پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آرامش قبل از توفان / نگاهی به رویداد مالی سیملس 2017 در دبی
رضا قربانی؛ جامجم / نمایشگاهها، همایشها و رویدادها مثل موجی است که با خودش محتوای زیادی به همراه میآورد. رویدادها درزمینهٔ فناوریهای مالی در سالهای گذشته خیلی مهم بودهاند.
در ایران هم ولع زیادی برای برگزاری رویدادهایی در زمینههای مالی وجود دارد. دلیل آنهم طبیعی است؛ فعلاً در حوزههای مالی، پولی، بانکی، پرداختی و این اواخر فینتک پول وجود دارد، به همین دلیل شرکتهای زیادی در این زمینه شکل گرفته است.
این شرکتها هم بهجاهایی احتیاج دارند که بهصورت پیوسته خودشان را نشان دهند و جلوی دید باشند. به همین علت رویدادها و رسانههای زیادی درزمینهٔ فناوریهای مالی وجود دارد.
در دنیا در رویدادهایی مثل سبیت، جیتکس، کنگره موبایل، CES و نمایشگاههای دیگر فناوری حتماً بخشهایی از آن به فینتک و فناوریهای مالی اختصاص دارد. علاوه بر این نمایشگاههای تخصصی هم وجود دارد.
در چند سال گذشته رویداد تراستک (کارتس سابق) و سیملس (کارت و پرداخت خاورمیانه) بیشتر از بقیه موردتوجه قرار گرفته است، هرچند به نظر میرسد رویدادهایی مثل Money20/20 احتمالاً در آینده نزدیک جای این رویدادها را خواهند گرفت.
نزدیکترین رویداد به ما ازنظر جغرافیایی رویداد سیملس است. این رویداد نزدیک به 20 سال است که در دبی برگزار میشود و چند سالی میشود که شرکتهایی از ایران هم در آن حضور دارند.
معمولاً مهمترین برندهای فناوریهای پرداخت از آمریکا و اروپا هم در این رویداد شرکت میکنند و حضور شرکتهای ایرانی فرصتی مغتنم برای معرفی ایران به دنیاست. امسال در بخشهای محتوایی مثل پنلها و سخنرانیها هم چندنفری از ایران حضور داشتند.
نکته جالبی که در این رویدادها معمولاً توی ذوق میزند، نشناختن ایران است. بسیاری از کسانی که ازنظر جغرافیایی با ما فاصله دارند شناختی از ایران ندارند. برخی از آنها باور نمیکنند که فناوریهایی مثل تلفن همراه در ایران به این اندازه رشد کرده است.
زمستان درراه است
رشد استارتآپها و کسبوکارهای چابک، بسیاری را به هراس انداخته است. البته هنوز پایههای بانکها سفت است و به نظر میرسد بیدی نیستند که با این بادها بلرزند؛ منتها بانکها باهوش هستند. فهمیدند در همیشه بر همین پاشنه نمیچرخد. سیملس هم تا پیشازاین عنوانش کارت و پرداخت بود.
همین واژه کارت در عنوان یک رویداد نقطهضعفی برای آن است، چون به نظر میرسد اهمیت و نفوذ کارت در فناوریهای بانکداری و پرداخت هرروز کمتر میشود.
با اوج گرفتن تلفن همراه و ابزارهایی مثل اپلپی، سامسونگپی و اندرویدپی احتمالاً کارت در آینده نزدیک نقش کمتری خواهد داشت. به همین دلیل این رویداد از سال گذشته تصمیم گرفت نامش را تغییر دهد و ازنظر مفهومی هم سیملس را نقطه تلاقی سه مفهوم پرداخت، تجارت الکترونیک و خردهفروشی تعریف کرد.
پیشازاین درباره مفهوم POS 2.0 نوشته و مفصل درباره این مفهوم توضیح داده بودیم. اگر بخواهیم فقط از واژههای مهمی که در این رویداد درباره آنها صحبت شده بگوییم میشود به اینها اشاره کرد: فینتک، راههای جدید پرداخت، ابزارهای پوشیدنی، پرداختهای نفربهنفر، تجربه کاربری، بیگ دیتا، کانالهای یکپارچه یا omnichannel، زنجیره تأمین 2.0، انقلاب بانکداری دیجیتال و زنجیره بلوک.
شاید هیجانانگیزترین واژه این روزهای فناوریهای مالی هم زنجیره بلوک باشد. این روزها رویدادهای تخصصی فراوانی درزمینهٔ زنجیره بلوک و بیتکوین و مفاهیم مرتبط با آن در دنیا برگزار میشود.
به دلیل تنوعی که این رویداد داشت نتوانسته بودند خیلی در مفاهیم جذابی مثل زنجیره بلوک عمیق شوند. منتها همین توجه آنها نشان میدهد در آینده نزدیک احتمالاً فناوریهای پرداخت تغییر فراوانی خواهد کرد و منطق آنگونه که فکر میکنیم جلو نمیرود.
آفت محصول زدگی
مهمترین نکته رویدادها فعلاً دیدوبازدیدها است. در روزهای عادی اگر بخواهیم کسی را ببینیم زمان زیادی طول میکشد و به دلیل مشغلهها صحبت کردن رودررو سخت است.
منتها رویدادها این فرصت را میدهند که درزمانی محدود با حجم زیادی از افراد مرتبط دیدار کنیم. باوجود رشد فناوریهای ارتباطی هنوز ارتباط چهره به چهره مهمترین و اثربخشترین راه ارتباطی است. این رویداد هم این ویژگی را داشت و شرکتهای ایرانی حاضر از این راضی بودند.
منتها این رویداد مثل خیلی از رویدادهایی که موردتوجه بخشهای بازاریابی و فروش شرکتها قرار میگیرد دچار آفت «محصول زدگی» بود.
سالهای قبل که هنوز فناوریهای بانکداری و پرداخت به بلوغ امروز نرسیده بود، بیشتر شرکتها فناوریهای هیجانانگیزی ارائه میکردند؛ مثل کارهایی که این روزها برخی شرکتها در زمینههایی مثل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، دِرونها و رباتها، بیگ دیتا، هوش مصنوعی و چیزهایی مثل آن ارائه میکنند. منتها فناوریهای پرداخت این روزها به بلوغ رسیده و شاهد تغییرات شگرف نیستیم.
این روال رشد است، کسبوکارهای مختلف با هیجان نوآوریهایشان را ارائه میکنند، برخی موردتوجه قرار میگیرند و این شانس را پیدا میکنند که زنده بمانند و برخی از اقبال کمتری برخوردارند و به زبالهدانی تاریخ میروند.
بعد از اینکه یک روش جواب داد، بقیه سعی میکنند از روی آن کپی کنند. این میشود که بهمرور همه شرکتها شبیه هم میشوند تا زمانی که یک انقلاب تازه رخ دهد. الآن ما در روزهای آرامش قبل از توفان قرار داریم.
این نمایشگاه نشان داد بهزودی روزهای سختی در انتظار فناوریهای بانکی و پرداختی خواهد بود. فعلاً همهچیز امنوامان است، اما آینده اینطور باقی نمیماند.
خوب، بد، زشت
قبل از نوشتن این رویداد، مجبور شدم برای باز کردن یک حساب ساده به شعبه یکی از بانکهای خصوصی بروم. تقریباً نزدیک به دو ساعت وقت من تلف شد که در صف بمانم و بعد هم فرمهایی را پرکنم که تا امروز بارها آن را پرکردهام.
حتی در همان زمانی که داشتم فرمها را پر میکردم مجبور بودم فرمهای مختلفی را پرکنم که اطلاعات تقریباً ثابتی را از من میخواست.
این در حالی است که امروز تقریباً برای عضو شدن در بیشتر سرویسها میتوانیم از همان اکانتی استفاده کنیم که در جاهایی مثل لینکدین، گوگل یا فیسبوک داریم. برخی ممکن است ایراد بگیرند که امنیت ایجاب میکند که چنین روالهای بیمحتوایی را داشته باشیم.
واقعیت این است که علت این کندی امنیت نیست. امنیت فقط یک بهانه است. آرامش حاکم بر رویداد سیملس 2017 خبر از توفانی داد که درراه است. البته اگر سمت بانکها باشید ماجرا جور دیگری است: زمستان درراه است!