راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خرق عادت شرکت خدمات انفورماتیک: این رکورد باید در گینس ثبت شود!

این روز‌ها به انواع شوک‌ها عادت کردیم. آخرین شوک خبر تولید نرم‌افزار بانکداری متمرکز توسط بانک مرکزی با اجرای شرکت دولتی خدمات انفورماتیک بود. با توجه به زمان اندکی که برای تولید این نرم‌افزار صرف شده می‌توان گفت که نرم‌افزار استاندارد بانک مرکزی با سرعت بلافاصله تولید شده است و این موضوع آگاهان را حیرت زده کرده است. اولین بار وب‌سایت بانک مرکزی از آماده بودن سامانه متمرکز این بانک خبر داد. این سایت خبر از طراحی این نرم افزار تنها در چهار ماه داد. اما خبر جدیدی که روابط عمومی شرکت خدمات انفوماتیک منتشر کرده به نظر در دفاع از این طرح و پاسخ به حیرت آگاهان صنعت است. سوال این جاست که اگر طراحی یک سامانه جامع بانکداری متمرکز چهار ماهه ممکن است چرا دو مشتری اصلی این شرکت یعنی بانک‌های ملی و صادرات از هسته سبیا و سپهر که آنها هم خارجی هستند استفاده می‌کنند؟ این در حالی است که شرکت خدمات حدود ۲۰ سالسابقه دارد. پیش از این هم نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک خبر از تشکیل کارگروهی برای تهیه و تولید نرم‌افزار بانکداری متمرکز داده بود و گفته بود: این پروژه‌ای سه ساله است. روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک نوشت: محمد بیگی مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی در خصوص دلایل انتخاب شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان مجری این پروژه گفت: بسیاری از سیستم‌های‌ متمرکز بانکداری الکترونیک موجود عمدتا خارجی بوده در حالیکه سیستم ارائه شده توسط شرکت خدمات انفورماتیک داخلی است و تمام مختصات و ویژگی‌های مورد نظر بانک مرکزی را نیز تامین می‌نماید. علاوه بر این در مقایسه با نمونه‌های مشابه از قابلیت‌های بالایی برخوردار است چرا که تمام منبع نرم افزاری آن در اختیار ما قرار دارد و این ویژگی به لحاظ امنیتی بسیار قابل توجه می‌باشد. وی اظهار امیدواری کرد: پیش از پایان سال ۹۰ فاز دوم سامانه متمرکز بانکی، بانک مرکزی که با هدف تجمیع حساب‌های دولتی، خزانه و حساب‌های سایر سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات در نزد بانک مرکزی با امکان بهره‌برداری از ابزار نوین بانکی طراحی شده است، به بهره برداری برسد. فاز اول این پروژه ۲۶ دی ماه در بانک مرکزی به بهره‌برداری رسیده است. فرامرز خالقی معاونت بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک نیز در خصوص ویژگی‌های این پروژه گفت: سیستم متمرکز بانکداری الکترونیک فعال در این سامانه از آخرین دستاوردهای فناوری در این حوزه برخوردار بوده و معماری‌های نرم‌افزاری روز در آن بکار گرفته شده است و به جهت سرویس گرا (SOA) بودن آن از قابلیت تطبیق با شرایط جدید برخوردار است. وی ویژگی دیگر سیستم جدید را قابلیت دسترس پذیری بالای آن عنوان کرد و یادآور شد: به این ترتیب با نصب و راه‌اندازی آن در بانک‌های متقاضی، ایجاد سرویس‌ها و کاربری‌های جدید در زمان کوتاه امکان‌پذیر است. از طرفی با توجه به مقیاس‌پذیری آن می‌توان سیستم متمرکز بانکداری الکترونیک ارائه شده را مطابق با نیاز مشتری در هر سطحی آماده بهره برداری نمود. از دیگر نکات قابل توجه می‌توان به ویژگی محصول سازی آن اشاره نمود که به خودی خود انعطاف پذیری را نیز به دیگر ویژگی‌های برجسته آن می‌افزاید. با توجه به بهره‌مندی از فناوری سیستم‌های مبتنی بر مدیریت منابع سازمانی ERP، قابلیت مدل‌سازی برای فرایندهای پیچیده نیز فراهم شده و آن‌ها را به طور کامل پوشش می‌دهد. وی تاکید کرد: آنچه بسیار حائز اهمیت است تحقق این امر با استفاده از نرم‌افزارهای «متن باز» ضمن عدم وابستگی به منابع خارجی و افزایش امنیت مورد نظر در سیستم‌های بانکی است که نشان از توان بالای متخصصین داخلی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.