راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر پروژه محصول چارگون از مهاجرت نرم‌افزارهای مالی به معماری جدید می‌گوید

تغییر معماری دیدگاه و تولید نسل جدید آن، موجب شده تا برنامه‌ریزی‌ها برای مهاجرت به این بستر در دستور کار حوزه‌های مختلف نرم‌افزاری چارگون قرار بگیرد. راهکار مالی مجموعه دیدگاه که دامنه نرم‌افزارهای آن در کسب‌وکارهای اقتصادی کشور به‌ویژه در دستگاه‌های دولتی، گستردگی زیادی دارد برای ارائه خدمات بیشتر و پوشش همه‌جانبه نیازهای سازمانی‌های مشتری، خود را برای مهاجرت به نسل جدید دیدگاه آماده کرده است. مصطفی آرمندی مدیر پروژه محصول راهکار مالی در گفتگو با روابط عمومی چارگون از ابعاد مختلف این مهاجرت و ارائه نسل جدید نرم‌افزار حسابداری دیدگاه به سازمان‌های مشتری می‌گوید که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 

معماری جدید دیدگاه و انتقال کلیه نرم‌افزارها بر بستر جدید در دستور چارگون است، راهکار مالی چگونه به این بستر مهاجرت می‌کند؟

با تعیین اهداف چهارماهه اول سال راهکار مالی، برنامه‌ریزی کردیم تا فرآیند مهاجرتمان به بستر جدید نرم‌افزاری یعنی دیدگاه ۵ را عملیاتی کنیم. جزو تیم‌های پیشتاز بودیم که به‌صورت خودجوش وارد این بحث شدیم و خوشبختانه در حال حاضر وارد فاز اجرایی شده‌ایم و برای رفتن به‌سوی framework جدید از ابتدای ماه آینده، در حال طرح‌ریزی هستیم. رفتن به‌سوی framework جدید الزامی بود که شرایط جاری و نیازهای مشتریان، آن را ایجاب می‌کرد؛ چراکه ما می‌خواهیم نرم‌افزاری را ارائه کنیم که برای مشتریان انعطاف‌پذیر، به روز و رضایت‌بخش باشد.

در حوزه مالی، مهاجرت به نسل جدید دیدگاه را با نرم‌افزار حسابداری شروع کرده‌ایم. این نرم‌افزار ازلحاظ ساختاری و با توجه به کارکرد مؤثر و درخواست بیشتر سازمان‌های مشتری برای افزایش امکانات و قابلیت‌هایش نیاز به redesign یا restructure در برخی بخش‌ها داشت که خوشبختانه این مهاجرت ما را به هر ۲ هدف یعنی تغییر ساختار و بهبود آن می‌رساند. هدف‌گذاری ما این است که تا برگزاری سمینار سالانه چارگون بتوانیم این نرم‌افزار و شاید نرم‌افزار اعتبارات دیدگاه را تا جایگاه مطلوبی در بستر جدید ارتقا دهیم که قابلیت دمو برای مشتری داشته باشند. درباره مابقی نرم‌افزارها این مهاجرت،‌ ممکن است تا پایان سال طول بکشد.

 

تغییرات و ارزش‌افزوده‌های نرم‌افزار حسابداری در بستر جدید چه چیزهایی خواهند بود؟

ارزش‌افزوده آن، نه‌تنها در مورد نرم‌افزار حسابداری بلکه در مورد کل دیدگاه قابل‌بررسی است. مهم‌ترین مزیت این است که دیدگاه ۵ مستقل از سیستم‌عامل و مرورگر اجرا می‌شود که این مهم، امکان کار با نرم‌افزارهای مبتنی بر این بستر را در گستره متنوعی از دستگاه‌ها و مرورگرها از موبایل تا دسکتاپ، فراهم کرده است. معماری جدید دیدگاه ۵ باعث خواهد شد سیستم ما انعطاف بیشتری برای توسعه و گسترش داشته باشد که این امر، مقیاس‌پذیری نرم‌افزارها را بالا برده و توسعه و نگهداری آن‌ها را تا سطح قابل قبولی تسهیل می‌کند. نکته مهم دیگر این است که دانش روز و توسعه‌دهنده‌های فعلی در دنیا کسانی هستند که با تکنولوژی‌های نزدیک به دیدگاه ۵ کار کرده‌اند؛ بنابراین درزمینهٔ تأمین منابع انسانی مرتبط با توسعه بر روی این بستر، اطمینان بیشتری خواهیم داشت.

 

وضعیت فعلی نرم‌افزارهای مالی چگونه است؟ تغییر نسل و انتقال آن‌ها به معماری جدید چطور عملیاتی می‌شود؟

نرم‌افزار قراردادها امسال جایگاه بهتری پیدا کرده و در بحث توسعه و فروش، جهش‌های فوق‌العاده‌ای داشته که طبعاً طرح توسعه آن نیز به واسطه انجام پروژه‌های استقرار در سازمان‌های مشتری، جدی‌تر در دستور کار ما قرار گرفته است. سال گذشته بحث پیاده‌سازی نرم‌افزار تشریفات و معاملات را هم داشتیم که ارائه به سازمان‌های مشتری در برنامه ما خواهد بود. نرم‌افزار اعتبارات و خزانه‌داری هم به منوال سابق کار می‌کنند و از پویایی خوبی برخوردارند و بنا به تشخیص کارشناسان چارگون و یا درخواست‌های مشتری، تغییرات کارآمد و مؤثری در آن‌ها رخ داده است.

در بحث توسعه داشبوردهای مدیریتی و گزارش‌های قانونی هم مجموعه نرم‌افزارهای مالی دیدگاه جهش فراوانی داشته‌اند؛ به‌طوری‌که انعطاف‌پذیری تهیه گزارش‌ها تا سطح قابل قبولی بالا رفته و در حال حاضر سازمان‌های مشتری این امکان را دارند که اغلب گزارش‌های موردنیاز خود را با جزئیات دلخواه برای ارائه به مدیران و تصمیم‌سازان سازمان متبوع خود، تهیه کنند.

به فراخور نیاز در نرم‌افزارهایی مثل حسابداری که طراحی گزارش‌ها و الگوهای چاپی آن به تیم استقرار وابسته بود و ناچار بودیم که یکسری تغییرات را به طور دستی اعمال کنیم، موفق شدیم با پیش‌بینی‌هایی که انجام دادیم، زمینه‌ای فراهم کنیم تا کاربر نهایی بی‌نیاز از کارشناسان پشتیبانی قادر باشد تغییرات سفارشی‌سازی خود را در این سری از گزارش‌ها اعمال کند. اگرچه در نرم‌افزارهای حوزه مالی قابلیت استفاده هم‌زمان از چند دیتابیس ارزش‌افزوده فراوانی به همراه داشت؛ اما در بعضی مواقع باعث می‌شد تا به سمت اطلاعات تکراری برویم. جلسات و تحلیل و بررسی‌های اخیر به تدوین و طراحی الگویی منجر شده است که بتوانیم تولید این دست، اطلاعات تکراری را به حداقل برسانیم.

 

پویایی و طرح توسعه و بهبود نرم‌افزارهای حوزه مالی تا چه حدی به ابلاغیه‌ها، اصلاحات و قوانین اقتصادی که از جانب نهادهایی مثل وزارت دارایی می‌آید، وابسته است؟

انکارناپذیر است که به خاطر ماهیت حوزه فعالیت و ماهیت مشتریان به قوانین و ابلاغیه‌های سازمان‌های بالادست، وابستگی زیادی داریم. اتفاقاً یکی از مزایای رقابتی نرم‌افزارهای ما این است که در چارگون سعی می‌کنیم قوانین جدید را به طور متناوب بررسی کرده و تغییرات موردنیاز را در کمترین زمان و بالاترین کیفیت در نرم‌افزارها اعمال کنیم و در اختیار مشتریان قرار دهیم. ما موفق شده‌ایم در طول ۲ سال گذشته علی‌رغم تغییرات زیاد قوانین، در اعمال آن‌ها چابک‌تر شویم و خیلی زود سازمان مشتری را به امکانات نرم‌افزاری برای پیاده‌سازی این قوانین، مجهز کنیم.

 

ظاهراً در حوزه BI حوزه مالی دیدگاه هم برنامه‌ای در دست انجام دارید؟

جای خالی BI که مخفف (Business intelligence) است، مدت‌ها بود که در راهکار مالی احساس می‌شد. دیدیم که در حوزه مالی وجود داشبوردها و گزارش‌های مدیریتی می‌تواند برای مدیران و تصمیم‌سازهای سازمانی، بسیار کمک‌کننده باشد؛ به همین دلیل تلاش‌ها و بررسی‌های زیادی انجام شد که آغازگر این تصمیم بود. در حال حاضر با همکاری واحد زیرساخت موفق شده‌ایم که زیرساخت آن را تا حدودی پیش ببریم. قطعاً در آینده نزدیک در این حوزه خدمت قابل‌توجهی به سازمان‌های مشتری ارائه خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.