راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دگرگونی بانکداری نوین حاصل 10 روند برتر فناوری

احسان شمشیری؛ اقتصادگردان / گسترش فناوری دیجیتال و بانکداری و خدمات الکترونیک، بانک‌ها، شرکت‌های خدمات دهنده، استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها و مشتریان آن‌ها شاهد افزایش سطح رفاه و دسترسی به اطلاعات هستند که باعث رشد همکاری آن‌ها شده و خدمات، اطلاعات، داده‌ها، شعب سنتی و مجازی بانک‌ها و زنجیره‌ای گسترده از خدمات و توانایی‌های جدید را ایجاد می‌کند و منجر به کاهش بسیاری از هزینه‌ها و اتلاف وقت‌ها می‌شود.

گزارش کپجمینای 2016 (capgeminai consulting) روند اصلی صنعت بانکداری را مورد بررسی قرار داده و تأکید دارد که تغییراتی شگرف و دگرگونی‌های غیرقابل‌تصور در صنعت بانکداری رخ‌داده و نباید انتظار داشته باشیم که بانکداری مانند گذشته تنها از مشتری و تعداد شعب و پرسنل تشکیل شود، بلکه پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک، اکوسیستم بانکداری تحت تأثیر قرار گیرد و انواع خدمات، بانکداری الکترونیک، سوپرمارکت‌های مالی شامل ارز، بورس، اوراق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… را در کنار خدمات سنتی بانک‌ها شاهد باشیم.

فین‌تک‌ها تابه‌حال تأثیر قابل توجهی در فناوری و کسب‌وکار مانند بلاکچین، بیومتریک و اتوماسیون روباتیک بانک‌ها داشته و باعث سرعت رشد بانک شده‌اند و در سال‌های اخیر 10 موضوع برتر بانکداری شامل امنیت سایبری، احراز هویت فیزیولوژیک بایومتریک برای مقابله با دزدی و کلاه‌برداری، رابطه‌ای برنامه‌نویسی باز، پلتفرم بانک‌ها برای فین‌تک‌ها، فناوری دفتر توزیع، خودکارسازی فرآیند روباتیک، ذخیره‌سازی با ابرخدمات و داده‌ها و کاهش مراکز داده بانک‌ها، واقعیت افزوده با نرم‌افزار و شعب مجازی و… مطرح‌شده که حاصل رشد بانکداری الکترونیک، حضور فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها بوده که کل بانکداری و خدمات آن‌ها را دگرگون کرده است.

فین‌تک به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی گفته می‌شود که از فناوری روز برای ارائه بهتر و مؤثرتر خدمات مالی استفاده می‌کنند. درواقع نام فین‌تک (Fintech) از مخفف دو کلمه Financial Technology گرفته شده است. این فناوری‌ها، صنعت بانکداری بین‌المللی را در سه، چهار سال گذشته با تحول بزرگی روبه‌رو کرده است. استارت‌آپ‌های فین‌تک تقریباً در تمام زمینه‌های صنعت امور مالی و بانکی همچون بانکداری سنتی، کارت‌های اعتباری، امور پرداخت، وام‌های شخصی و کسب‌وکارها، بیمه، واسطه‌گری و مدیریت دارایی‌ها و حتی تسهیلات خرید املاک و مستغلات در حال خلق خدمات و محصولات نوآورانه هستند.

تخمین زده می‌شود تقریباً سه‌چهارم شرکت‌های فین‌تک روی بانکداری خرده‌فروشی، وام، مدیریت سرمایه و سیستم پرداخت بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) تمرکز دارند.

 

 سهم بالای فین‌تک

ساختار شرکت‌های فین‌تک در حال تغییر است و روح تازه‌ای از همکاری بین متصدیان و فین‌تک‌ها در حال دمیدن است. با بررسی بیش از ۳ هزار کمپانی در پایگاه داده مکنزی پانوراما فین‌تک معلوم شد، سهم فین‌تک‌ها با خدمات B2B در حال افزایش است و از ۳۴ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۴۷ درصد در سال گذشته رسیده است (این کمپانی‌ها ممکن است خدمات B2C را هم حفظ کرده باشند). فین‌تک‌های B2B با بانک‌ها همکاری می‌کنند و به آن‌ها خدماتی ارائه می‌دهند تا به ارتباط‌شان با مشتری نهایی ادامه دهند.

یک‌سوم فین‌تک‌ها به‌دنبال قطع ارتباط با بانک هستند. حدود دوسوم فین‌تک‌های CIB که در حوزه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری بانکی فعالیت می‌کنند، محصولات و خدمات B2B ارائه می‌دهند. تنها ۲۱ درصد از فین‌تک‌ها به‌عنوان مثال با ارائه خدمات خزانه‌داری به مشتریان بانک‌ها به دنبال کاهش ارتباط مشتریان با بانک هستند و کمتر از 12 درصد واقعاً به دنبال منسوخ کردن بیزینس مدل فعلی هستند.

 

 فین‌تک، شریک بانک است نه رقیب

بانک‌های سنتی می‌توانند با ارائه زیرساخت مالی، سرمایه و امکان دسترسی به پایگاه عظیم مشتریان خود به فین‌تک‌ها کمک کنند تا کسب‌وکار خود را گسترش دهند. بانک‌ها قادر خواهند بود به ارائه ارزش‌ها و خدمات جدید بپردازند، به‌طوری‌که این ارزش‌ها و خدمات جدید با سرعت بیشتری به بازار وارد شوند، هزینه‌های کمتری را در برگیرند و از نرخ بازگشت سرمایه بالاتری برخوردار باشند. این همکاری هم به بانک‌های سنتی و هم به فین‌تک‌ها کمک می‌کند تا بر قابلیت‌های کلیدی خود متمرکز شوند و در حوزه‌هایی که در آن متخصص هستند با یکدیگر به همکاری بپردازند تا به نتایج مشترک مطلوب‌تری دست یابند.

 

 رابطه برنامه‌نویسی باز

رابطه برنامه‌نویسی باز، بانک‌ها را قادر می‌سازد تا محصولات و خدمات خود را با اپلیکیشن‌های طرف سوم یکپارچه کنند و به مشتریان، تنوعی از محصولات و خدمات گوناگون را از طریق اکوسیستم بانکی ارائه دهند. با کمک رابطه برنامه‌نویسی باز، فرصت‌های بی‌شماری در زمینه برقراری ارتباط بین مشتریان و خدمات از طریق اکوسیستم بانکی مهیا خواهد شد.

 

 بانک‌ها برای فین تک‌ها

با فعالیت بانک‌ها به‌عنوان پلتفرم‌هایی برای بسیاری از شرکت‌های فین‌تک، تغییر عمده و جدیدی در مدل‌های کسب‌وکار بانکداری ایجاد شده است. شرکت‌های فین‌تک به پایگاه عظیم مشتریان و شبکه عظیم مالی از بانک‌های سنتی دست می‌یابند. بانک‌ها قادر خواهند بود، خدمات خود را یکپارچه کنند و به ارائه خدمات جدیدی بپردازند که از منظر هزینه، عملکرد، سرعت و راحتی در وضعیت بهتری قرار دارند.

 

 امنیت سایبری

با افزایش تهدیدات سایبری، بانک‌ها در حال سرمایه‌گذاری بر سیستم‌های امنیت سایبری هستند و ناچارند تا با سرمایه‌گذاری عظیم بر امنیت سایبری و سایر فناوری‌های امنیتی مانند احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیکی به حملات سایبری پاسخ دهند و بانک‌ها باید به مقوله امنیت سایبری نه به‌عنوان یک مسئله فناوری اطلاعات بلکه به‌عنوان مسئله‌ای کسب‌وکاری بنگرند چراکه ضعف در امنیت تنها باعث ایجاد هزینه یا دعاوی قضایی نمی‌شود بلکه همچنین اعتماد مشتریان به سازمان را نیز به خطر می‌اندازد.

 

 ذخیره‌سازی با ابر و کاهش مراکز داده بانک‌ها

بانک‌ها به‌صورت روزافزون در حال به‌کارگیری خدمات عمومی مبتنی بر ابر برای ذخیره‌سازی داده‌ها هستند چراکه این خدمات، انعطاف‌پذیری و چابکی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد تا نه‌تنها فرآیندهای بیرونی بلکه کل کسب‌وکار خود را به‌طور کامل دیجیتال کنند. بسیاری از بانک‌ها در نظر دارند که با پیاده‌سازی زیرساخت ابری، تعداد مراکز داده خود را کاهش دهند.

 

 واقعیت افزوده با نرم‌افزار و شعب مجازی

اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده می‌توانند به صنعت بانکداری کمک کنند تا دسترسی به حساب‌ها و خدمات پرداخت را تسهیل کنند. در آینده‌ای نه‌چندان نزدیک، بانک‌ها احتمالاً شعب فیزیکی سنتی خود را با شعب مجازی جایگزین خواهند کرد که این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

 

 فناوری دفتر توزیع

بانک‌ها در حال بررسی به‌کارگیری فناوری دفتر توزیع شده از طریق همکاری و شراکت با استارت‌آپ‌ها یا از طریق ایجاد انکوباتورها و آزمایشگاه‌های نوآوری هستند. نقل و انتقالات برون‌مرزی، سریع‌تر و ارزان‌تر و حذف گلوگاه‌های مستندسازی‌ها باعث کاهش هزینه و پیچیدگی‌ها خواهد شد.

 

 بانک‌ها با حرکت به سمت بانکداری شناختی قصد دارند تا از رقبایشان متمایز شوند.

هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی، بانک‌ها را قادر می‌سازند تا سرعت ابتکارات دیجیتال خود را افزایش دهند و به ارائه محصولات و خدمات هدفمند و سفارشی بپردازند. با ظهور شرکت‌های فین تک، بانک‌ها امکان استفاده از هوش مصنوعی را برای بهبود کارایی و تجربه مشتری مورد بررسی قرار خواهند داد. به‌کارگیری هوش مصنوعی از طریق کاهش هزینه‌های رایانش ابری میسر خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود که به‌کارگیری هوش مصنوعی توسط بانک‌ها، تأثیر قابل توجهی بر شناسه شغلی کارمندان خواهد گذاشت.

 

 خودکارسازی فرآیند روباتیک

خودکارسازی فرآیند روباتیک آرپی‌ای، روش بسیار مؤثری است که به بانک‌ها کمک می‌کند، هزینه‌های فناوری اطلاعات خود را بدون به خطر افتادن ارائه خدمات کاهش دهند و به کارایی عملیاتی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر شده و باعث بهبود تجربه مشتری می‌شود همچنین دسترسی ۲۴ ساعته به منابع مجازی می‌تواند به انجام عملیات و فرآیندهایی با ظرفیت بسیار بالاتر بینجامد.

 

 احراز هویت فیزیولوژیک بایومتریک

بانک‌ها در حال استفاده از ابزارهای احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیک بایومتریک برای مقابله با دزدی‌ها و کلاه‌برداری‌ها هستند تا با دزدی‌ها مقابله کنند، امنیت تراکنش‌ها را ارتقا دهند و تجربه مشتری را بهبود بخشند.

در سال‌های آتی احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیک به یک جریان اصلی تبدیل خواهد شد و ارائه خدمات ایمن‌تر به مشتریان و درعین‌حال بهبود تجربه مشتری باعث افزایش سطح اعتماد مشتریان به بانک خواهد شد، احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیک همچنین می‌تواند به‌صورت گسترده در سطح داخلی نیز مورد استفاده قرار گیرد تا مانع از دزدی‌ها و کلاه‌برداری‌ها شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.