهایی هستند که استارت‌آپ‌هایی که در این رویداد شرکت‌ می‌کنند، می‌توانند در آن دست داشته باشند.»

مینا صدیق نوحی، قائم مقام مدیرعامل
مینا صدیق نوحی قائم مقام مدیرعامل

او در ادامه گفت: «در حال حاضر اولویت ما بحث صدور بیمه و خسارت است. چرا که در حال حاضر این دو قسمت متوسط کارگزاران و نمایندگان بیمه در حال انجام است، اما بیمه آرمان قصد دارد در این دو حوزه نوآوری‌هایی انجام دهد. به عنوان مقال در بخش خسارت تلاش داریم ارزیابی خسارت بهتری داشته باشیم و آن‌ها را با سرعت بیشتری پرداخت کنیم. این‌ها نیازهایی بیمه آرمان است و باید دید راهکار گروه‌های شرکت‌کننده درباره چنین مشکلاتی چیست.»

بیانیان در ادامه درباره اولویت‌های بیمه آرمان گفت: «هدف ما این است که بتوانیم فرآیندهایی مانند صدور و خسارت را ساده و شفاف کنیم و ریسک را کاهش دهیم. ضمن اینکه محصولات متنوع و جدیدی هم ارائه کنیم. بیمه ثالث و بدنه خدمات کلاسیک هستند و اکنون زمانی که حرف از بیمه می‌شود، محصولات و سرویس‌های جدید به میان می‌آید. گروه‌های استارت‌آپی شرکت‌کننده می‌توانند یک نیازسنجی داشته باشند و در نظر بگیرند مردم به چه خدمت جدیدی که می‌تواند از سوی بیمه ارائه شود، نیاز دارند. اهداف ما باید براساس نیازهای مردم تدوین شوند.»

 

استارت‌آپ‌های بیمه‌ای برای رشد به حمایت بیمه‌ها نیاز دارند

استارت‌آپ‌های بیمه‌ای پیش از این رویداد در کشور راه‌اندازی شده‌اند و اقدام به فروش بیمه‌ کردند که با واکنش شدید بیمه مرکزی مواجه شدند. این مسئله باعث شد فعالان استارت‌آپ‌ها علاقه خود را در برای ورود و فعالیت در این صنعت از دست بدهند. بیانیان در پاسخ به این پرسش که بیمه آرمان چه نگاهی به این مسئله دارد، توضیح داد: «اجرای هر ایده جدیدی که روندها و فرآیندهای قبلی را برهم بزند، واکنش‌هایی در پی خواهد داشت. امید ما در واهله اول به ایده‌پردازان جوان است و بعد به رسانه‌ها است که می‌توانند ذهنیت جامعه را به مرور تغییر دهند.»

علیرضا بیانیان مدیرعامل بیمه آرمان
علیرضا بیانیان مدیرعامل بیمه آرمان

رئیس‌الذاکرین نیز در این باره گفت:‌ «ما در یک مرحله گذار هستیم و قطعاً با مخالفت‌های زیادی مواجه خواهیم شد. اما اگر خود فعالان بیمه پیش از همه وارد این حوزه نشوند و از ورود فناوری استقبال نکنند، اشتباه و ضرر کرده‌اند. تا همیم چند سال پیش بانک‌ها نیز این مشکل را با استارت‌آپ‌های فین‌تکی حوزه پرداخت داشتند و آنها را نمی‌پذیرفتند. نمی‌شد ایده فین‌تکی را در کشور به یک مدل تجاری تبدیل کرد. تا اینکه به مرور به آن‌ها ثابت شد حضور استارت‌آپ‌های فین‌تکی تهدیدی برای بانک‌ها نیست و اکنون از آن‌ها استقبال هم می‌شود و بانک مرکزی هم نشست‌های متعددی با فعالان استارت‌آپ‌های فین‌تکی برگزار کرده است. بیمه مرکزی هم به عنوان نهاد ناظر ما باید بپذیرد ما در سیاست‌های فروش و بازاریابی خود مشکل داریم و به سنتی‌ترین شکل ممکن روی کاغذ بیمه می‌فروشیم، در صورتی که بسیاری از این خدمات می‌تواند مجازی شود. ما نیز احتمال می‌دهیم مخالفت‌هایی ایجاد می‌شود، ولی در مقابل مخالفت‌ها باید بتوانیم از رسالت خود دفاع کنیم.»

کندری نیز در این زمینه توضیح داد:‌ «دور از ذهن نیست که همان مشکلی که استارت‌آپ‌های فین‌تکی حوزه پرداخت با آن مواجه شدند، گریبانگیر استارت‌آپ‌های فین‌تکی حوزه بیمه و اینشورتک نیز شود. کاری که شتاب‌دهنده فارابی پیش از این در حوزه بازار بورس و سرمایه و پرداخت انجام داده، این است که با طرف بانکی خود به مذاکره نشستیم و آن‌ها بازخوردهای خوبی دادند و در موردی هم به استارت‌آپی گفتند کاری که شما به دنبال آن هستید خلق پول به حساب می‌آید و جرم است و نمی‌تواند به عنوان ایده تجاری مورد استفاده باشد. بنابراین امکان مشورت و راهنمایی از طرف شرکت بیمه می‌تواند کمک خوبی برای استارت‌آپ های این حوزه باشد. از سوی دیگر، ما هنوز هیچ قانون و دستورالعملی برای اینشورتک‌ها در کشور نداریم که بخواهیم بر اساس آن پیش برویم. پیشنهاد من این است که تلاش بریا تصویب قانون نباشد تا جایی که مشکلی پیش بیاید و به تعیین چارچوب قانونی بسنده کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.