راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذاری 1.44 میلیارد دلاری چین روی فن‌آوری مالی و زنجیره بلوک

امین محقق / چین که در تلاش است تا به مرکز مسلط در فن‌آوری مالی در آسیا تبدیل شود، یک بنیاد مالی با پشتوانه 10 میلیارد یوآن (معادل 1.44 میلیارد دلار) در پکن راه افتاده و روی فرآیند مدیریتی ادغام و تملک (خریدوفروش، ادغام و ترکیب شرکت‌های مختلف برای تسهیل سرمایه‌گذاران در یک بخش خاص صنعتی) در بخش مالی تمرکز کرده تا سرمایه‌گذاران و راه‌اندازان در این صنعت را حمایت کند.

این بنیاد با عنوان «بنیاد مالی ادغام و تملک فن‌آوری مالی آسیا»، در واپسین هفته ماه دسامبر، هم با سرمایه دولتی و هم با سرمایه خصوصی به راه افتاده است.

این بنیاد مالی که توسط شرکت Credit China Fintech Holdings Ltd و شرکت‌های تابع آن مستقر در هنگ‌کنگ تأسیس شده است، حامیانی نیز در میان شرکت‌هایی دارد که مدیریت دارایی دولتی را در دست دارند.

شنگ جیا (Sheng Jia) مدیر شرکت Credit China Fintech، به روزنامه دیلی چین، درباره حیطه‌هایی که این بنیاد به دنبال سرمایه‌گذاری است، چنین توضیح می‌دهد: «سرمایه‌گذاری ما متمرکز است روی شرکت‌های پیشتاز در حیطه‌های AI، big data (عملیات محاسباتی که مستلزم شماری کثیری از کامپیوتر باشد) cloud computing، پرداخت موبایل، تأمین مالی زنجیره عرضه و زنجیره بلوک.»

در ادامه یکی دیگر از مدیران این بنیاد افشا کرد که از قبل مشغول کار با شماری از پروژه‌ها هستند. به‌خصوص پروژه‌هایی که مشمول زیرساخت زنجیره بلوک، سرویس‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری روی مصرف و بهره‌مند از big Data  هستند.

.

افزایش سرمایه‌گذاری روی فن‌آوری مالی

چین در رقابت با رقبایی مانند سنگاپور و ژاپن، در پی افزایش سرمایه‌گذاری در فن‌آوری مالی است. اخیراً ادعا می‌شود که چین نسبت به دیگر بازارهای آسیایی، در سرعت، مقیاس و پیچیدگی پیشرفت فن‌آوری مالی عملکرد بهتری دارد.

جدیدترین ارقام مربوط به فن‌آوری مالی نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری روی این صنعت در خلال ماه جولای 2015 تا ماه جون 2016، به 8.8 میلیارد دلار رسید که نشان از افزایش 252 درصدی از سال 2010 دارد. سرمایه‌گذاری روی صنعت مالی در چین نیز تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای روی این صنعت در آسیا گذاشته است. در نیمه اول سال 2016، صنعت مالی آسیا شاهد سرمایه‌گذاری ده میلیارد دلاری بوده که بسیار بیش از سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلار در آمریکا و 1.8 میلیارد دلار در اروپا است.

علاقه حکومت چین به مطالعه و توسعه فن‌آوری زنجیره بلوک باعث رونق گرفتن بیشتر صنعت مالی شده است. حکومت چین با برگرفتن این وجه مشخصه اصلی بیت کوین به‌عنوان یک پول دیجیتالی، در تلاش است تا پول دیجیتالی خود را که توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود به راه اندازد. توسعه فن‌آوری زنجیره بلوک به‌خصوص در برنامه پنج‌ساله اخیر چین قید شده است همراه با مواردی مانند محاسبات کلود (cloud computing) آموزشی ماشینی و هوش مصنوعی.

اظهارات این بنیاد مالی میلیاردی طی هفته‌هایی انجام شد که شرکت سرمایه‌گذاری زنجیره بلوک Huiyin، از یک سرمایه‌گذاری بیست میلیون دلار روی بیت کوین و زنجیره بلوک خبر داد. این سرمایه‌گذاری که از قبل در صرافی‌هایی که Purse.io و یک صرافی بیت کوین هندی سرمایه گذاشته است، در پی ایجاد سرمایه در پول دیجیتالی و صنعت زنجیره بلوک در چین و فراتر از آن هست.

منبع: کوین ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.