پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
طوفان بانکداری و پرداخت موبایلی در ایران در راه است
اگر تا دیروز پرداخت موبایلی در ایران صرفاً در حد گرفتن «ستاره، فلان کد، مربع» و خریدن شارژ موبایل و پرداخت قبض بود و بانکداری موبایلی هم در حد مشاهده موجودی و واریز اقساط تسهیلات دریافتی، حالا دیگر باید کمکم خودمان را برای نسل جدیتری از پرداخت و بانکداری موبایلی آماده کنیم.
24 مهرماه بود که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «تا دو ماه آینده شهروندان برای مراودات خرد بانکی میتوانند از موبایل خود مانند کارت استفاده کنند.» (+)
و حالا تقریباً دو ماه بعد از صحبتهای وزیر، نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفته است: «با توجه به توسعه نظام بانکداری بهزودی شاهد انواع روشهای پرداخت همراه هستیم و از این طریق پرداختهای موبایلی نیز به سبد ابزارهای بانکی افزوده شده است.» (+)
چراغ سبز ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی به NFC و پرداخت موبایلی را نیز بر این جریان اضافه کنید که از آمادهسازی زیرساخت موردنیاز برای بانکداری بر بستر تلفن همراه خبر داده و گفته است: «در این شیوه که با شبیهسازی کارتهای بانکی انجام میشود، سیمکارتهای مشتریان جای کارتهای بانکی را میگیرد.» (+)
او همچنین در خصوص این طرح گفته است: «این طرح در قالب پروژه مشترکی بین بانک مرکزی و اپراتورهای تلفن همراه و بر مبنای قواعد بینالمللی در دست انجام است تا بتوان کارتهای بانکی را روی سیمکارتهای تلفن همراه شبیهسازی کرد.»
در کنار حاکمیتیها، شرکتها و کسبوکارهای خصوصی هم بیکار ننشستهاند و با تمام قوا خودشان را برای این حوزه آماده کردهاند؛ از مشاهده رد پای شرکتهای فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت در ترکیب سهامداری شرکتهای صاحبت امتیاز MVNO گرفته (+) تا تمرکز تمام شرکتهای پرداختی حاضر در بیستودومین نمایشگاه الکامپ روی تلفن همراه (+)؛ همه و همه نشان از آن دارد که در یک دوره گذار هم در حوزه بانکداری موبایلی و هم در حوزه پرداخت موبایلی هستیم.
همانطور که گفتم تمرکز تمام شرکتهای پرداختی حاضر در نمایشگاه الکامپ امسال روی تلفن همراه بود و طیف گستردهای از خدمات و سرویسها را هم شامل میشد. اپلیکیشنهای پرداخت موبایلی، درگاههای پرداخت موبایلی، راهکارهای پرداخت موبایلی با NFC و یا کدهای کیوآر، راهکارهای پرداخت موبایلی آفلاین، راهکارهای پرداخت موبایلی مبتنی بر شبکههای اجتماعی و محصولات پرداختی موبایلی دیگر. آن هم نه در حد یک یا دو شرکت، بلکه همه شرکتها انرژی صرف کردهاند تا با سبز شدن چراغ سرویسهای بانکی و پرداخت موبایلی تیکآف کنند.
اما فقط شرکتهای پرداخت نیستند که خودشان را برای این فضا آماده میکنند، حتی اپراتورها هم خودشان را برای این فضا آماده کردهاند تا آنها هم سهمی داشته باشند. از طرف دیگر تمرکز استارتآپهای فینتکی نیز اغلب روی تلفن همراه متمرکز شده است و هر کدام گوشهای را هدف گرفته است.
آنچه مثل روز روشن است این است بهزودی شاهد تغییرات بزرگ در دو حوزه پرداخت موبایلی و بانکداری موبایلی خواهیم بود. کمربندها را سفت ببندیم که طوفان در راه است.