راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهره‌های تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۱۷ به انتخاب تایم / نگاهی به چهره‌های مالی و تکنولوژی

تایم ۱۰۰ چهره تأثیرگذار جهان را معرفی کرد. (+) از ایران فقط سردار قاسم سلیمانی در این فهرست حضور دارد. از میان مردان و زنان حوزه‌های فنّاوری و مالی جهان، نام جف بزوس (Jeff Bezos)، جانت یلن (Janet Yellen)، ویجای شکار شارما (Vijay Shekhar Sharma)، دانیل اک (Daniel Ek)، ژان لئو (Jean Liu) و ایوان اشپیگل (Evan Spiegel) به چشم می‌خورد.

هفته‌نامه تایم هرسال صد چهره تأثیرگذار جهان را معرفی می‌کند. این چهره‌ها در ۵ دسته قرار می‌گیرند: پیش‌روها (Pioneers)، هنرمندان (Artists)، رهبران (Leaders)، غول‌ها (Titans) و نمادها (Icons). چهره‌های تأثیرگذار مالی و فناوری جهان در دسته غول‌ها قرارگرفته‌اند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به چند چهره تاثیرگذار مرتبط با فضاهای مالی و فنّاوری. قبل آن این نکته را هم بگوییم که در تایم مرسوم است، متن هر چهره را یک چهره شناخته شده دیگر می‌نویسد.

جف بزوس؛ مدیرعامل آمازون. بزوس احتمال مرد شماره یک تجارت الکترونیکی دنیا باشد؛ یا اگر هم امروز با ظهور غول‌هایی مثل علی‌بابا دیگر آن جلال و جبروت گذشته را ندارد، ولی در نوآوری هنوز پیشرو است. «باز آلدرین» دومین انسانی که بعد از «نیل آرمسترانگ» پایش را بر روی کره ماه گذاشت مطلب تایم درباره جف بزوس را نوشته و از بزوس تقدیر کرده است. بزوس در چند سال گذشته به صنایع رسانه‌ای هم وارد شده و آمازون هم اخیراً با راه‌اندازی فروشگاه‌های «آمازون گو» سروصدای زیادی به پا کرده است. افرادی مانند دکتر محمد مظاهری اخیرا با طرح ایده POS 2.0 از این صحبت می‌کنند که در سال‌های آتی سه صنعت پرداخت، تجارت الکترونیکی و خرده فروشی به هم می‌رسند. ایده‌ای که اولین رگه‌های آن را در آمازون گو و مشابه‌های آن مثل بینگوباکس (BingoBox) می‌بینیم.

جانت یلن؛ رئیس فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا. مطلب تایم درباره جانت یلن را جوزف استیگلیتز برنده نوبل اقتصاد، استاد دانشگاه کلمبیا و استاد راهنمای یلن نوشته است. یلن اولین زن در تاریخ ۱۰۰ ساله تأسیس بانک مرکزی آمریکا است که عهده‌دار سمت ریاست بانک مرکزی این کشور می‌شود. او از سال ۲۰۱۰ نایب رئیس هیئت مدیره فدرال رزرو بود؛ منتها این تنها ویژگی او نیست که باعث شده تایم او را در فهرست صد چهره تأثیرگذار جهان قرار دهد. یلن، دریکی از سخت‌ترین دوره‌های اقتصادی بعد از بن برنانکی سکان هدایت فدرال رزرو را برعهده گرفت و آن‌طور که استیگلیتز در یادداشت تایم نوشته او به خوبی از عهده سروسامان دادن اوضاع برآمد. البته این روزها بحرانی به نام «ترامپ» سر راه او قرار دارد که مهم‌ترین چالش این روزهای آمریکا و جهان است. یلن پروفسور بازنشستهٔ دانشکدهٔ بازرگانی هاس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا است.
ایوان اشپیگل؛ مدیرعامل اسنپ‌چت. در ایران اسنپ‌چت چندان طرفدار ندارد. مردم ایران از اینستاگرام بیشتر استقبال کرده‌اند که می‌گویند مثل نقل ایده‌های اسنپ‌چت را کپی می‌کند. مطلب مربوط به اشپیگل را «دی‌جی خالد» نوشته. خالد، خواننده هیپ‌هاپ آمریکایی و یکی از پرطرفدارترین چهره‌های اسنپ‌چت است. خالد می‌گوید پارسال برای اولین بار اشپیگل را از نزدیک دیده، چون می‌خواسته زل بزند تو چشم‌های فردی که چنین دیدی داشته که این ابزار خارق‌العاده را خلق کرده است. اسنپ‌چت بااینکه در ایران شناخته‌شده نیست، منتها یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در جهان است. اقبال به اسنپ‌چت به حدی فراگیر شده که کنگره موبایل بارسلون امسال در کنار توییتر، یوتیوب و فیس‌بوک به‌صورت جدی از اسنپ‌چت استفاده می‌کرد.

ویجای شکار شارما؛ مدیرعامل paytm. تلفظ paytm کمی سخت است و اشاره‌ای است به Pay Through Mobile. تلفن همراه در هند به شدت مورد استقبال قرار گرفته و روش‌های پرداخت موبایلی هم حسابی مقبول واقع شده است. متن تایم درباره شارما را Nandan Nilekan که از هم‌بنیانگذاران شرکت اینفوسیس است نوشته. در نوامبر نخست‌وزیر هند برای مقابله با فساد ناگهان ۸۶ درصد اسکناس‌هایی که در این کشور استفاده می‌شد را از رده خارج کرد. (+) این تصمیم، نقطه عطفی در مسیر فعالیت‌های شارما و paytm بود. paytm شروع به تبلیغات گسترده‌ کرد که مردم از کیف پول دیجیتال آنها برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات استفاده کنند. کاربران paym در پایان سال ۲۰۱۶ حدود ۱۷۷ میلیون نفر بود؛ در ابتدای همین سال کاربران آنها ۱۲۲ میلیون نفر بود. «جک ما» علی‌بابا نه تنها الگوی شارما است بلکه بر روی paytm هم سرمایه‌گذاری کرده و احتمالاً در سال‌های آینده شاهد رشد بیشتر paytm باشیم.

دانیل اک؛ مدیرعامل اسپوتیفای. اسپوتیفای اکنون نزدیک به ۱۰۰ میلیون کاربر دارد و شیوه تعامل هنرمندان و مردم را برای همیشه تغییر داده است.
ژان لئو (Jean Liu)؛ رئیس هیئت‌مدیره دیدی، اوبر چین. تیم کوک مدیرعامل اپل متن تایم درباره لئو را نوشته است. Didi Chuxing اوبر چین یعنی بزرگ‌ترین سرویس گرفتن تاکسی از طریق موبایل در چین است. لئو دختر بنیان‌گذار کمپانی لنوو است. پدربزرگ او هم بانکدار شناخته شده‌ای در چین است. لئو ۱۲ سال در بانک گلدمن ساچز کارکرده و یکی از جوان‌ترین مدیران اجرایی تاریخ بانکداری است. کوک او را یک disrupter می‌خواند. دی‌دی در بیش از ۴۰۰ شهر چین سرویس می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.