راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سومین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد

شماره شهریورماه ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. این ماهنامه به‌صورت تخصصی به موضوع فین‌تک می‌پردازد. در ابتدای این نشریه درباره موضوع آن توضیح داده‌شده و در بخشی از آن آمده است: «عصر تراکنش» ماهنامه‌ای است تحلیلی و آموزشی که درزمینه «فین‌تِک» منتشر می‌شود. فین‌تک یعنی کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی. خدمات مالی هم یعنی بانکداری، پرداخت، بورس و بیمه. خدمات مالی هم زیرساخت انجام تجارت و کسب‌وکارها هستند. اساس کسب‌وکارهای مالی نیز بر تراکنش قرار دارد.»

عصر تراکنش در هر شماره به سراغ یکی از چهره‌های فین‌تک ایران می‌رود. در دو شماره قبل سید ولی‌اله فاطمی اردکانی و مرتضی مقدسیان روی جلد این نشریه رفته بودند. در شماره سوم روایتی از زندگی مسعود مرتضوی، مدیرعامل شرکت پویا در گزارشی بلند با عنوان «حرکت در مه» منتشرشده است. مرتضوی از بنیان‌گذاران یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خصوصی فناوری‌های بانکداری در ایران است؛ پویا که پرسابقه‌ترین شرکت دانش‌بنیان کشور است مسیر پرپیچ‌وخمی برای رسیدن به جایگاهی که امروز دارد را طی کرده است.

در ادامه عناوین برخی از مهم‌ترین مطالب این شماره ماهنامه عصر تراکنش را مشاهده می‌کنید: نگاهی به حضور کارت‌خوان‌های موبایلی در ایران / نگاهی به مسیری که اپل برای ارائه «اپل‌پی» و تثبیت آن در بازار طی کرد / بنیان‌گذار بانک صادرات که بود؟ / رِگ‌تِک و اینشورتک، دو جریان جدید دنیای فین‌تک / تب‌وتاب PSD2 در فضای بانکداری اروپا / آیا فنّاوری می‌تواند ما را نجات دهد؟

 

نگاهی به درون این شماره عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش دارای سه بخش کلی ایران، جهان و راهنما است. در بخش ایران و جهان گزارش‌هایی درباره کسب‌وکارهای فین‌تک ایرانی و غیر ایرانی منتشر می‌شود. مخاطبان عصر تراکنش در بخش راهنما هم مطالب آموزشی و دانشنامه‌ای درباره فین‌تک ایران و جهان را مطالعه می‌کنند.

مینا والی مدیرمسئول این ماهنامه در یادداشت خود با عنوان «غبار بر ماه» به بهانه توجه عمومی که به فوت مریم میرزاخانی شده به این موضوع پرداخته است که چرا ما به فکر استعدادهایمان نیستیم و علت شیفتگی ما به چشم‌آبی‌ها چیست. در یکی از مطالب بخش راهنما، تایم‌لاین ۱۳۰ سال بانکداری ایران برای اولین بار با نگاه فناوری منتشرشده است. در این تایم‌لاین برای آسان شدن درک تاریخ بانکداری در ایران به ۸ دوره تقسیم‌شده است. رضا قربانی سردبیر این نشریه هم در یادداشت خود با توجه به تقسیم‌بندی دوره‌های تاریخی گفته است که آخرین دوره بانکداری در ایران یعنی «عصر تراکنش» احتمالاً نقطه عطف بانکداری در ایران خواهد بود.

سومین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد
سومین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد

چهره‌ها یکی از بخش‌های ایران است که هر شماره در آن به معرفی چهره‌های مهم ماه پرداخته می‌شود. در این شماره محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کورش پرویزیان رئیس کانون بانک‌های خصوصی، عبدالعظیم قنبریان مدیرعامل پککو و فرامرز خالقی مدیرعامل داده‌ورزی سداد انتخاب‌های این شماره عصر تراکنش هستند. در بخش فوکوس هم تک‌عکس‌هایی درباره مهم‌ترین رویدادهای ماه انتخاب می‌شود که در این شماره تصاویری از نمایشگاه الکامپ، موزه بانک ملی ایران و تصویری از شرکت اندیشه نگار پارس انتخاب‌شده است.

چرا قانون‌گذاری در حوزه فناوری زنجیره بلوک باید در دستور کار قرار گیرد؟ به قلم سهیل نیکزاد، دو گزارش پری‌ناز قاسمی با عنوان‌های کارت‌خوان‌های موبایلی چگونه می‌توانند موجب پیشرفت کسب‌وکارهای خرد شوند؟ و بررسی حضور استارت‌آپ‌های فین‌تک و شرکت‌های پرداخت در الکامپ امسال، بررسی رسانه‌های پرداخت خرد الکترونیکی و پرداخت مبتنی بر تلفن همراه از دیدگاه عماد ایرانی، متن کامل پنل «بررسی زمینه‌های بازآفرینی شعب در بانک‌های ایران» با حضور احمد مرآت‌نیا، رسول لطفی‌آذر، مسیح قائمیان، سید مرتضی صالحی، مسعود خاتونی و محمد مظاهری، بررسی ابعاد مختلف کیف پول موبایلی از منظر مصرف‌کننده، شرکت‌های پرداخت و رگولاتور به قلم وحید محمودیان و روایت‌هایی از زندگی محمدعلی مفرح بنیان‌گذار بانک صادرات برخی از مطالب بخش ایران عصر تراکنش هستند.

در بخش جهان علاوه بر چهره‌های مطرح فین‌تک، تصاویری از لندن، سنگاپور و سن‌پترزبورگ منتشرشده است. مینا حاجی مسیر اپل‌پی برای رسیدن به جایگاه امروز را بررسی کرده و محدثه دهباشی با کمک گزارشی از شرکت جمالتو ۸ تجربه موفق پرداخت‌های غیرتماسی در جهان را معرفی کرده است. ترجمه مطلبی از «هاروارد بیزینس ریویو» با عنوان «یادگیری ماشینی چطور به کمک شرکت مورگان استنلی آمد» در این شماره ارائه‌شده است. در یادداشتی هم به تب‌وتاب PSD2 در فضای بانکداریِ اروپا پرداخته شده است. PSD مجموعه قوانین کلیدیِ مرتبط با پرداخت در اروپا است. این قوانین به‌منظور توسعه پرداخت‌های یورو، استقرار استانداردهای مرتبط، نظارت بر مؤسسات پرداخت، افزایش حمایت از مشتریان، الزام شفافیت اطلاعات و درنهایت تعیین ماکزیمم زمان پردازش برای پرداخت‌های یورو و استرلینگ است. PSD2 دومین نسخه PSD است که با توجه به نسخه نخست، تدوین گردیده است.

در هر شماره عصر تراکنش متن کاملی یک سخنرانی که مرتبط با فین‌تک است منتشر می‌شود. در این شماره سخنرانی «بتینا وربورگ» کارآفرین و پژوهشگر «زنجیره بلوک» در تد درباره این‌که چگونه «زنجیره بلوک» نیاز به نهادهای متمرکز مانند بانک‌ها و دولت‌ها را برای تسهیل تجارت از میان می‌برد؟ و چگونه «زنجیره بلوک» اقتصاد را به‌صورت بنیادی تغییر می‌دهد؟ منتشر شده است.

در بخش راهنما ناصر غانم زاده تلاش کرده با زبانی ساده بگوید که استارت‌آپ (استارتاپ) چه چیزهای هست و چه چیزهایی نیست. در این بخش راهنما کتاب‌های مرتبط با فضای فین‌تک معرفی‌شده است که از جمله آنها کتاب «خداحافظ بانک‌ها» و پول شاد است. اینفوگرافی ۲۰ رئیس‌کل بانک مرکزی از ابتدا تا امروز در این بخش از نشریه به چشم می‌خورد. معرفی رگ‌تک و اینشورتک دو جریان جدید فین‌تک هم در راهنما ارائه‌شده است. در یک تایم‌لاین مفصل از سال ۱۲۶۹ که با تأسیس بانک شاهی شروع و تا شروع فعالیت پرداخت‌یارها تمام می‌شود، مهم‌ترین رویدادهای بانکداری ایران بررسی‌شده است.

ماهنامه عصر تراکنش در ۱۱۶ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه به قیمت 20 هزار تومان ابتدای هرماه منتشر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اشتراک این ماهنامه در سراسر کشور، می‌توانید با شماره 02146010539 یا ۰۹۱۰۶۹۴۹۳۰۲ تماس بگیرید. همچنین نسخه الکترونیکی نشریه عصر تراکنش در اپلیکیشن‌های جار و طاقچه ارائه می‌شود.

مینا والی مدیرمسئول و رضا قربانی سردبیر این ماهنامه هستند.‌

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.