راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در سالگرد پنجاه سالگی خودپرداز، نوستالژی آغاز کار اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری ایران را از دست ندهید

ماهنامه عصر تراکنش / اولین عابربانک یا خودپرداز یا همان ATM در ایران با نام بانک سپه گره‌خورده است، درحالی‌که اولین ابزاری که با شکل و شمایل خودپرداز در ایران نصب شد متعلق به بانک بیمه بازرگانان بود. زمستان سال 51 به روایت روزنامه کیهان «باجه اتوماتیک کامپیوتری» این بانک در یکی از شعب تهران نصب شد. این ابزار گرچه مانند نسل‌های بعدی خود که امروز از آن استفاده می‌کنیم به شبکه متصل نبود و مشتریان هر شعبه فقط از باجه همان شعبه می‌توانستند پول نقد دریافت کنند، ولی در زمان خود حرکت جدیدی بود تا جایی که در تاریخ سی دی‌ماه سال 51 یک صفحه کامل روزنامه کیهان به آگهی بانک بیمه بازرگانان در مورد این باجه‌ها اختصاص یافت و این روزنامه شانزده بهمن همین سال، هم‌زمان با نصب این باجه‌ها مصاحبه‌ای را با دو متخصص انگلیسی همکار در نصب باجه‌ها منتشر کرد که در بخش تاریخ این شماره از ماهناه عصر تراکنش متن کامل این مصاحبه را می‌توانید بخوانید. بانک بیمه بازرگانان سال 1331 تأسیس شد اما یک سال بعد از نصب باجه‌های اتوماتیک کامپیوتری در بهمن 52 به علت ورشکستگی منحل شد.

آغاز کار اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری در شعبه مرکزی بانک بیمه بازرگانان

کلیه دارندگام هر یک از حساب‌های بانکی در بانک بیمه بازرگانان اعم از حساب پس‌انداز، حساب سپرده، ثابت، حساب جاری و حساب اعتباری، خواهند توانست با داشتن کارت اعتبار نقدی از باجه اتوماتیک کامپیوتری استفاده کنند و در 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته، پول نقد موردنیاز خود را به‌سادگی و فقط در 10 ثانیه دریافت کنند.

بامداد امروز در مراسم آغاز کار نخستین باجه اتوماتیک کامپیوتری، گفت‌وشنودی داشتیم با دو متخصص بین‌المللی که در کار نصب باجه اتوماتیک کامپیوتری بانک بیمه بازرگانان نظارت مستقیم داشتند. این مصاحبه که خوانندگان عزیز را در جریان جزئیات مربوط به باجه اتوماتیک بانک بیمه بازگانان قرار می‌دهد، در زیر به نظرتان می‌رسد.

.

آشنایی

در مصاحبه صبح امروز که به مناسبت آغاز کار اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری در شعبه مرکزی بانک بیمه بازرگانان صورت گرفت، دو متخصص برجسته که در کار نصب باجه اتوماتیک کامپیوتری نظارت داشتند، به سؤالات ما پاسخ دادند. دو متخصص مزبور عبارتند از:

آقای «راد لون» مسئول آموزش مؤسسه بین‌المللی «باروس» انگلستان که در نصب باجه‌های اتوماتیک کامپیوتری در چند شرکت جهان نظارت و شرکت داشته است.

آقای «جیم ساترلند» متخصص باجه‌های کامپیوتری که اهل انگلستان است و هم‌اکنون مدیریت فنی شرکت «دیبا» را به عهده دارد.

.

باجه‌های اتوماتیک کامپیوتری چگونه کار می‌کنند؟

باجه‌های اتوماتیک کامپیوتری که امروز برای اولین بار در ایران در شعبه مرکزی بانک بیمه بازرگانان مورد بهره‌برداری قرار گرفته، با سیستم کامپیوتری کار می‌کنند. بدین ترتیب به محض اینکه مشتری، کارت اعتبار نقدی خود را در محل مخصوص قرار می‌دهد، علامات و شماره‌های کارت و نیز رمز مخصوص دارنده کارت به‌طور اتوماتیک به کامپیوتر منتقل می‌شود و کامپیوتر این علائم را در چند ثانیه بررسی می‌کند و چنانکه علامات کارت با مشخصات مشتری در کامپیوتر تطبیق کند، پول نقد موردنیاز مشتری را باز هم به‌طور اتوماتیک به او می‌پردازد. تمام این عملیات در 10 ثانیه انجام می‌شود.

.

باجه‌های اتوماتیک کامپیوتری چند سال سابقه دارد و تاکنون در کدام کشورها مورد استفاده قرار گرفته است؟

باجه‌های اتوماتیک کامپیوتری، یک پدیده کاملاً جدید در جهان بانکداری است که از سال 1969 مورد استفاده قرار گرفته است. از این دستگاه‌ها تاکنون در کشورهای پیشرفته جهان نظیر ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان غربی، هلند، فرانسه، کانادا، اسپانیا و استرالیا نصب گردیده است و دستگاهی که امروز آغاز به کار کرد، در نوع خود کامل‌ترین و جدیدترین است.

.

آیا در کشورهای خاورمیانه نیز از این دستگاه نصب گردیده است؟

خیر، ایران نخستین کشور در خاورمیانه است که باجه اتوماتیک کامپیوتری در آن آغاز به کار می‌کند.

.

آیا تمام بانک‌های کشورهای یادشده از این دستگاه استفاده می‌کنند؟

خیر، حتی در این کشورها نیز، فقط بانک‌های پیشرفته که همیشه در اندیشه رفاه مشتریان و هماهنگ ساختن خدمات خود با شرایط زمان هستند، از این سیستم استفاده می‌کنند.

.

آیا سیستم‌های مشابهی نیز وجود دارد که در کار بانکداری مورد استفاده قرار گرفته باشد؟

بله، دستگاه‌های دیگری هم وجود دارند که به‌طور اتوماتیک کار می‌کنند؛ اما هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها، از نظر تنوع و حجم خدماتی که یک باجه اتوماتیک قادر به انجام آن‌ها است، به کمال این دستگاه نیستند. امتیاز بزرگی که باجه اتوماتیک کامپیوتری دارد این است که تنها دستگاهی است که می‌تواند به کامپیوتر مرکزی بانک وصل شود. به علاوه، این دستگاه می‌تواند حساب بیشترین تعداد مشتری را داشته باشد که از این نظر با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست.

امتیاز دیگر، در تنوع خدمات این دستگاه است. شما در هر یک از حساب‌های بانک بیمه بازرگانان موجودی داشته باشید اعم از حساب پس‌انداز، حساب سپرده ثابت، حساب جاری یا حساب اعتباری، می‌توانید از باجه اتوماتیک کامپیوتری پول نقد دریافت کنید و در این باره، هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد.

.

باجه‌های اتوماتیک کامپیوتری تا چه حد قابل اطمینان هستند و امکان اشتباه محاسبه در آن‌ها چند درصد است؟

این باجه‌ها صد درصد قابل اطمینان هستند و امکان اشتباه محاسبه در آن‌ها ابداً وجود ندارد. در تأیید این مطلب باید نظریه‌ای را به اطلاع شما برسانم که از طرف معتبرترین مراجع اقتصادی درباره باجه‌های اتوماتیک کامپیوتری اعلام شده است. این مراجع، اتحادیه بانک‌های آمریکا و اتحادیه شرکت‌های هواپیمایی هستند که اخیراً پس از انجام تحقیقات و مطالعات مشترک، به این نتیجه رسیده‌اند که این سیستم آن چنان ثمربخش و سودمند است که به‌زودی استفاده از کارت‌های اعتبار نقدی مربوط به باجه‌های اتوماتیک کامپیوتری، در تمام ممالک پیشرفته، تعمیم خواهد یافت.

.

نظر شما درباره نصب اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری در ایران چیست؟

مسلماً آغاز کار اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری در ایران نشانه کاملاً روشن از پیشرفت‌های وسیع و سریع کشور شما در امور بانکداری است. این موضوع نشان می‌دهد همچنان که ایران در همه عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی، با پیشرفته‌ترین شرایط روز در جهان هماهنگ می‌شود، بانکداری ایران نیز خود را با این نیاز بزرگ تطبیق داده است. خلاصه بگویم، درک همین حقیقت که امروز بانک بیمه بازرگانان از نظر استفاده از این سیستم مدرن، در ردیف بانک‌های مهم و معتبر جهان قرار گرفته، مسلماً برای این بانک موضوع غرورآمیزی است.

.

آیا از باجه‌های اتوماتیک کامپیوتری، باز هم در ایران نصب خواهید کرد؟

بله، ما در اسفندماه، دومین باجه اتوماتیک کامپیوتری را در ایران نصب می‌کنیم. دومین باجه در یکی دیگر از شعب بانک بیمه بازرگانان در تهران آغاز به کار خواهد کرد.

.

گزارشگر ما می‌افزاید:

در پایان این مصاحبه، ضمن تماس با مسئولان بانک بیمه بازرگانان اطلاع حاصل شد که پرسش‌نامه‌های مربوط به دریافت کارت اعتبار نقدی، مدتی است از طریق شعب بانک بیمه بازرگانان در تهران در اختیار عموم قرار می‌گیرد و نیز این پرسش‌نامه، به‌طور جداگانه در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان به چاپ می‌رسد.

کلیه کسانی که دارای هر یک از حساب‌های پس‌انداز، سپرده ثابت، جاری یا اعتباری در بانک بیمه بازرگانان هستند یا اشخاصی که از این به بعد در هر یک از شعب بانک حساب باز می‌کنند، می‌توانند این پرسش‌نامه را تکمیل و تسلیم بانک نمایند تا کارت اعتبار نقدی به نام آن‌ها صادر گردد.

مسئولان بانک افزودند:

چون تهیه کارت‌های اعتباری در خارج از کشور صورت می‌گیرد بنابراین متقاضیان باید هرچه زودتر اقدام به تکمیل و تسلیم پرسش‌نامه نمایند تا کارت‌های آن‌ها سریعاً تهیه و تحویل گردد تا بتوانند هرچه زودتر از خدمات باجه‌های اتوماتیک بانک بیمه بازرگانان استفاده نمایند.

1 دیدگاه
  1. حسین می‌گوید

    سلام تشکر از شما بابت درج این مطالب عالی

    اما شما فرموده اید که بانک بیمه بازرگانان ورشکست ومنحل شد درحالیکه این بانک بعدازانقلاب به موجب لایحه ملی شدن صنعت بانکداری در بانک تجارت ادغام گردیده است.
    لطفا اگر ممکن بوددرمتن اصلاحیه را عنایت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.