راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پارمیس از کجا شکل گرفت و به دنبال چیست؟ / گفتگو با مظاهر مرجانی مدیرعامل شرکت پارمیس

از آنجایی‌که حوزه مدیریت مالی شخصی یا همان PFM یکی از حوزه‌های مهم فین‌تک در دنیا محسوب می‌شود، پارمیس را نیز می‌توان یک فین‌تک دانست که البته در زمان شکل‌گیری‌اش، مظاهر مرجانی مدیرعامل و بنیان‌گذارش خیلی به اینکه یک استارت‌آپ فین‌تکی راه‌اندازی کند فکر نمی‌کرد؛ بلکه هدفش حل کردن یک مشکل بود و رشد سریع را اولویت قرار نداد بلکه تمرکزش را روی حل کردن بخشی از مسائل مالی گروهی از مردم گذاشته است و امروز بعد از تقریباً 10 سال فعالیت جدی که بیش از 200 هزار کاربر از این شرکت 35 نفره سرویس می‌گیرند، پارمیس را نمی‌توان یک استارت‌آپ دانست بلکه نمونه یک کسب‌وکار موفق است که مرحله استارت‌آپی را خیلی وقت پیش پشت‌سر گذاشته است و الآن به یک ثبات قابل قبولی رسیده است.

مظاهر مرجانی مدیرعامل و بنیان‌گذار پارمیس
مظاهر مرجانی مدیرعامل و بنیان‌گذار پارمیس

حرکت به سمت تلفن همراه

پارمیس هم مانند هر شرکت آینده‌نگر دیگری، اکنون تمرکز اصلی محصولاتش روی تلفن همراه است و شاید معروف‌ترین محصولشان هم اپلیکیشن رایگان حسابداری موبایلی «پارمیس همراه» باشد ولی محصولات دیگری ازجمله پارمیس پلاس، پارمیس استار و پارمیس اسمارت نیز در سبد محصولات این شرکت وجود دارد. این شرکت 35 نفره، در طول سال‌های فعالیتش تمرکز و سرمایه‌گذاری‌اش را بیشتر روی محصولات و نوآوری‌های جدید قرار داده تا بتواند به گفته مرجانی، در بازار رقابتی فعلی، در بازار تفاوت ایجاد کند.

 

پارمیس حاصل یک دغدغه واقعی

داستان راه‌اندازی پارمیس از زبان بنیان‌گذارش، خواندنی است؛ او می‌گوید: «شرکت پارمیس درواقع با اندیشه ایجاد نرم‌افزارهای مالی شکل گرفت. ریشه اولین محصول پارمیس از پروژه دانشگاهی من منشأ گرفت؛ هرچند که بازهم اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، اندیشه ایجاد این مجموعه برمی‌گردد به سال اول دبیرستان من یعنی سال‌های 72 یا 73 که کامپیوتر به شکل امروزی چندان مرسوم نبود. برادر من در آن زمان یک شرکت بازرگانی داشت و کارهای مالی‌شان را با کامپیوتر انجام می‌دادند که البته کار با آن نرم‌افزارها خودش کار محیرالعقولی بود. من از همان زمان دغدغه کار با نرم‌افزار را داشتم. آن‌ها یک حسابدار داشتند که خیلی بی‌نظم سرکار می‌آمد و همان زمان به ذهن من رسید که قطعاً طراحی نرم‌افزار می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که امور مالی به‌راحتی انجام شود و حتی کسی که دانش حسابداری هم ندارد بتواند با نرم‌افزار کار کند. این موضوع همیشه دغدغه من بود و من هم دبیرستان خود را با این نگاه دنبال کردم که به رشته کامپیوتر بروم.»

مرجانی در زمان دانشگاه تمام پروژه‌هایی که انجام می‌داد، پروژه‌های مربوط به حسابداری شرکت برادرش بود و درنهایت و در سال 80 توانست برنامه حسابداری خودش را ارائه دهد و آن را در کسب‌وکار برادرش راه‌اندازی کند. سرانجام شرکت پارمیس در سال 83 تأسیس شد ولی این شرکت کارهای جدی خود را از سال‌های 86 – 87 به‌صورت یک مجموعه منسجم شروع کرد و به مشتریان پارمیس از همان روزها در حوزه فروشگاهی کم‌کم اضافه شد و تا امروز این مجموعه بیش از 20 هزار مشتری روی نرم‌افزار فروشگاهی خود دارد. پارمیس همچنان به فعالیت‌هایش ادامه می‌داد تا زمانی که متوجه رشد و بزرگ شدن مشتریانش شد. اینجا بود که ایده ایجاد یک نرم‌افزار یکپارچه شکل گرفت و نتیجه آن ارائه محصولی به نام پارمیس استار شد. نرم‌افزار حسابداری پارمیس استار، به شکلی طراحی شده که می‌تواند با مدل‌های مختلف حسابداری اعم از مؤسسات تجاری، خدماتی، پیمانکاری، تولیدی و دولتی تطبیق پیدا کند و در کسب‌وکارهایی با اندازه‌های مختلف اجرا شود.

 

ارائه یک محصول یکپارچه

مظاهر مرجانی درباره این محصول می‌گوید: «پارمیس استار نرم‌افزاری یکپارچه است و نزدیک به سه چهار سالی می‌شود که روی چهارچوب آن کار می‌کنیم و الآن نزدیک شش ماهی است که توانستیم نرم‌افزار را به بازار عرضه کنیم. ما سعی کردیم از جدیدترین تکنولوژی‌ها در این محصول استفاده کنیم و هم حوزه ویندوز را داشته باشیم، هم وب و هم موبایل.»

 

پارمیس همراه، محصولی برای تمام اقشار

«از خانه کوچک تا کارخانه بزرگ با محصولات پارمیس» شعار پارمیس است و به گفته مدیران ارشد این مجموعه،  چشم انداز ما این بود که هر ایرانی حداقل بتواند از یکی از محصولات پارمیس استفاده نماید و همواره در تلاش بودیم تا برای اقشار مختلف جامعه محصولی تولید نمائیم؛ بنابراین زمانی که گوشی‌های هوشمند وارد بازار شدند، این شرکت هم سعی کرد تا به تغییراتی که این محصول می‌تواند در بازار ایجاد کند، توجهات بیشتری نشان داده و اپلیکیشن مالی برای کاربران شخصی و خانگی تولید نماید..

پارمیس همراه، خروجی این تفکر است؛ اپلیکیشنی که هم نسخه اندروید دارد و هم نسخه iOS و به قول خود مرجانی، اولین اپلیکیشن ایرانی در حوزه خدمات مالی است که مشتریانی در خارج از ایران، در بین عرب‌زبان‌ها و انگلیسی‌زبان‌ها و مخصوصاً ایرانیان مقیم خارج از کشور دارد و به‌زودی شاهد جذب کاربران اسپانیایی، کردی و احتمالاً چینی هم به آن باشیم.

مدیرعامل پارمیس می‌گوید: «در حال حاضر هم نسخه‌های جدید خود را پیش می‌بریم. یکی از نسخه‌های جدید ما نسخه Cloud است که کاملاً متفاوت است. در بستر کلادی که ایجاد کرده‌ایم، تمام اعضای یک خانواده می‌توانند به‌راحتی با هم کار کنند و دارای حسابهای مشترک مانند هزینه ها و برخی از صندوقها و یا بانک ها باشند و هم هر کاربر حسابهای اختصاصی خودش را داشته باشد بگونه ای که کاربران دیگر به آن دسترسی نداشته باشند. برای مثال بانک اول و دوم مربوط به کسب‌وکار من است و کسی حق ندارد آن‌ها را ببیند؛ ولی بانک سوم را مثلاً همسرم ببیند و بانک چهارم را هم همسرم ببیند و هم فرزندانم. در مقابل هم ممکن است مثلاً خانم من بانک‌هایی داشته باشد که من اجازه دیدن آن را نداشته باشم ولی درنهایت تمام دیتاهای ما روی سرور در یکجا نگهداری می‌شود. من می‌توانم هزینه‌ها را کامل ببینم ولی فقط موجودی بانک خودم را می‌توانم ببینم و موجودی بانک همسرم را نمی‌توانم ببینم؛ یعنی هرکسی اطلاعات شخصی خودش را دارد ولی این اطلاعات به‌گونه‌ای در یکجا تجمیع شده است؛ و به شکلی که کاربر بخواهد بین افراد مختلفی به اشتراک گذاشته می‌شود.»

 

بازی برد-برد اتصال به بانک‌ها

از موضوعات بسیار مهمی که در رابطه با این محصول و شرکت پارمیس وجود دارد این است که بتواند به سیستم‌های بانکی متصل شود؛  آز انجا که امروزه عمده فعالیت مالی کاربران مرتبط با حسابهای بانکی است، در چنین نرم‌افزارهایی ارتباط با بانک از اهمیت بالایی برخوردار است. مرجانی در این باره می‌گوید: «ما با راه اندازی سرویس پیابانک،شناسایی پیامک های بانکی و ثبت خودکار تراکنش ها در نرم افزار، بازخورد بسیار خوبی از کاربران دریافت نمودیم، اگر موضوع ارتباط با بانک‌ها اتفاق بیفتد می‌توانیم خیلی از کارهای دیگری که در نرم‌افزار اتفاق می‌افتد را در بستر بانکی انجام دهیم و کاربر هم‌زمان که کارهای مالی خودش را انجام می‌دهد، بتواند کارهای بانکی خودش را نیز انجام داده و علاوه بر صرفه جویی در زمان دقت را نیز بالا برد.. این حوزه، حوزه جذابی برای ما شد. چیزی که برای آینده پارمیس همراه مدنظر ما است این است که اگر من هر کار بانکی که دارم باید بتوانم در اپلیکیشن خودم همه را انجام دهم؛ اما اینکه چه زمانی می‌توانیم موفق به انجام این کار شویم هنوز معلوم نیست ولی مذاکرات سنگینی با چندین بانک و چندین API بانکی داشته‌ایم.»

مرجانی معتقد است 200 هزار کاربر فعال آمار جذابی برای بانک‌ها باید باشد که با اتصال این بستر به شبکه بانکی، هم برای پارمیس، هم برای کاربران و هم برای بانک‌ها می‌تواند بسیار سودآور باشد. پارمیس همراه حدوداً 140 هزار کاربر اندرویدی و حدوداً 60 هزار کاربر iOS دارد.

 

و چند نکته جالب درباره پارمیس

مدیرعامل پارمیس درباره ویژگی‌های این اپلیکیشن و استقبالی که از آن شده می‌گوید: «اولین اپلیکیشنی هستیم که تیکت داخلی داریم، یعنی هر سؤال و مشکلی که افراد داشته باشند و در اپلیکیشن مطرح کنند، به دست ما خواهد رسید.

این موضوع به ما کمک می‌کند تا سؤال و مشکل مشتری را قبل از اینکه در بازار قرار بگیرد متوجه ‌شویم. با اینکه این موضوع وقت و انرژی زیادی از ما می‌گیرد، ولی برای کاربران بسیار جذاب است و ما هم اینجا تمام انرژی‌مان را می‌گذاریم که تمام سؤال‌ها و مسائل کاربران رفع شود. نمود خارجی این توجه به نیاز مشتری را می‌توانید در کافه بازار ببینید؛ ما اولین اپلیکیشن مالی هستیم که در کافه بازار بیشترین تعداد نظرات، حدود 17 هزار و 800 مورد را داریم که از این تعداد، 14 هزار 700 مورد امتیاز پنج ستاره یعنی حداکثر امتیاز را داده‌اند.

1 دیدگاه
  1. پرنیان می‌گوید

    من که هیچی نفهمیدم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.