راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا تسکا به سراغ پیاده‌سازی ERP رفت؟

دامنه تعاملات شرکت توسعه سامانه تسکا به دلیل نوع فعالیتی که دارد، به مرزهای ایران محدود نمی‌شود و این شرکت به‌طور پیوسته تعامل و ارتباط زیادی با شرکت‌های بین‌المللی دارد. فعالیت تسکا شامل مشاوره، تأمین، اجرا و پشتیبانی تجهیزات ذخیره‌ساز، سرور و همچنین زیرساخت شبکه می‌شود و با برندهای مطرح بین‌المللی مانند HPE, EMC, Cisco, IBM, Hitachi, F5 و درحوزه پرداخت الکترونیک با BBPOS درتعامل و ارتباط است. مدیریت چنین مجموعه‌ای که کلیه تجهیزات آن از خارج از ایران تأمین می‌شود، کار ساده‌ای نیست و منابع مختلف باید به شکلی مدیریت شوند که مشکلی در چرخه تأمین محصولات و خدمات به مشتری ایجاد نشود. نرم‌افزارهای ERP یا «مدیریت منابع سازمان» از دسته نرم‌افزارهایی هستند که شرکت‌ها برای مدیریت بهتر منابع مختلف خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در کشور ما نیز انواع مختلفی از نرم‌افزارهای ERP خارجی و داخلی مورداستفاده شرکت‌ها است. شرکت تسکا نیز تاکنون از نمونه‌های نرم‌افزار داخلی استفاده کرده است که به دلیل نقاط ضعف نمونه‌های داخلی برای شرکت‌هایی که تعاملات بین‌المللی دارند، در راستای افزایش رضایت مشتریان خود اقدام به پیاده‌سازی و استفاده از یک نرم‌افزار ERP مطرح خارجی کرده است.

فرزاد مقدم، مدیرعامل تسکا درباره انتخاب نرم‌افزار Sage که یکی از مطرح‌ترین برندهای نرم‌افزاری در این حوزه است به راه پرداخت می‌گوید: «از سال 90 تا ابتدای سال جاری، از نرم‌افزار یک برند ایرانی استفاده می‌کردیم اما با توجه به رشد سریع تسکا دیگر قادر به برآورده نمودن نیازهای ما نبود. گستره کار ما بین‌المللی است و به همین علت مسائلی مانند دریافت اعتبارات ارزی، جذب سرمایه خارجی، ارائه گزارش‌های بین‌المللی و مانند این‌ها، به شفافیت در اسناد مالی و استانداردسازی آن‌ها نیاز دارد.»

 

دسترسی به همه اطلاعات کالا با یک شماره‌سریال

استانداردسازی تنها بخشی از مشکلات پیش روی تسکا بود و آن‌ها در واردات نیز به سیستمی نیاز داشتند که بتوانند کالاها را به‌طور پیوسته ردیابی کنند تا به تعقیب آن رضایت مشتری را افزایش دهند. مقدم می‌گوید: «در حوزه واردات مشکل ما این بود که کالاها به‌سختی قابل‌ردیابی و پیگیری بودند و دانستن این موضوع که بدانیم کالای ما چگونه در بازار می‌چرخد بسیار هزینه داشت؛ اما اکنون تنها با یک شماره‌سریال می‌توان محصول را پیگیری کرد و می‌دانیم در چه زمانی از کدام تأمین‌کننده‌ای تهیه، از کدام گمرک ترخیص، در کدام انبار رسید و… شده است. در مرحله بعد این مسئله می‌تواند در مدیریت مشتری به ما کمک کند. به صورتی که می‌دانیم کالایی که آن را پشتیبانی می‌کنیم، از کدام انبار، در چه زمانی، به کدام مشتری، توسط کدام کارشناس فروش و نیز توسط چه شخصی تحویل مشتری و … شده است و همچنین کدام کارشناس پشتیبانی آن را راه‌اندازی نموده و چه گارانتی و چه ویژگی‌هایی دارد. این مسئله که می‌توانیم کالای خود را پیگیری کنیم، سرعت عمل ما را بسیار بالابرده است و مشتریان نیز رضایت بیشتری از عملکرد ما دارند.»

فرزاد مقدم، مدیرعامل تسکا
فرزاد مقدم، مدیرعامل تسکا

او در مورد عواملی که منجر به انتخاب Sage از سوی تسکا شده، توضیح می‌دهد: «در همه رده‌بندی‌های جهانی در مورد نرم‌افزارهای ERP، نام Sage همیشه در فهرست 10 شرکت قدرتمند جدول است. حدود چهار میلیون کسب‌وکار مشتری محصولات Sage در سراسر دنیا هستند که حدود 50 هزار کسب‌وکار در حوزه ERP مشتری این شرکت هستند. مدل اقتصادی شرکت‌های نرم‌افزاری ایجاب می‌کند که 20 درصد درآمد خود را در سال با%

دیدگاه‌ها بسته شده است.