راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش‌بینی روند آتی دستگاه‌های خودپرداز طبق نظرسنجی ATM MarketPlace / بخش دوم

مونا رحیمی چهارده؛ تحلیلگر بازار در شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی / گزارش زیر در ادامه نسخه پیشین نظرسنجی که از مشتریان آمریکایی انجام شده بود تهیه‌شده است. عنوان گزارش روند دستگاه‌های خودپرداز در سال 2015، می‌باشد که توسط ATM Marketplace، انجام شده است. هدف از تهیه این گزارش تعیین روند آتی رشد دستگاه‌های خودپرداز است. پاسخ‌دهندگان یک نمونه آماری از مشتریان آمریکایی و هندی براساس سن، جنسیت و درآمد خانوار هستند که در نسخه پیشین نتایج نظرسنجی از مشتریان آمریکایی آورده شده بود و در ادامه نتایج حاصل از نظرسنجی از مشتریان هندی ارائه می‌شود.

در این گزارش نیز، از نتایج کاملاً مشخص است که پول نقد از جایگاه مناسبی در بین مشتریان برخوردار است و ورود فناوری‌های جدید در حوزه بانکداری از جمله اینترنت و موبایل هم نتوانسته ذهنیت مشتریان را نسبت به پول نقد تغییر دهد!

این قسمت میزان استفاده مشتریان از دستگاه‌های خودپرداز را نشان می‌دهد. 83% از مشتریان اظهار نموده‌اند که نزدیکی به خودپردازها برای آن‌ها اولویت دارد. بر اساس یافته‌های نظرسنجی، اکثریت کاربران چه از نظر شاخص سن، یا شاخص جنیست و درآمد خانوار نزدیکی به دستگاه‌های خودپرداز را نسبت به سایر گزینه‌ها ترجیح داده‌اند؛ بنابراین مدیران بازاریابی بانک‌ها باید بیش از پیش به نیازهای مشتریان در مورد فناوری خودپردازها توجه نمایند.

در اینجا دیدگاه مشتریان نسبت به شعب فیزیکی و مجازی مشخص است. 50% آن‌ها شعب بانک و 50% دیگر VTM ها را انتخاب نموده‌اند، این نشان می‌دهد که تمامی کاربران اینترنت و مشتریان بانک‌ها از خدمات مجازی بانک‌ها استفاده نمی‌کنند لذا وجود شعب فیزیکی همچنان لازم است.

در این گزارش نیز، از نتایج کاملاً مشخص است که پول نقد از جایگاه مناسبی در بین مشتریان برخوردار است و ورود فناوری‌های جدید در حوزه بانکداری از جمله اینترنت و موبایل هم نتوانسته ذهنیت مشتریان را نسبت به پول نقد تغییر دهد!

در این قسمت سؤالی مطرح‌شده که نتایج آن در نمودار زیر قابل‌مشاهده است. 61% از مشتریان پرداخت صورتحساب را گزینه اصلی خود دانسته‌اند. همچنین برداشت پول به گونه‌های متعدد پس از پرداخت صورتحساب با 56% جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. در اینجا هم می‌توان به جایگاه پول نقد در بین مشتریان پی برد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.