پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تفاوت میان بانکداری دیجیتال و آنلاین چیست؟
صحبتهای زیادی از ساخت راهکارهای بانکداری دیجیتال برای کمک و بهبود فعالیت سازمانهای مالی میشود تا بتوانند تجربه بهتری را برای مشتریانشان فراهم کنند. اما واقعا بانکداری دیجیتال به چه معنا است؟
بانکداری دیجیتال، دیجیتالی کردن تمام فعالیتها و برنامههای بانکداری سنتی است که پیش از این تنها در شعب فیزیکی در اختیار مشتری بود؛ فعالیتهایی مانند:
- خواباندن، برداشت و انتقال پول
- مدیریت حساب
- درخواست برای استفاده از محصولات مالی
- وام
- پرداخت قبوض
اما چیزی که اتفاق افتاد تغییر رفتار مشتری و ترجیح آنها به استفاده از سرویسهای آنلاین و موبایلی بود؛ موضوعی که برای بسیاری از سازمانهای مالی مشکلساز و سخت شد.
همچنین تا همین چند سال پیش، بانکها اصلا پیشبینی چنین روزی را نمیکردند که به دلیل ورود نسل میلنیال، شاهد چنین تغییر شگرفی در رفتار مشتریانشان شوند.
فرق میان بانکداری آنلاین و بانکداری دیجیتال چیست؟
بانکداری آنلاین و بانکداری دیجیتال از خیلی از جهات هممعنی هستند اما تعریفی که ما از بانکداری آنلاین داریم این است که:
بانکداری آنلاین تمرکز خود را در درجه اول بر سپردهگذاری، انتقال پول، پرداخت قبض و مدیریت حساب بهصورت آنلاین و از راه دور قرار داده است.
دیگر تعاریفی که از بانکداری آنلاین وجود دارد شامل بانکداری اینترنتی، بانکداری مجازی و بانکداری الکترونیکی است. بنابراین میتوان گفت که بانکداری آنلاین تمرکز اصلی خود را بر دیجیتالی کردن بخشهای اصلی بانکداری قرار داده است؛ در حالیکه بانکداری دیجیتالی شامل دیجیتالی کردن تمام فعالیتهایی است که توسط مؤسسات مالی و مشتریان آنها انجام میشود.
تاریخچه بانکداری دیجیتال
1994
- بانکداری آنلاین توسط نرمافزار Microsoft Money ارائه شد و به این ترتیب صد هزار خانواده میتوانستند بهصورت آنلاین به حساب بانکی خود دسترسی داشته باشند.
- شرکت Stanford Credit Union شروع به ارائه خدمات بانکی از طریق وبسایت خود کرد و به این ترتیب راه را برای مؤسسات اعتباری و بانکها در سراسر کشور هموارتر کرد.
2001
- بانکداری آنلاین به 20 میلیون کاربر رسید و هشت بانک در ایالت متحده، حداقل یک میلیون کاربر آنلاین داشتند.
2007
- با راهاندازی آیفون، بانکداری دیجیتال از کامپیوترها به تلفنهای هوشمند منتقل شد.
2009
- کاربران بانکداری آنلاین در ایالت متحده به 54 میلیون نفر رسید
2016
- ورود میلنیالها و در خواستشان از بانکها برای انجام تمام خدمات بهصورت آنلاین
منبع: Avoka