راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپلیکیشن‌های بانکداری مانند Zelle می‌توانند اعتماد نسل جدید را به‌دست آورد؟

بانک‌های سنتی با اپلیکیشن‌های موبایلی مانند کیف پول گوگل (Google Wallet) و ونمو (Venmo) مشکل دارند. شرکت پی‌پل که صاحب ونمو است گزارش داد که تنها دو میلیارد دلار پرداخت موبایلی از روز شکرگزاری 2016 تا یک هفته بعدازآن انجام شده است. برخی کارشناسان معتقدند اگر بانک‌ها با شرایط جدید سازگار نشوند ممکن است به‌زودی منسوخ شوند.

استارت‌آپ‌های فین‌تک دارای فرهنگ فراگیری هستند که با نسل جوان جور است. برای مثال، اپلیکیشن‌های فین‌تکی به‌جای محدود کردن حساب‌های مشتری، از کاربران ارائه‌دهندگان مختلف خدمات استقبال می‌کنند. یک کاربر ونمو که در بانک ولزفارگو (Wells Fargo) حساب دارد می‌تواند به‌راحتی به حساب کاربر دیگر ونمو که در بانک آمریکا (Bank of America) حساب دارد پول واریز کند.

این روش بسیار آسان‌تر از روش معمول مورداستفاده بین بانک‌ها است. به همین دلیل هم  بانک‌های آمریکایی تصمیم به طراحی یک اپلیکیشن انتقال پول فردبه‌فرد به نام Zelle گرفتند.

این اپلیکیشن جدید بانکداری از جهات بسیاری ازجمله طراحی مشترک آن، منحصربه‌فرد است. مدیران اجرایی 38 بانک و موسسه اعتباری طراحی یک اپلیکیشن که قابل استفاده در تمام اکوسیستم مالی باشد را به لو آن الکساندر (Lou Anne Alexander) رئیس گروه پرداخت Early Warning سپردند.

هدف از این کار ارائه تسهیلات موبایلی یکسان به پایگاه گسترده مشتریان بانک‌ها است تا این خدمات محدود به نسل جدید آشنا با تکنولوژی نشود.

لو آن الکساندر

الکساندر به International Business Times گفت: «Zelle، امکان استفاده سریع‌تر را برای مشتری فراهم می‌کند. اگر این برنامه در تمام مؤسسات مالی مشابه باشد، دیگر مهم نیست که کجا کارهای بانکی خود را انجام می‌دهید». او مدیر اجرایی سابق ولزفارگو است که کمی لهجه جنوبی دارد و اکنون در آریزونا (Arizona) کار می‌کند. برخلاف خدماتی مانند پی‌پل، کاربران Zelle کارمزدی پرداخت نمی‌کنند. پول، مستقیم از یک حساب بانکی به‌حساب بانکی دیگر می‌رود که ازلحاظ تئوری سریع‌تر و امن‌تر است.

به گزارش رویترز، سال‌ها طول کشید تا اپلیکیشن Zelle ایجاد شود زیرا رقبای قوی باید با یکدیگر متحد می‌شدند. الکساندر می‌گوید:

«احتمالاً آخرین باری که چنین اتحادی در راستای ایجاد یک محصول برای مصرف‌کننده رخ داد حدود 50 سال پیش برای ایجاد ویزا بود».

برای نسل جوان سخت‌ است تصور کنند اولین باری که کارت‌های اعتباری ارائه شدند چقدر برای مردم پیچیده به نظر می‌آمدند. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، جوانان در دهه 1960 تلاش کردند کارت‌های اعتباری را درک کنند و چگونگی استفاده از آن‌ها را یاد بگیرند.

گروه الکساندر با یک وظیفه دلهره‌آور روبرو بودند تا اپلیکیشنی ایجاد کنند که در شبکه‌های مختلف کار می‌کند و درعین‌حال یک تجربه کاربری منحصربه‌فرد ارائه کند. هیچ دسته خاصی از مشتریان جامعه هدف نبودند. همه باید بتوانند با این اپلیکیشن کار کنند. الکساندر گفت:

«هر موسسه مالی می‌تواند در ارائه این خدمت شریک شود پس تمام مشتریان باید بتوانند از آن استفاده کنند. تجربه کاربری باید آن‌قدر متداول باشد که به‌راحتی بتوان به کسانی که هنوز از Zelle استفاده نمی‌کنند یاد داد که چگونه باید آن را در اپلیکیشن بانکداری خود پیدا کنند و چگونه باید ارسال و دریافت وجه انجام دهند.»

در اینجا سوابق الکساندر به کار آمد. او پس از اخذ مدرک در علوم کامپیوتر، اولین دهه کار حرفه‌ای خود را درزمینه فناوری‌های دیجیتال گذراند. در آن زمان مردم هنوز درباره اینکه آیا اینترنت یک موج گذراست یا خیر بحث می‌کردند.

او می‌گوید: «من سابقه زیادی در کارهای تولیدی دارم و وقتی دوباره یک تولید جدید (Zelle) به من پیشنهاد شد، هیجان‌زده شدم.» این دیدگاه به او کمک کرد تا بین نوآوری واقعی و روندهای نمایشی تکنولوژی تفاوت قائل شود.

ریسک‌های مرتبط با تقلب، همیشه اولویت ذهن الکساندر بود. او خیلی محتاط بود که آنقدر در خود تکنولوژی غرق نشود تا دیدگاه کاربران را فراموش کند.

بر اساس نظرسنجی جدید بانک آمریکا، تنها 29 درصد از بیبی بومرها (افراد 53 تا 71 ساله، متولدین پس از جنگ جهانی دوم که در آن زمان شاخص تولد افزایش چشمگیری داشت) و ده درصد سالمندان از خدمات P2P استفاده می‌کنند. در بین میلینیال‌ها (نسل Y) این عدد 62 درصد است.

از زمانی که Zelle در ماه ژوئن راه‌اندازی شد، الکساندر و تیمش پیوسته در تلاش بوده‌اند تا بیش از 2300 موسسه مالی از غول‌هایی مانند جی پی مورگان (JPMorgan) گرفته تا مؤسسات اعتباری کوچک و محلی سراسر کشور را به این سیستم متصل کنند.

آن‌ها می‌خواهند 86 میلیون آمریکایی به Zelle دسترسی داشته باشند. برخی منتقدان در حال حاضر از خطرات امنیتی می‌گویند؛ بنابراین Early Warning با اتخاذ رویکرد محتاطانه مؤسسات را ملزم به اولویت دادن به حفاظت دیجیتال می‌کند.

الکساندر به دلیل کارش در Zelle، به‌عنوان یکی از 25 زن مؤثر در پرداخت در رتبه‌بندی PaymentsSource قرار گرفت. او درجایی که هویت دیجیتال تنها در قالب کارت‌های اعتباری متداول و قابل‌اعتماد بود، ذهنیت جدیدی را بنا گذاشت.

نیویورک‌تایمز گزارش داد بانک‌هایی مانند ولزفارگو، جی‌پی‌مورگان و بانک آمریکا،  فناوری جدیدی در خودپردازهای خود نصب کرده‌اند که به این وسیله می‌توان به‌جای استفاده از کارت‌های پلاستیکی به کمک تلفن همراه به حساب خود دسترسی پیدا کرد.

اما برای الکساندر، نوآوری‌های های‌تک به معنای از دست دادن شعب فیزیکی نیست. او می‌گوید: «اگر جایی اشتباهی رخ دهد، می‌توانید به شعبه مراجعه کنید و کمک بگیرید». او اپلیکیشن‌های مشترک را سرآغاز عصر جدید بانکداری می‌داند نه ابتدای دوره زوال آن‌ها.

الکساندر می‌گوید:

«ابتدا موجی از پرداخت با کارت وجود داشت و سپس موج بانکداری آنلاین ایجاد شد. اکنون ما شاهد ایجاد محصولات دیجیتالی مانند Zelle هستیم و کیف پول‌های موبایلی به شما کمک می‌کند تا کارت‌های پلاستیکی را کنار گذاشته و آن‌ها را به دستگاه‌های الکترونیکی که معمولاً همراه دارید، منتقل کنید.»

متقاعد کردن میلینیال‌ها برای اعتماد به یک اپلیکیشن بانکداری به‌جای استارت‌آپ‌های فین‌تکی کار آسانی نیست. بر اساس نظرسنجی انجام‌شده توسط بازار وام دانشجویی آنلاین LendEDU بیش از 63 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند به‌جای استفاده از برنامه‌ای مانند Zelle ترجیح می‌دهند از برنامه‌هایی مانند ونمو استفاده کنند؛ اما زمان مشخص خواهد کرد که این برنامه جدید بانکی پیشگام تغییر در صنعت خواهد شد.

اگر مردم همیشه به کنایه می‌گویند که تلفن‌های جنجالی میلینیال‌ها با برنامه‌های برهم زننده‌اش، باعث از بین بردن بانک‌ها شده است، به خاطر این است که هرگز به مادربزرگ متخصصی مانند الکساندر برنخورده‌اند که تصمیم‌گیری سریع و رفتار درست در کسب‌وکار را به‌اندازه ایموجی‌ها مهم می‌داند.

منبع: ibtimes.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.