راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محاسن چارچوب بانک مرکزی

مصطفی امیری؛ بنیان‌گذار زرین‌پال / 1. در این مذاکرات با وجود امکان ایجاد مجوز و به‌رغم فشار دادستانی مجوز جدیدی ابداع نشد و از مکانیزم موافقت اصولی بانک مرکزی استفاده شد. به این معنی که هر کسب‌وکاری با رعایت اصول مشخص شده در این حوزه قادر به فعالیت خواهد بود. متاسفانه باید عرض کنم که هرجایی که مجوزی امروز برای فعالیت داده شده منجر به ایجاد رانت و فساد شده و این تجربه‌ای نو از این حیث هست که انشالله با ایجاد تجربه مناسب توسط کسب‌وکارهای این حوزه در سایر بخش‌ها نیز می‌توان از تجربه چارچوب و موافقت اصولی بهره برد.

2. در این مدل به جای محدود کردن کسب‌وکارها به مدل ناکارآمد نماد اعتماد الکترونیکی وظیفه kyc به شرکت‌های فعال سپرده شد که با توجه به بهره‌مندی از validate شدن کاربر با شماره حساب بانکی و تأیید شماره تماس همراه این پروسه سرعت به‌مراتب بالاتری به خود خواهد گرفت. در حقیقت با استدلال این موضوع که بانک‌ها در شناسایی مشتریان خود کلیه مدارک را دریافت نموده‌اند به جای اخذ دوباره مدارک به سلسله اعتبارسنجی رسمیت بخشیده شد. از طرف دیگر بانک مرکزی در این امر مصداق کامل اصل ۴۴ قانون اساسی را به جای آورد که شایسته تقدیر مجدد می‌باشد.

3. در فضایی که هریک از ارگان‌های حاکمیتی سعی در سهم‌خواهی و اعمال نظرات سلیقه‌ای در چارچوب می‌نمود بانک مرکزی با حفظ استقلال و عمل به قانون بهبود فضای کسب‌وکار ابتدا چارچوب را به بخش خصوصی عرضه و پس از دریافت نظرات اقدام به انتشار و نهایی کردن چارچوب نمود که این خود نشان از درک بالای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نسبت به قوانین و حوزه فعالیت کسب‌وکارهای نوپا دارد که مجدداً شایسته تقدیر می‌باشد و انشالله فتح‌البابی برای سایر بخش‌ها خواهد بود.

4. تجربه خواست مطالبات به صورت گروهی در حالی که بسیاری از انجمن‌های مشابه حتی گمان موفقیت به نتیجه رسیدن را نزدیک به صفر می‌پنداشتند نشان داد هرگاه بخش خصوصی با هم و برای رسیدن به یک هدف مشترک گام بردارند موفق و سربلند خواهند بود. البته که پیش‌شرط این موفقیت عدم ایجاد رانت و تفکیک تمامی فعالان حوزه موردنظر به خودی و غیرخودی می‌باشد که این مهم در انجمن فین‌تک به‌رغم دشواری‌ها و اختلافات نظرهای فراوان به وقوع پیوست.

5. تجربه ارزشمند دیگر به دست آمده در این چارچوب خواست مطالبات از مرجع رسمی و احترام به استقلال آن مرجع در تصمیم‌گیری می‌باشد. متاسفانه در موارد مشابه مشاهده شده است که بعضاً برای حل مشکلات به نهادهای بالادستی دیگر نظیر شوراهای عالی و نهادهای امنیتی پناه برده می‌شود که تجربه در عمل نتیجه‌ای عکس به همراه خواهد داشت، چرا که ورود هریک از نهادها هزینه خود را داشته و این هزینه مستقیماً توسط کسب‌وکارهای فعال پرداخت خواهد شد. امید است در موارد مشابه نیز با احترام به قانون و بهره‌برداری از نص صریح قانون اقدام به حل مشکلات نمود. متاسفانه از این حیث می‌توانست اتفاقات ناگواری به وقوع بپیوندد که با درایت بانک مرکزی و همراهی انجمن جلوی بسیاری از موارد گرفته شد.

6. پذیرش مدل escrow account توسط بانک مرکزی سبب خواهد شد که تمامی کسب‌وکارهای بر پایه platform می‌توانند از این نوع حساب استفاده نمود که بسیاری از مشکلات قانونی، مالیاتی و بیمه‌ای را حل خواهد نمود. دغدغه‌های موجود نیز از بین خواهد رفت و انشالله در این مسیر شاهد رشد روز افزون کسب‌وکارهای بر اساس sharing economy خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.