راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 اولویت راهبردی بانکداری جهان در سال 2017 (قسمت دوم)

‘به گزارشی از بانکداری دیجیتال (Digital Banking Report)، بیش از ۷۰ درصد مؤسسات مالی در جهان، بهبود تجربه مشتری را به‌عنوان یکی از اولویت راهبردی خود تعیین کرده‌اند.

برای بررسی اولویت‌های مهم صنعت بانکداری در سال ۲۰۱۷ در این گزارش بیش از ۵۰۰ موسسه مالی در سراسر جهان موردبررسی و نظرسنجی قرار گرفتند.

علی‌ رغم تفاوت‌های مالی و جغرافیایی زیادی که میان پاسخ‌دهندگان، اولویت‌های ذکرشده آن‌ها به نحو شگفت‌انگیزی یکسان بود

در قسمت اول این خبر، پنج اولویت برتر بانکداری در سال 2017 را معرفی و بررسی کردیم (+) و حالا در ادامه، پنج اولویت باقی‌مانده را به شما معرفی می‌کنیم.

.

6. به‌روزرسانی یا جایگزینی اجزای سامانه اجرای متمرکز

اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به سازمان‌دهی مؤسسات اعتباری و بانک‌ها بر اساس اطلاعات مشتریان و سپس اهرم سازی آن اطلاعات برای بهره‌گیری در ابزارهای ارتباطی مانند تلفن همراه، احساس می‌شود. تنها راه دستیابی به این مهم، جدایی کامل از سامانه‌های قدیمی و جایگزینی آن‌ها با یک سامانه متمرکز بانکداری است که بانک و مشتریان را پشتیبانی کند.

کریس اسکینر (Chris Skinner) دراین‌باره می‌گوید:

«تعویض سامانه متمرکز بانكدارى مانند تعویض موتور هواپیما در ارتفاع 15000 متری است… فقط شما نیستید که این کار را انجام می‌دهید. بلکه بانک‌های زیاد دیگری هستند که این کار را انجام می‌دهند.»

اسکنر در ادامه می‌گوید: «اگر داده‌های شما در یک سیستم سنتی ذخیره شده و کانالی برای دسترسی به آن‌ها نیست در این صورت شما نمی‌توانید یک بانک را حول اطلاعات مشتریان بازسازی کنید.»

درنهایت این‌که تغییر یا عدم‌تغییر سیستم بانکداری متمرکز سؤال اصلی نیست، بلکه زمان اجرای آن موضوع اصلی است.

در کمال تعجب، در این تحقیق مشخص شد بانک‌های بزرگ ملی و منطقه‌ای، فقط 10 درصد بیشتر از سایر بانک‌ها و مؤسسات کوچک‌تر اعتباری تعویض یا به‌روزرسانی سامانه متمرکز را برای سال 2017 اولویت خود قرار داده‌اند.

درواقع 28 درصد از بانک‌های منطقه‌ای و ملی و 18 درصد بانک‌های محلی و مؤسسات اعتباری این موضوع را اولویت خود در سال 20177 قرار داده‌اند.

.

7. به‌کارگیری و آموزش مجدد استعدادها

صنعت بانک به‌سرعت در حال تغییر است و در این حین هم به دنبال برطرف کردن نیازهای مشتریان دیجیتال خود است.

هم‌اکنون نیاز به موج جدیدی از آگاهی دیجیتالی و همین‌طور کارکنان منطبق با تکنولوژی، به شدت احساس می‌شود.

فضای جذب در صنعت بانکداری برای استخدام بهترین‌ها و مستعدترین‌ها هیچ‌گاه تا این حد سخت نبوده است. افرادی که به دنبال شغل هستند بیشتر تمایل دارند با شرکت‌های نوآور و برای مقاصدی ازجمله آموزش و ارتقا و درآمدى رو به افزایش کار کنند. برای موفقیت در آینده، بانک‌ها باید در جنگ میان استعدادها پیروز شوند.

.

8. بهبود فرآیندهای کسب‌وکار

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، استفاده از بانکداری دیجیتال، به‌منظور بهبود فعالیت‌های بانکی، ثمربخش نخواهد بود مگر این‌که تمام فرآیندهای کاری که توسط فناوری خودکار و ماشینی می‌شوند، ابتدا به‌طور دقیق بررسی و ساده‌سازی شوند.

بسیاری از سازمان‌ها فرآیندهای بازطراحی شده ضعیفی را در سازمان خود اجرا می‌کنند. درحالی‌که برای دستیابی به فرایندهای بدون کاغذ، ابزارهای جریان کار بهبودیافته و مدیریت خودکار وظایف، بایستی سازمان‌ها تمام مراحل را بررسی مجدد نمایند و به سطح بهینه‌ای از بهبود فرآیندها دست یابند.

در این تحقیق، بهبود فرآیندهای کسب‌وکار برای سازمان‌های شرکت‌کننده، اولویت و اهمیت یکسانی دارد.

.

9. ارتقای امنیت و سامانه‌های احراز هویت

برای مؤسسات مالی، عامل کلیدی در بهبود تجربه مشتری از خدمات دیجیتال، سهولت و ساده‌سازی خدمت است. یکی از چالش‌های اساسی در راه ساده‌سازی، موضوع احراز هویت برای دسترسی به سرویس بانکداری همراه است.

برقراری توازن بین امنیت بیشتر خدمات و از سوی دیگر سهولت دسترسی و احراز هویت موضوع دشواری است.

سازمان‌ها باید روی راهکارهای احراز هویت بدون گذرواژه سرمایه‌گذاری کنند و آن را به‌عنوان بخشی از فرایند تحول دیجیتالی خود به کار گیرند. راهکارهای جدید در این حوزه، می‌تواند نقطه شروع انجام اقدامات گسترده‌تر در زمینه تشخیص هویت باشد.

مطمئناً صنعت بانکداری این موضوع را باید به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کاری خود قرار دهد.

بانک‌های بزرگ منطقه‌ای، بانک‌های محلی و مؤسسات اعتباری، در 18 درصد مواقع، امنیت و احراز هویت را جزو سه اولویت برتر بانکداری خود نام بردند درحالی‌که 8 درصد بانک‌های بزرگ ملی این راهبرد را جزو 3 اولویت برتر خود در سال 2017 معرفی کردند.

.

10. همکاری با فین‌ تک‌ها

درباره فرصت‌های مشارکت و همکاری با فین‌تک‌ها، مطالب زیادی نوشته شده است که نشان می‌دهد چطور بانکداری و فین‌تک‌ها می‌توانند کمک‌های بسیاری به یکدیگر کنند.

یک سال پیش، ران شولین (Ron Shelvin) درباره همین موضوع گفت: «مشارکت و همکاری موضوع اصلی نیست بلکه موضوع اصلی ایجاد پلتفرمی است تا بانک‌ها بتوانند طیف وسیعی از خدمات سنتی و غیر سنتی به مشتریانشان ارائه دهند»

موضوع کلیدی همچنان این است که چگونه نوآوری کنیم و سر بانکداری دیجیتال را به‌سوی پاسخ‌دهی به نیاز مشتریان بچرخانیم. این اتفاق می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری، همکاری و یا مشارکت در جهت برطرف کردن نیازهای مشتریان و مصرف‌کنندگان بیفتد.

10 درصد بانک‌های ملی و 18 درصد بانک‌های منطقه‌ای، به این اولویت راهبردی در برنامه‌های سال 2017 خود اشاره کردند درحالی‌که پنج درصد دیگر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری این موضوع را جزو سه اولویت برتر خود در نظر گرفتند.

منبع: کانال تلگرامی بانک ملت و The Financial Brand

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.