راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

‌گزینه‌های معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی چه کسانی هستند؟

سمانه عابدی / بر اساس فصل دوم قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1351 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور وظایف و اختیاراتی دارد و بنا بر ساختار سازمانی آن، «معاونت فناوری‌های نوین» به‌طور مستقیم از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی انتخاب می‌شود. نظارت و تنظیم‌گری فناوری‌ اطلاعات و نظام پرداخت از جمله اصلی‌ترین فعالیت‌های این معاونت است. مهران محرمیان با حکم عبدالناصر همتی در سال 1398 به‌عنوان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی انتخاب شد. با آمدن علی صالح‌آبادی گزینه‌های جدیدی برای این معاونت مطرح می‌شود، هرچند محرمیان همچنان میان گزینه‌های محتمل قرار دارد و ممکن است به کار خود در این سمت ادامه دهد، اما به نظر می‌رسد صندلی معاونت فناوری‌های نوین به علی عبداللهی نزدیک‌تر است. مرتضی ترک‌تبریزی نیز از جمله گزینه‌های مهم دیگری است که در این میان مطرح شده و با توجه به شرایط، حضور او در این سمت دور از ذهن نخواهد بود. بر همین اساس ما در راه پرداخت سوابق و بیوگرافی کوتاهی  از سه گزینه احتمالی معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.


علی عبدالهی


علی عبدالهی دارای دکتری مدیریت بازرگانی است. عبدالهی سابقه عضویت در هیئت علمی گروه مدیریت کسب‌وکار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی از سال 1392 تاکنون، مدیریت اجرایی معاونت توسعه ارتباطات علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران، مدیریت گروه مطالعات زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران، مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت هیئت‌مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات دارد. عبدالهی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت دوازدهم بود. کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان سندباکس‌ها یا محیط‌های آزمون با ریاست او تشکیل شد. او از جمله کسانی است که معتقدند؛ فین‌تک‌ها می‌توانند کیک اقتصاد ایران را بزرگ‌تر کنند. از نظر او، مدل مناسب رفع چالش‌های کسب‌وکارهای نوین از جمله فین‌تک‌ها، مشارکت با کسب‌وکارهای جدید از سوی دولت، آموزش دوطرفه و ایجاد فضای تجربه یا همان سندباکس است. عبدالهی مسیر توسعه را بازگشت‌ناپذیر و تعامل‌پذیری در دولت الکترونیکی یکپارچه را یک الزام مهم می‌داند. این در حالی است که یکی از مطالبات فعالان حوزه پرداخت  نیز در نظر گرفتن تعامل‌پذیری در بخشنامه و دستورالعمل‌های صادره از سوی بانک مرکزی است. باید دید عبداللهی در صورت تکیه‌ بر صندلی معاونت فناوری‌های نوین، آیا این رویکرد را در پیش خواهد گرفت؟

علی عبدالهی
علی عبدالهی

مهران محرمیان


محرمیان با حکم عبدالناصر همتی در سال 1398 به‌عنوان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی انتخاب شد. مهران محرمیان متولد 1352 و دارای مدرک دکتری الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. از جمله سوابق اجرایی محرمیان در شرکت‌های تابع بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید به عضویت در هیئت‌مدیره شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش و معاونت شبکه شرکت خدمات انفورماتیک از سال ۱۳۹۲ تا شهریورماه ۱۳۹۸ اشاره کرد؛ همچنین او مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ و عضو هیئت‌مدیره شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۲ بوده است. از سوابق مدیریتی  محرمیان می‌توان به مدیریت و راهبری شبکه‌های بزرگ و حیاتی مانند زیرساخت مراکز داده و شبکه‌های حاکمیتی شتاب، شاپرک، چکاوک و … اشاره کرد. او سابقه تدریس در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، شاهد، دانشگاه آزاد قزوین، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین و… را دارد. البته باید یادآور شد که  آخرین نشست خبری محرمیان با حواشی همراه بود و او در خصوص اقدامات بانک مرکزی در شناسایی شبکه قمار و شرط‌بندی، این عمل مجرمانه را متکی به افراد ندانست و اعلام کرد؛ این عمل مجرمانه بر اساس بررسی‌های و تحقیقات عمیق و گسترده همکارانم در بانک مرکزی متکی به اکوسیستم پیچیده‌ای است که ارتکاب به آن را برای داوطلبان قمار و شرط‌بندی در فضای سایبری، تسهیل و تسریع کرده است.

لازم به یادآوری است هنگامی که محرمیان تصدی این سمت را بر عهده گرفت، بسیاری نسبت به آینده امیدوار شدند، اما در مدت حضور او در معاونت فناوری‌های نوین چالش‌های فعالان حوزه فناوری‌های مالی روزبه‌روز افزایش یافت و روزبه‌روز بر تعداد پرونده‌های باز مسائل حوزه فین‌تک افزوده شد.

مهران محرمیان

مرتضی ترک تبریزی


او دارای مدرک دکتری مدیریت کسب‌وکار DBA از دانشگاه تهران است. ترک تبریزی از آن دست افرادی است که سابقه مدیریت در بانک‌های بزرگ را دارد و با چالش‌ها و مشکلات این حوزه به‌خوبی آشناست. او اکنون نایب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت است و سابقه معاونت فناوری اطلاعات بانک ملت و ریاست هیئت‌مدیره گروه بهسازان هوشمند فردا را نیز دارد. سوابق او در حوزه فناوری اطلاعات بانکی به حضور او به‌عنوان معاون مدیرعامل بانک ملت در امور فناوری اطلاعات، مدیرکل و مدیر امور فناوری اطلاعات، مدیر امنیت اطلاعات بانک ملت و ریاست دایره و معاونت کل شبکه و ارتباطات دیتای بانک ملت بازمی‌گردد.

مرتضی ترک تبریزی
1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    گزینه اصلی دکتر محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان هستش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.