راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رقابت میان یونیون‌پی و ویزا و مسترکارت پایش به عرصه جهانی کشیده می‌شود

کشورهایی مانند میانمار (Myanmar)، اندونزی، مالزی، قزاقستان و حتی جمهوری دموکراتیک کنگو، نقطه شروع بسیار خوبی برای گروه‌هایی است که در تلاش‌اند تا سهم بازار جهانی را از چنگ شرکت‌هایی مانند ویزا و مسترکارت دربیاورند.

این‌ها کشورهایی هستند که بانک‌های محلی‌شان شروع به صدور کارت‌های چینی به حجم زیادی از مشتریان غیر چینی کرده‌اند و به گفته نِیل کاتکُو (Neil Katkov) معاون ارشد گروه مشاوران مالی سِلِنت (Celent) توکیو، «برای بسیاری از افراد در بازارهای نوظهور کنونی، این کارت‌ها نخستین کارتی خواهد بود که با آن سروکار دارند. این اتفاق، تغییر بسیار خوبی است که نشان می‌دهد دیگر ویزا و مسترکارت، تنها بازیگران این عرصه نیستند.»

برای نسل اول مشتریان بانکی میانماری، یونیون‌پی، با لوگوی سه رنگ قرمز و آبی و سبزش، نخستین کارت بانکی خواهد بود که پس از افتتاح حساب در دست خواهند داشت و باید گفت که این شرکت تلاش و سرعت بسیار زیادی برای ورود به عرصه بازارهای خارجی دارد.

طی 15 سال، یونیون‌پی به بزرگ‌ترین گروه کارت‌های بانکی در دنیا تبدیل شد که به گزارش RBR 37 درصد از 21.6 تریلیون دلار تراکنش کارتی که در سال 2015 انجام شده، مربوط به تراکنش‌های یونیون‌پی بوده است.

اما بااین‌همه، تمرکز اصلی این شرکت تنها بر روی بازار کشور چین بود و در خارج از چین، فقط 0.5 درصد بازار جهانی را در مقایسه با 50 درصد شرکت ویزا و 31 درصد شرکت مسترکارت، در اختیار داشت.

سیمون لی معاون رئیس دانشکده کسب‌وکار هنگ‌کنگ از تلاش این کشور برای گسترش نفوذ مالی چین در سطح جهانی گفت و ادامه داد: «در خارج از کشور سطح شناخت بسیار کمی از برندها و محصولات چینی، به‌خصوص در بخش مالی، وجود دارد و این موضوع بایستی تغییر کند.»

 

یونیون‌پی از توریست‌های ثروتمند چینی که با کارت اعتباری‌شان سفر می‌کنند، به‌عنوان نخستین گام ورودش به عرصه بازارهای جهانی استفاده کرد. لوییس ویتون (Louis Vuitton) و باربری (Burberry) که از فروشگاه‌های لوکس و معروف اروپا به حساب می‌آیند و جزو نخستین فروشگاه‌های غربی هستند که این کارت‌های چینی را هم پذیرش می‌کردند، امیدوارند که با پذیرش کارت‌ توریست‌های چینی، در جذب ثروت روبه رشد این مسافران، موفق عمل کنند.

در حال حاضر پایانه‌های پرداخت یونیون‌پی نزد بیش از 41 میلیون فروشنده در 160 کشور نصب شده است و به گفته خود شرکت، این برند به یکی از گسترده‌ترین ارائه‌کنندگان خدمات پرداخت بدل شده است.

در سال 2002 و با راه‌اندازی یونیون‌پی، بانک مرکزی چین از نفوذ و گسترش ویزا و مسترکارت در سطح کشور جلوگیری کرد و این اطمینان را به وجود آورد که این شرکت چینی بتواند با خیال راحت بر بازار پرداخت کشور حکمرانی کند.

در سال 2012 و به دنبال شکایتی که ایالات‌متحده به سازمان تجارت جهانی برده بود، این سازمان اعلام کرد که کشور چین تبعیض ناعادلانه‌ای علیه شرکت‌های پرداخت خارجی قرار داده است.

پس‌ازآن، رگولاتوری چین کوتاه آمد و در همین اواخر بود که اعلام کرد بازیگران خارجی هم امکان حضور در عرصه پرداخت کشور را دارند.

یونیون‌پی و ویزا و مسترکارت

اما جاه‌طلبی‌های یونیون‌پی برای فعالیت در عرصه جهانی تنها منحصر به ورود به کشورهایی مانند میانمار نیست. طی مدت 5 سال، بیش از 68 میلیون کارت یونیون‌پی در 40 کشور خارجی مانند سنگاپور و ژاپن صادر شده است و در کشور روسیه هم اقداماتی در دست انجام است.

با همه این تفاسیر، یونیون‌پی به‌راحتی نمی‌تواند برنده میدان باشد. تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های جدید، در حال تغییر بازار است و جاهایی مانند یونیون‌پی بایستی خدمات جدیدی برای ارائه داشته باشند. بازی به شیوه «من هم همین‌طور» با ویزا و مسترکارت و ارائه خدماتی مشابه آن‌ها، هیچ نفعی برای این شرکت نخواهد داشت.

منبع: Financial Times

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.