پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
Core پاشنه آشیل بانکداری الکترونیکی
بانک سامان برای ارایه سرویس به مشتریان حقوقی گام برداشت
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک سامان توقف چند ساله بانک سامان در گسترش سیستم های بانکداری الکترونیکی خود را به دلیل سرمایه گذاری بانک در بخش زیرساخته ایش در این بخش دانست.
به گزارش عصرارتباط، هرچند بانک سامان در ابتدای فعالیت خود تمرکز خود را روی گسترش بانکداریالکترونیکی گذاشته بود و اکثر مشتریانش این بانک را بانکی متفاوت در ارایه خدمات الکترونیکی میدانستند اما طی چند سال اخیر از شعارهای اولیه خود دور شده است و بیشتر در قالب یک بانک تجاری سنتی دیده میشود اما مدیر فناوری اطلاعات این بانک خبر از بازگشت این بانک به عرصه بانکداریالکترونیکی میدهد.
مهدی قرهی، در گفتگو با خبرنگار عصرارتباط، گفت: «بانک سامان طی سه یا چهار سال گذشته روی دیگر بخشهای بیزینسی بانک متمرکز شده بود اما از سال گذشته مجددا سرمایهگذاری زیادی برای توسعه زیرساختهای بانکداری الکترونیکی انجام داده است».
او افزود: «هرچند بانک سامان به ظاهر در چند سال گذشته نسبت به بانکهای دیگر در بخش بانکداریالکترونیکی تبلیغات و توسعه کمتری داشته اما حتی در این دوره زمانی نیز هیچ سرویسی نبوده که توسط بانکهای دیگر ارایه شده باشد و بانک سامان پیش از آن به ارایه آن سرویس به مشتریانش اقدام نکرده باشد».
او اضافه کرد: «شاید فقط حجم تبلیغاتش در مقایسه با بانکهای دیگر در بخش بانکداریالکترونیکی کاهش داشته باشد».
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک سامان، گفت: «برای اینکه بانک بتواند به شتاب اولیهاش در بخش بانکداریالکترونیکی بازگردد نیازمند یکسری زیرساختها بود».
او ادامه داد: «اینکه فقط بر بانکداری اینترنتی تکیه کنیم و از دیگر کانالهای ارتباطی با مشتریان بگذریم ارزشافزوده ناچیزی دراختیار ما میگذاشت در حالیکه ما افق بلندتری را مدنظر داشتیم و برای رسیدن به این هدف باید زیرساختهای لازم آن را نیز فراهم میکرد».
قرهی گفت: «طی یکسال گذشته زیرساخت مدیریت کانال ما آماده شده است و به تدریج روی آن سرویسهای مختلفی ارایه خواهیم کرد، سرویسهایی که ارزش افزوده بیشتری به همراه خواهند داشت».
او اضافه کرد: «اگر میخواهیم هر کس بانکدار خودش باشد و اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند از سرویسهای بانکی استفاده کنند با استفاده از سیستمهای Core که هماکنون در بازار وجود دارد و بانکها از آن استفاده میکنند امکانپذیر نیست، باید مدیریت کانالی ایجاد شود چراکه سیستمهای Core مبتنی بر وب نیستند».
او ادامه داد: «کانالهای مختلفی باید بتوانند از Core استفاده کنند یکی از این کانالها شعبه است، هرچند شعبه بهنظر ما قلب سیستم ارتباطی در ارایه خدمات است اما همه کانالها نیست، کانالهای دیگری مانند اینترنت بانک، موبایل بانک و … نیز وجود دارد و برای استفاده از تمامی این کانالها برای ارایه خدمات باید مدیریت کانالی صورت گیرد تا سیستم Core قادر به سرویسدهی باشد».
او در پاسخ به این سوال که با ایجاد این زیرساخت قرار است چه سرویسهایی به مشتریان بانک سامان ارایه شود? گفت: «بخش عمدهای از سرویسها روی مشتریان حقوقی متمرکز میشود بهطور مثال مشتریان ما برای باز کردن LC باید به بانک مراجعه کنند و پیگیریهای بعدی آن نیز از طریق شعبه صورت میگیرد اما میتوان پورتالی فراهم کرد و در اختیار مشتریان قرار داد تا آنان دیگر نیازمند مراجعه مرتب به بانک نداشته باشند و بتوانند از طریق آن فعالیتهای خود را پیش برند».
او اضافه کرد: «برای اینکه بتوانیم بانکداری الکترونیکی را گسترش دهیم باید بتوانیم همانگونه که مشتریان حقیقی سرویس میدهیم به مشتریان حقوقی نیز سرویس دهیم، در شرایط فعلی مشتریان حقیقی نیاز خود را میشناسند و آنرا از بانکها طلب میکنند باید چنین شرایطی باید برای مشتریان حقوقی نیز فراهم شود».
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک سامان در توضیح این مطلب، گفت: «هماکنون مشتریان حقیقی بهسادگی میتوانند بهصورت اینترنتی دستور پرداخت دهند و یا از حسابشان پول انتقال دهند اما برای ارایه چنین سرویسی به مشتریان حقوقی باید از دو امضا استفاده کرد، هماکنون ارایه چنین سرویسی نیز در دستور کاری ما قرار دارد».
او اضافه کرد: «بحثهای مربوط به ارایه سرویسهای مبتنی بر اینترنت بانک به اشخاص حقوقی، ارایه سرویسهای مالی به این افراد و همچنین تحلیلهای مالی اولیه نمونههایی از سرویسهایی است که در نظر داریم ارایه دهیم».
قرهی در پاسخ به این سوال که در مجموع چه تعداد سرویس ارایه خواهید داد؟ گفت: «ما زیرساخت را آماده کردیم و تعداد این سرویسها و یا زمان ارایه آن باز میگردد به سیاستهای بانک اما آنچه در نظر داریم ارایه این سرویسها از پایان شهریور ماه تا ابتدای سال آینده است».