راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از مراکز داده بانکی تا کسب اولین مجوز MVNO در گفتگو با مدیرعامل اندیشه نگار پارس

احتمالاً دیگر دغدغه پردازش اطلاعات در مراکز داده به جمع دغدغه‌های حل‌شده پیوسته باشد ولی همچنان جایگاه حیاتی و ارزشمند خودش را دارد و هنوز حیاتی‌ترین محل فیزیکی هر سازمانی به محل استقرار تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات، بالأخص مرکز داده اختصاص داده می‌شود و به‌صورت مستمر متخصصانی وضعیت آن را رصد می‌کنند.

با توجه به اینکه تجهیزات فناوری اطلاعات جزو نیازهای سخت‌افزاری قرار می‌گیرد، می‌توان آن را جزو مسائل تقریباً حل شده دانست که با صرف هزینه می‌توان بهترین و قوی‌ترین نوع آن را برای هر سازمانی تهیه کرد و یا در صورت محدودیت بودجه از سرویس‌های اشتراکی استفاده کرد. از همین رو ممکن است مدیران مجموعه‌های فناوری‌محور دیگر مانند گذشته دغدغه بخش پردازش اطلاعات را نداشته باشند ولی همچنان هر ثانیه در دسترس نبودن خدمات یک سازمان فناوری‌محور می‌تواند برایش مانند یک کابوس باشد.

اما ظاهراً موضوع حل شدن دغدغه پردازش اطلاعات هنوز برای سازمان‌های فناوری‌محور بزرگ وجود دارد و هنوز با جوانب مختلف آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ظاهراً هنوز برای بانک‌ها و سازمان‌های بزرگ دولتی دغدغه‌هایی وجود دارد که متأسفانه تحریم‌ها هم بر شدت این دغدغه‌ها افزوده است.

Andishenegar-report-2

یکی از شرکت‌هایی که در طول عمر 23 ساله خود به رفع این دغدغه کمک کرده است شرکت اندیشه نگار پارس است که طیف متنوعی از ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و بانک‌ها و مؤسسات مالی در فهرست مشتریان این شرکت قرار دارند و با این وجود کمتر از این شرکت شنیده‌ایم. تجهیزات فناوری اطلاعات بهانه کافی برای نشستن پای صحبت مهندس علی سروری مدیرعامل شرکت اندیشه نگار پارس بود تا درباره فعالیت این شرکت بیشتر بدانیم. متن گفتگوی راه پرداخت با سروری در ادامه آمده است.

.

توافقنامه سطح سرویس 99.999 با بانک‌ها و سازمان‌ها

قربانی: شروع فعالیت‌های شرکت اندیشه نگار پارس به سال‌های دهه هفتاد برمی‌گردد و اولین فعالیت‌های این شرکت در زمینه تأمین سخت‌افزارهای پردازشگر بوده است. در ابتدا تمرکز این شرکت برای فروش به کدام صنایع و کسب‌وکارها بوده است و در ادامه چه شد که بانک‌ها به کانون توجه این شرکت تبدیل شدند؟

سروری: شرکت اندیشه نگار پارس فعالیت خودش با ارائه سخت‌افزارهای حوزه پردازش (Compute) شروع کرد. در دهه هفتاد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات صنعت نو پایی بود و بخش‌بندی‌های امروزی بازار وجود نداشت. پیشروترین صنعتی که ضرورت به‌کارگیری فناوری اطلاعات را در رشد کسب‌وکار خود لمس کرد و استفاده از آن را به‌عنوان یک مزیت رقابتی به کار گرفت، صنعت بانکداری بود. بر همین اساس شرکت اندیشه نگار پارس با فراهم آوردن زیرساخت مناسب جهت تأمین، تجهیز و نگهداری مستمر از زیرساخت‌هایی مانند سرور، موفق به کسب سهم بازار مناسبی در بخش بانکداری شد.

علی سروری مدیرعامل شرکت اندیشه نگار پارس
علی سروری مدیرعامل شرکت اندیشه نگار پارس

پس در حال حاضر حوزه فعالیت ما بیشتر بانکی است و در همین لحظه که با شما صحبت می‌کنم خدمات پشتیبانی مراکز داده 17 بانک و سازمان کشور را در دست داریم که اجرای زیرساخت، تجهیز و پشتیبانی اکثر این بانک‌ها و سازمان‌ها از ابتدا با ما بوده است. کلیه خدمات پشتیبانی این مراکز داده به‌صورت ۷*۲۴ با مجموعه اندیش نگار پارس است. هم در خصوص کارهای سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری، تیم اندیشه نگار پارس در سایت بانک‌ها و سازمان‌ها مستقر است و کارهای پشتیبانی را انجام می‌دهد.

بنا به الزام بانک مرکزی هر بانک می‌بایست سه سایت مرکز داده داشته باشد، ازجمله سایت اصلی، پشتیبان و بحران. در هر سه بخش نیروهای ما چه در تهران و چه در شهرستان‌ها حضور دارند، برای مثال سایت پشتیبان یکی از بانک‌های خصوصی در شهر تبریز است و نیروهای ما نیز در آنجا حضور دارند و به‌صورت شبانه‌روزی سرویس می‌دهیم تا این سایت‌ها همیشه بالا باشند. مجموعاً در تمامی این سایت‌ها، 70 تا 80 نفر از همکاران ما مشغول به کار هستند. سه شیفت نیرو جهت پایش مستمر و اطمینان از ارائه سرویس بدون وقفه هم در بخش زیرساخت و هم تجهیزات فعال.

اکثر توافقنامه‌های سطح سرویس (SLA) که با بانک‌ها بسته‌ایم 99.999 در سال است. به‌قدری به مجموعه اعتماد داریم که 5 دقیقه از کارافتادگی را در سال قبول کردیم و با بانک‌ها سازمان‌ها قرارداد بستیم. علاوه بر بحث فروش تجهیزات، در خصوص پشتیبانی هم انبار خیلی قوی در ساختمان مرکزی داریم که 24 ساعته به همکاران ما تجهیزات می‌رسانند. همچنین ما در خود بانک‌ها و سازمان‌ها هم موجودی قطعات پرمصرف و تجهیزات داریم.

.

تأمین تجهیزات خاص حتی در زمان تحریم‌ها

قربانی: یکی از سؤال‌هایی که در خصوص این شرکت وجود دارد این است که شرکت اندیشه نگار پارس در سال‌های گذشته و حتی در دوران تحریم توانسته است ارتباط خود با مهم‌ترین شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دنیا را حفظ کند. پاسخی برای این سؤال دارید؟

سروری: به نظر من توانی که موجب این مزیت در شرکت اندیشه نگار پارس نسبت به سایر فعالان این حوزه شده است، بازوی پرتوان بازرگانی این شرکت است.

چرا لابراتوار چند ده میلیاردی؟

قربانی: بنا بر شنیده‌ها یکی از نقاط قوت اندیشه نگار پارس لابراتوار مدرن آن است که می‌تواند وضعیت متقاضیان خدمات را شبیه‌سازی کند. این دقیقاً چه ارزشی برای مشتری ایجاد می‌کند؟

سروری: رسالتِ ما، ایجاد ارزش برای مشتریان و تبدیل هر مشتری به یک شریک تجاری و ذینفع است. هر نیاز در سازمان منجر به خرید تجهیزاتی مرتبط یا غیر مرتبط می‌شود ولی این نکته که مطالعه سازمان‌هایی که مانند آن‌ها پیش‌تر این نیاز را داشته‌اند و چگونه نیاز خود را مرتفع کرده‌اند مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

شرکت اندیشه نگار پارس با تقویت توان مهندسی و تجهیز لابراتوار خود به جدیدترین تکنولوژی‌های روز که هزینه سربار چند ده میلیارد تومانی بر این شرکت تحمیل کرده، تلاش می‌کند تا با شبیه‌سازی نیاز مشتری با ترکیب‌بندی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای متفاوت به همراه تجربه پروژه‌های مرتبط، راهکاری با بالاترین ضریب کارایی را به مشتریان ارائه کند.

Andishenegar-report-6

می‌توانم به این صورت سؤال شما را جمع‌بندی کنم که اطمینان از بالاترین تناسب و راندمان راهکار با نیاز سازمان به‌واسطه تجارب پیشین و همچنین ارائه مستندات از فضای شبیه‌سازی‌شده در کنار زنجیره تأمین توانمند و پویا و خدماتِ نگهداری و پشتیبانی بدون وقفه، ارزشی است که برای مشتری خلق می‌شود.

.

اندیشه نگار پارس ادعا می‌کند پیشرو است

قربانی: این اعتقاد به «توانمندترین مجموعه در ارائه راهکار و تجهیزات مراکز داده» در اندیشه نگار پارس از کجا می‌آید؟

سروری: چرا معتقد نباشد؟ البته موفقیت نقطه پایان ندارد و با تلاش همکارانم در شرکت ما سعی در ارائه هر چه بهتر خدمات و تجربه درخور مشتریان هستیم.

اجازه دهید اشاره‌ای کنم به سابقه شرکت اندیشه نگار پارس در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات. ساخت ده‌ها مرکز داده معتبر در کشور که همکاران ما در سایر سازمان‌ها، به ما برای ساخت آن با جدیدترین روش‌ها، استانداردها و تجهیزات تبریک گفته‌اند و از آن برای پروژه‌های خود الگوبرداری کرده‌اند.

تعدادی از تقدیرنامه‌ها و گواهینامه‌های کسب شده توسط اندیشه نگار پارس
تعدادی از تقدیرنامه‌ها و گواهینامه‌های کسب شده توسط اندیشه نگار پارس

در ایام سخت تحریم ما توانسته‌ایم به‌روزترین تجهیزات را حتی برای اولین بار در خاورمیانه وارد کنیم و مهم‌ترین مورد در رضایت مشتریان، پشتیبانی و نگهداری بدون وقفه مراکز داده و تجهیزات مشتریان این شرکت است که موجب رضایت و اعتماد آن‌ها به شرکت اندیشه نگار پارس شده است.

.

مشتریان اندیشه نگار

قربانی: تا امروز با کدام بانک‌ها، شرکت‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی همکاری داشته‌اید؟

سروری: شاید بهتر باشد بپرسید با کدام کار نکرده‌اید. همان‌طوری که اشاره شد تمرکز شرکت در صنعت بانکداری و پرداخت است که بر این اساس می‌توان گفت شرکت اندیشه نگار پارس در طول 23 سال فعالیتش با تمامی بانک‌ها و سازمان‌های مالی و اعتباری در کشور همکاری داشته است ولی بیشترین حجم این همکاری و تعاملات با بخش خصوصی صورت گرفته است.

در خصوص سایر سازمان‌ها، هر ارگان دولتی و خصوصی که نیازمند خدمات فناوری اطلاعات سازمانی باشد، مشتری بالقوه شرکت اندیشه نگار پارس محسوب می‌شود که در بازارهای بعدی هدف قرار می‌گیرند و می‌توان به همکاری‌های صورت گرفته با اپراتورهای تلفن همراه، وزارت خانه‌های کشور، مجلس شو رأی اسلامی و سایر ارگان‌های اجرایی و نظارتی به‌مانند نهاد ریاست جمهوری و قوه قضایی اشاره کرد ولی نام بردن تک‌تک آن‌ها به دلیل تعدد امکان‌پذیر نیست.

.

قربانی: در حوزه‌های مثل کیفیت و امنیت تاکنون موفق به اخذ چه گواهینامه‌هایی شده‌اید؟

سروری: در حوزه کیفیت، بنا به اعتقاد محکم این سازمان مبنی بر ارائه تجربه متفاوتِ خدمات به مشتری می‌توانم به دریافت ایزوهای مرتبط مانند ISO9001 و جایزه اهتمام به کیفیت اشاره کنم که هرسال با تلاش همکارانم تمدید شده است.

در حوزه رتبه‌بندی و احراز صلاحیت شرکت‌های انفورماتیک، ما توانسته‌ایم در هفت حوزه رتبه یک را اخذ نماییم و معتقدیم که با تلاش بیشتر خواهیم توانست در سایر حوزه‌ها نیز نائل به اخذ رتبه یک گردیم. در حوزه امنیت هم گواهینامه ISO27001، گواهینامه نما و افتا را دریافت کرده‌ایم و ده‌ها گواهینامه دیگر.

.

حوزه‌های راهکارهای اندیشه نگار پارس

قربانی: به‌طورکلی اندیشه نگار پارس چه راهکارها، محصولات و خدماتی ارائه می‌کند؟

سروری: به‌طورکلی هر سازمانی که نیاز به فناوری اطلاعات را در خود حس کند می‌تواند از خدمات و محصولات شرکت اندیشه نگار پارس استفاده کند ولی همان‌طور که پیش‌تر هم عرض کردم، تمرکز شرکت بر روی صنعت بانکداری است.

فارغ از کمپانی تولیدکننده تجهیزات، شرکت اندیشه نگار پارس در حوزه‌های «طراحی، ساخت، تجهیز، نگهداری و پشتیبانی مراکز داده مبتنی بر TIA943 و BICSI002»، «تجهیزات و خدمات پردازش اطلاعات»، «تجهیزات و خدمات ذخیره‌سازی اطلاعات»، «تجهیزات و خدمات ارتباطی و شبکه‌های رایانه‌ای»، «تجهیزات و خدمات امنیت اطلاعات با راهکارها و محصولات جهانی و بومی» و «تجهیزات و خدمات پرداخت مانند دستگاه‌های تجمیع کننده، Cashless، دستگاه کارت‌خوان و …» به ارائه خدمات و محصولات می‌پردازد.

اندیشه نگار علاوه بر داشتن قطعات یدکیِ پرمصرف در محل مشتری، انبار بزرگی از قطعات یدکی در ساختمان مرکزی خود دارد.

Andishenegar-report-11 Andishenegar-report-12 Andishenegar-report-13 Andishenegar-report-14

کسب‌وکارهای جدید در سایه شرکت مادر

قربانی: بحث‌هایی مثل کارت‌خوان و Cashless هم در خود اندیشه نگار پارس دنبال می‌شود؟

سروری: خیر؛ از سال 93 ما شرکتی به نام «تجارت الکترونیک اندیشه نگار پارس» را تأسیس کردیم که به‌صورت مستقل ولی زیر نظر شرکت مادر در حوزه کارت‌خوان فروشگاهی، نرم‌افزارها و Cashless فعالیت می‌کند و سوئیچ بانکی نیز دارد. سوئیچ بانکی تجارت الکترونیک اندیشه نگار پارس در یک مؤسسه، یک بانک و یک PSP نصب است و در حال سرویس‌دهی است. بحث پشتیبانی دستگاه‌های کارت‌خوان و Cashlessهایی هم که نصب کردیم باز با همین شرکت است.

علاوه بر این شرکت دیگری را با همکاری و شراکت بانک سامان راه‌اندازی کردیم به نام شرکت «کیش سل پارس» با برند «سامان تل» که در سال 95 پروانه MVNO گرفت. اولین شرکتی است که پروانه‌اش صادر شده و از اواخر بهمن‌ماه هم سیم‌کارت‌های سامان تل بیرون می‌آید. این اپراتور مجازی تمرکزش بر حوزه پرداخت است. کد سیم‌کارت‌هایمان 0999 است. در نمایشگاه هم حدود 12 تا 13 هزار سیم‌کارت پیش ثبت‌نام داشتیم. (+)

محصول دیگری به نام «سامان پی» با شراکت بانک سامان داریم که در حوزه پرداخت و کیف پول الکترونیکی است که در سال 96 رونمایی خواهد شد. علاوه بر این در نمایشگاه الکامپ خرید مجازی و سوپرمارکت مجازی را دمو کردیم که در سال 96 بیرون می‌آید.

.

و کمی از داخل اندیشه نگار پارس

قربانی: ساختار سازمانی اندیشه نگار پارس چگونه است؟

سروری: ساختار این شرکت از اصول ساده‌ای پیروی می‌کند؛ چراکه پیچیدگی برای ما که نیاز به‌چابکی داریم بسیار مشکل‌ساز است.

شرکت اندیشه نگار از معاونت‌های «فنی و پشتیبانی»، «پروژه و زیرساخت»، «بازاریابی و فروش»، «مالی و اداری» و «امنیت و سیستم‌های خاص» تشکیل شده که سطوح اختیار مرتبط با حوزه فعالیت جهت سرعت و چابکی بیشتر به معاونت‌ها تفویض شده است.

.

قربانی: منابع انسانی از چه جایگاه و اهمیتی در این شرکت برخوردار است؟

سروری: نگاه این شرکت به کارکنان نه از جنس سنتی آن، بلکه از جنس سرمایه انسانی است. به این معنی که کلیه همکاران در سطوح مختلف با رشد، آموزش و شکوفایی استعدادهای خود منجر به رشد کل سازمان می‌شوند. ارزیابی عملکرد مستمر، به‌روزرسانی دانش سازمانی و فرآیند جذب نیروهای متخصص ازجمله مهم‌ترین نقاط قوت حوزه منابع انسانی این شرکت است.

.

قربانی: چند نفر در این شرکت فعالیت می‌کنند و ترکیب تخصص‌ها آن‌ها چگونه است؟

سروری: در حال حاضر شرکت به‌طور تقریبی 200 نفر سرمایه انسانی متخصص و مجرب در اختیار دارد. در لایه مدیران ارشد همکاران من تحصیلات و تجربه‌های بسیار باارزشی را در اختیار سازمان قرار داده‌اند که در مقاطع زمانی حساس، تصمیم‌گیری‌های این عزیزان به رشد شرکت بسیار کمک کرده است.

همکارانی که در لایه مدیران میانی قرار دارند علاوه بر تحصیلات فنی و مهندسی، بر اصول مدیریتی تسلط کامل دارند که باعث هر چه بهتر به انجام رسیدن تصمیمات و راهبردهای سازمان می‌شود.

Andishenegar-report-18 Andishenegar-report-19 Andishenegar-report-20 Andishenegar-report-15

همکارانی هم که در لایه کارشناسی ارشد و کارشناسی قرار دارند سعی شده که علاوه بر استفاده از تجارب مدیران سازمان و آموخته‌های شخصی، از آموزش‌های سازمانی مرتبط با حوزه فعالیت برخوردار باشند. برای مثال همکارانی که بخش فنی راهکارهای ما را به عهده دارند، همکاران بازاریابی و فروش و همکاران پشتیبانی و نگهداری نیاز دارند که به‌طور پیوسته با روند روز تکنولوژی به‌روز شوند که سازمان سعی کرده در قالب دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مرتبط این ارزش را برای سازمان حفظ کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.