راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نصب اولین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در کوزوو، هشدارهای بانک مرکزی این کشور را به دنبال داشته است

یکی از شرکت‌های خصوصی در کوزوو در حال آماده‌سازی نصب اولین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین است و این موضوع، هشدارهایی از سوی بانک مرکزی این کشور را برانگیخته است. به گزارش خبرگزاری منطقه‌ای Balkan Insight، انتظار می‌رود این دستگاه خودپرداز در مرکز Pristina، پایتخت این کشور قرار گیرد. دستگاه مذکور با استفاده از سیستم‌های شرکت فناوری اطلاعات Albvision Ltd طراحی‌شده و در ابتدا تراکنش‌های بیت‌کوین را پشتیبانی می‌کند و به‌زودی 10 ارز رمزنگاری‌شدهٔ دیگر را نیز پشتیبانی خواهد کرد.

همچنین این شرکت در دو شهر دیگر از کشورهای شبه‌جزیرهٔ بالکان دارای دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین است: تیرانا در آلبانی و اسکوپیه در جمهوری مقدونیه.

بااین‌حال، تصمیم به راه‌اندازی این دستگاه، توجه نهادهای قانون‌گذار مالی کشور را به خود جلب کرده است. آن‌ها تأکید دارند که به علت فقدان مقررات محلی، ارزهای رمزنگاری‌شده از حمایت مصرف‌کننده برخوردار نیستند.

بیانیه‌ای از بانک مرکزی کوزوو خاطرنشان می‌کند: «بدین‌وسیله به تمام کاربران ارزهای مجازی اطلاع می‌دهیم که در جمهوری کوزوو هیچ موسسه‌ای بازپرداخت پول ازدست‌رفته را تضمین نخواهد کرد.»

بااین‌وجود، علاقه‌مندان به فناوری از راه‌اندازی این دستگاه دفاع می‌کنند و در بیانیه‌های جداگانه‌ای به رسانه‌ها، در مورد بهترین روش آموزش دادن به مردم و تسریع تدوین مقررات نظارتی کشور در مورد این فناوری، به‌منظور مقابله با تهدیدها در حال بحث هستند.

والمیر هزیری (Valmir Hazeri)، مدیر عملیات شرکت بیت‌کوین محلی Bitsapphire می‌گوید: «خطر برای همه یکی است؛ اگر یک کاربر نداند چگونه از این ارزها استفاده کند، ممکن است پول خود را از دست بدهد؛ اما این دستگاه خودپرداز امکاناتی را برای دارندگان بیت‌کوین فراهم می‌کند که کاربران بیشتری را به خود جلب می‌کند. بزرگ‌ترین خطر این است که ندانید چگونه از آن استفاده کنید.»

همچنین هزیری از نهادهای قانون‌گذار محلی درخواست کرد که گام‌های ابتدایی گفتگو دربارهٔ توافق قانونی برای این صنعت را آغاز کنند.

منبع: آزمایشگاه بلاک‌چین ایرانcoindesk

مترجم:  فربد بهنامی‌نیا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.