راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رقابت میان پادشاه و ملکه قلمرو ارزهای رمزنگاری‌شده جدی است

امین بینایی؛ Payment 24 و ستاره سهیل / در دنیای ارزهای دیجیتال و رمزنگاری‌شده، اگر بیت‌کوین را پادشاه بدانیم، بدون شک اتریوم (Ethereum) ملکه این قلمرو خواهد بود. بیت‌کوین که مدت زیادی از عمرش نمی‌گذرد، حالا به‌خوبی جای خود را در بازار پیدا کرده است و یکی‌یکی سروکله رقبا پیدا می‌شود؛ شاید بتوان گفت مهم‌ترین رقیب بیت‌کوین کسی نیست جز اتریوم.

اتریوم که به قیمت بیش از ۱۰۰ دلار رسیده، حالا تبدیل به یکی مهم‌ترین و قابل‌اعتمادترین ارزها در دنیای مجازی تبدیل شده است و نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. در این مقاله قصد داریم بیشتر به این ارز محبوب اشاره کنیم.

تصور کنید در خیابان هستید و قصد دارید سوار تاکسی شوید؛ از اوبر (Uber) یک تاکسی درخواست می‌کنید و یک ماشین خودران (بدون راننده) شما را سوار می‌کند. تاکسی شما را به یک پمپ‌بنزین می‌برد و هزینه سوخت را هم از پولی که از مسافرهای قبلی دریافت کرده، پرداخت می‌کند.

سپس شما را به مقصدتان می‌رساند و کرایه سفرتان هم از کیف پول الکترونیکی شما پرداخت می‌شود. در زمانی که تاکسی در حال رساندن شما به مقصد است، به‌صورت خودکار هزینه بیمه سالیانه و بدهی ماهانه مالک خود را هم می‌پردازد. بعدازاینکه شما را پیاده می‌کند به یک تعمیرگاه می‌رود تا عیب‌های احتمالی را هم تعمیر کند.

شاید تصور کنید این‌ها صحنه‌ای از یک فیلم علمی و تخیلی باشد، اما بهتر است بدانید این‌طور نیست؛ این کار دقیقاً در مرحله آزمایش قرار دارد و با ارزهای دیجیتال مانند Ethereum و تکنولوژی‌هایی مانند زنجیره بلوک اتریوم این چیزها امکان‌پذیر می‌شوند. درواقع چنین ایده و نظریه‌ای در مورد استقلال عملیات مالی در پشت ارزهای رمزنگاری‌شده نهفته است.

برای اینکه بهتر بتوانیم این سناریو را درک کنیم، بیایید بیت‌کوین و Ethereum را بیشتر واکاوی کنیم.

 

اتریوم چیست؟

Ethereum که توسط ویتالیک باترین ایجاد شده در حال حاضر بعد از Bitcoin، بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری‌شده در جهان است. به واحد پول آن، اتر (Ether) گفته می‌شود و مانند بیت‌کوین بر اساس زنجیره بلوک سازمان‌دهی شده است.

درواقع Ethereum یک پلتفرم نرم‌افزاری قابل‌برنامه‌ریزی غیرمتمرکز، بر پایه زنجیره بلوک (Blockchain) است که به توسعه‌دهندگان امکان ساخت و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌دهد.

این پلتفرم فوق‌العاده در کنار ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای به نام اتر (Ether) و اترکلاسیک قرار گرفته و شبکه اتریوم را ایجاد کرده است. این شبکه به شما امکان می‌دهد تا بتوانید قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و نرم‌افزارهای مستقل توزیع‌شده (Distributed Autonomous Applications) را بدون هیچ سانسور، تأخیر و دخالت شخص سوم اجرایی کنید. همچنین این ارز هم غیرمتمرکز است و با دولت‌ها همکاری نمی‌کند.

 

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین نوعی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که مانند ارزهای سنتی می‌توان از آن برای خرید استفاده کرد. تنها تفاوت Bitcoin با ارزهای سنتی در این است که بیت‌کوین به‌صورت مجازی است و جسم کاغذی یا سکه‌ای ندارد که بخواهید آن را در جیب خود بگذارید.

Bitcoin با هیچ دولت و بانک مرکزی همکاری ندارد و به‌جای آن بر اساس زنجیره بلوک (Blockchain، شبکه‌ای که تراکنش‌ها در آنجا انجام می‌شود) مدیریت می‌شود. دادوستد بیت‌کوین بسیار سریع‌تر، آسان‌تر و قابل‌اطمینان‌تر از ارزهای محلی و سنتی انجام می‌شود و شما می‌توانید از طریق پلتفرم‌هایی مانند Coinbase یا LocalBitcoins به خریدوفروش بیت‌کوین بپردازید.

تاریخچه اتریوم

یک برنامه‌نویس جوان روسی به نام ویتالیک باترین، Ethereum را در اواخر سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی و در ژانویه ۲۰۱۴ به‌صورت رسمی آن را معرفی کرد. درواقع اتریوم ساخته شد تا کارهایی را انجام دهد که بیت‌کوین نتوانسته بود انجام دهد.

نه اینکه صرفاً یک ارز دیجیتال و رقیبی برای بیت‌کوین باشد، بلکه هدف اصلی ایجاد یک محیط برای تبادلات مالی بدون دخالت انسان بود. به زبان ساده ارزهای اتر و اتر کلاسیک تنها برای کمک به اجرای اهداف پلتفرم Ethereum عرضه شدند.

 

ارزهای اتریوم

در شبکه Ethereum دو نوع ارز وجود دارد. توکن شبکه اتریوم اتر (Ether) نام دارد که با نام اختصاری ETH شناخته می‌شود و برای دادوستد و پرداخت کارمزدها و خدمات محاسباتی در شبکه Ethereum مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما اتریوم کلاسیک که به‌اختصار به آن ETC گفته می‌شود، زنجیره بلوک جداشده‌ای است که درنتیجه هاردفورک DAO (سازمان توسعه مستقل) ایجاد شد و قصد داشت تا یک ابزار بر پایه شبکه اتریوم طراحی کند که توسط آن، پروژه‌ای دیگر در این اکوسیستم بتوانند با توافق جمعی سرمایه جذب کنند.

 

ارزش بازار اتریوم

اتریوم در حال حاضر ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد که این مقدار تنها یک‌سوم ارزش بیت‌کوین است. بااین‌وجود همچنان یکی از باارزش‌ترین ارزهای رمزنگاری‌شده در بازار است. در حال حاضر ارزش هر سکه اتر (ETH) در حدود ۱۲۶ دلار است و قیمت آن نسبت به هفته اول سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۰ برابر شده است.

هر بیت‌کوین چقدر ارزش دارد؟

ارزش Bitcoin ثابت نیست و از سال ۲۰۱۳ تاکنون (به‌جز سال ۲۰۱۵) همواره رشد داشته است. امسال قیمت بیت‌کوین رکورد هم زده و تا ۲۷۰۰ و ۲۸۰۰ دلار رسیده است. کارشناسان بر این باور هستند که تقاضایی که در بازارهای آسیایی برای بیت‌کوین به وجود آمده باعث رشد قیمت آن شده است.

 

آیا منابع اتریوم نامحدود است؟

مانند بیت‌کوین منابع Ethereum هم محدود است و طبق گفته وب‌سایت Ethereum میزان عرضه آن در هرسال حداکثر ۱۸ میلیون اتر است.

 

آیا منابع بیت‌کوین نامحدود است؟

جالب است بدانید تنها ۲۱ میلیون Bitcoin در جهان وجود دارد که هنوز همه آن‌ها منتشر نشده و در جریان قرار نگرفته است. گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۴ قرار است ۹۵ ٪ بیت‌کوین‌ها وارد چرخه بازار شوند. با این روشی که بیت‌کوین در پیش گرفته، از به وجود آمدن تورم در Bitcoin جلوگیری می‌شود.

 

اتریوم چقدر امن است؟

به گزارش نیویورک‌تایمز، Ethereum به دلیل نرم‌افزار پیچیده‌ای که دارد میزان امنیت آن هم بیشتر و نفوذ به آن دشوارتر است و امکان حمله به اتریوم نسبت به Bitcoin کمتر است.

بیت‌کوین چقدر مطمئن است؟

هر Bitcoin دارای یک آی دی ۱۰ الی ۱۶ رقمی است؛ همین امر باعث می‌شود دزدیدن بیت‌کوین بسیار دشوارتر از دزدیدن اطلاعات کارت اعتباری باشد. تنها نکته قابل تذکر این است که اگر شما به فعالیت‌های مجرمانه بر روی کارت اعتباری خود پی ببرید وجه آن‌ها برگشت‌پذیر است اما در Bitcoin این‌گونه نیست.

 

کیف پول‌های اتریوم

کیف پول‌های متعددی برای اتریوم وجود دارد ازجمله:

کیف پول تحت وب: CoinPayments و Myetherwallet

کیف پول موبایل: Jaxx و Coinbase برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS و همچنین Ethereum Wallet فقط مخصوص iOS

کیف پول سخت‌افزاری: Ledger Nano S و Trezor

ازآنجایی‌که کیف پول‌های سخت‌افزاری فقط برای این طراحی شده‌اند که یک کیف پول باشند و نه هیچ‌چیز دیگر، از ایمنی بالایی برخوردارند؛ چراکه هیچ نرم‌افزاری روی آن نصب نمی‌شود، بنابراین در برابر آسیب‌ها و دزدی‌های آنلاین بسیار امن هستند.

 

اتریوم چه تفاوتی با بیت‌کوین دارد؟

به زبان ساده Ethereum چیزی بیشتر از یک ارز دیجیتال است. طبق گفته نیویورک‌تایمز و وکس، Ethereum یک پلتفرم محاسبه مجازی است و نرم‌افزار آن قادر خواهد بود یک بازار آنلاین و تراکنش‌های قابل‌برنامه‌ریزی که با نام قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) شناخته می‌شوند را پشتیبانی کند.

درواقع Ethereum یک دنیای کامپیوتری یا همان پلتفرم محاسبه غیرمتمرکز مانند لینوکس و Mac OS است. درحالی‌که بیت‌کوین درواقع یک وسیله برای نقل‌وانتقال یا ذخیره ارزش به شمار می‌رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.