راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یکی از ۵ کشور دارای اَبَرتورم می‌تواند به پذیرش بیت‌کوین کمک کند

در حال حاضر، چهارده کشور دارای سطح تورم بالاتر از 18 درصد هستند که این نرخ در 10تای آن‌ها در زمانی کوتاه در حال افزایش است. قیمت‌های بیت‌کوین و اتخاذ کاربر جدید، در گذشته و در طول بحران‌های اقتصادی مانند کمک مالی بانک‌ها و تورم شدید بارها دچار شوک شده است.

.

بیت‌کوین، دارایی امن و مطمئن

سال 2016 دارای بیشترین سهم از بحران اقتصادی جهان است، اما سال 2017 نیز به سمت سالی پر از تصمیم‌گیری با بنیه مالی ضعیف پیش می‌رود.

بیت‌کوین، دارایی امن و مطمئن در مارس 2013، بانک‌های کشور قبرس، خبر کاهش ارزش اعلام شده یک دارایی به حساب‌های بانکی مشتریان خود را دادند که موجب خشم عمومی شد. پس‌ازآن و در عرض چند هفته قیمت بیت‌کوین پنج برابر شد که احتمالاً علت آن وجود دلالان و افرادی بود که به دنبال یک پناهگاه اقتصادی امن بودند.

از آن زمان، اشتباهات اقتصادی دیگری مانند نجات یونان، رأی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (Brexit)، تورم خرد کننده ونزوئلا و محرومیت پولی هند نیز مردم را گرفتار کرده است. هر یک از این موارد با افزایش چشمگیر قیمت و پذیرش بیت‌کوین همراه بود که طی آن، سرمایه‌گذاران جدید تصمیم گرفتند از پول دیجیتال به‌عنوان یک دارایی مطمئن و امن استفاده کنند. درواقع، کارشناسان جریان اصلی اخبار در مورد توانایی‌های بیت‌کوین برای تبدیل شدن به یک دارایی مطمئن و امن مانند طلا یا حتی بهتر از آن اظهارنظر کردند.

طبق آمار Trading Economics، سرویسی که نرخ تورم را گردآوری می‌کند، در حال حاضر، چهارده کشور دارای سطوح تورم بالای 18 درصد هستند که در ده کشور این نرخ در زمانی کوتاه در حال افزایش است. از این 10 کشور، پنج کشور ثروتمند بوده و ازنظر فن‌آوری به اندازه کافی پیشرفته هستند که شهروندان آن‌ها بتوانند از بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی مطمئن و امن استفاده کرده و بایستی روند فعلی را تا سال 2017 حفظ کنند.

.

ونزوئلا

مشکلات مالی ونزوئلا همچنان در حال گسترش است. با توجه به آخرین آمار ارائه شده توسط Trading Economics، در این کشور نرخ تورم سرسام‌آور ماهانه در پایان سال گذشته 181 درصد بوده است. این سرویس تخمین زده نرخ تورم این کشور در دوره 12 ماهه به 410 درصد می‌رسد. این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول (IMF) نرخ تورم ونزوئلا در سال 2017 را 1600 درصد پیش‌بینی کرده است. به گفته بانک جهانی، تنها 50 درصد تورم در هرماه لازم است تا این کشور به تورم شدید برسد.

binem-1-way2pay-95-10-12

بدتر از آن این‌که به‌محض اینکه ونزوئلایی‌ها از تعطیلات برگردند، اسکناس 100 بولیواری آن‌ها که درشت‌ترین اسکناس محسوب می‌شود، در تلاش برای مبارزه با احتکار پول به بی‌ارزش‌ترین اسکناس تبدیل خواهد شد. سال 2017 آماده است تا به سالی پر از رنج برای ونزوئلا تبدیل شود.

خوشبختانه، این کشور در حال حاضر دارای یک جامعه بزرگ و در حال رشد بیت‌کوین است. دولت نیز با توزیع برق رایگان بیت‌کوین را به منبع عالی از درآمد برای کسانی که توان داشتن تجهیزات استخراج آن را داشته باشند، تبدیل کرده است. تنها مسئله مهم ممکن است، زمان پیش از چنین شرایطی باشد که به‌اندازه کافی ونزوئلایی‌ها را برای ایجاد یک نقطه اوج در سال 2017 جهت بهره‌گیری از بیت‌کوین مجبور کند.

.

سورینام

جمهوری هلندی زبان کوچک سورینام که مجموع چند کشور در شرق ونزوئلا است نیز، در حال حاضر درگیر مشکل تورم با نرخ خانمان‌سوز 77 درصد است که همچنان در حال افزایش است. سطح بالای فساد موجب مشکلات اقتصادی سرسام‌آور در این کشور شده است. همانند همسایگان درگیر چنین مشکلاتی در غرب، سورینام در حال حاضر با 175 درصد نفوذ تلفن همراه، ازنظر فن‌آوری برای بهره‌برداری عظیم از بیت‌کوین آماده است.

binem-2-way2pay-95-10-12

متأسفانه به نظر نمی‌رسد هنوز جامعه بیت‌کوینی در این کشور وجود داشته باشد. این در حالی است که جمعیت این کشور به قدری کوچک است که اگر کسی به سرعت نسبت به راه‌اندازی بیت‌کوین اقدام کند، هنوز تا گسترش آن به بخش قابل‌توجهی از نیم میلیون ساکنان این کشور زمان زیادی در پیش است.

inflation-money-way2pay-95-10-12

آنگولا

در جمهوری آنگولا در آفریقای جنوبی نیز مانند بسیاری از کشورهای آفریقایی در حال حاضر سطوح نگران‌کننده‌ای از تورم وجود دارد. در آخرین آمار چاپ شده در سال گذشته، 44 درصد تورم ماهانه ثبت شده است. با وجود نفت و ذخایر معدنی گسترده، هفتمین کشور بزرگ در آفریقا به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت چین و یکی از پنج کشور دارای منابع الماس در جهان تبدیل شده است. آنگولا همچنین دارای پوشش گسترده تلفن همراه بوده و کیفیت زندگی در این کشور به مراتب بالاتر از بسیاری از همسایگان آن است.

binem-3-way2pay-95-10-12

در حال حاضر، بیت کوین در آنگولا نسبتا نا شناخته است، اما تعداد کمی از مردم از Localbitcoins استفاده می کنند و پذیرش بیت کوین در حال گسترش است.

.

آرژانتین

یکی دیگر از کشورهای آمریکای جنوبی که سال‌ها با تورم دست‌وپنجه نرم کرده آرژانتین است که نرخ تورم آن در سال جاری برای اولین بار طی دهه‌های گذشته از 40 درصد گذشته است. وضعیت فعلی آرژانتین مانند تورم پیشین که موجب نابودی پول این کشور در سال 1990 شد، در حال شکل‌گیری است.

binem-4-way2pay-95-10-12

این کشور در حال پسرفت در حال حاضر دارای یک جامعه بیت‌کوینی بسیار قوی است و رانندگان شهری در آن برای کرایه مسافر بیت‌کوین قبول می‌کنند.

.

نیجریه

کشور آفریقای غربی به شدت پر جمعیت نیجریه دلایل خوبی برای دنبال کردن بیت‌کوین دارد. هر چند به نظر می‌رسد رشد تورم در حال حاضر در حال کاهش است، Trading Economics پیش‌بینی کرده که این کشور در سه‌ماهه اول سال 2017 دارای 20 درصد تورم خواهد شد. مهم‌تر از آن این که بر خلاف کشورهای نزدیک کنیا و اوگاندا، روند تصویب پول همراه از طریق سرویس‌هایی مانند M-PESA در نیجریه ساقط شده است. علت این امر قوانین ناعادلانه‌ای است که جهت حمایت از بانک‌های محلی، شرکت‌های مخابراتی را جریمه می‌کند.

binem-5-way2pay-95-10-12

نیجریه‌ای‌ها با جمعیت عظیم 150 میلیون مشترک، دارای 107 درصد تصویب اشباع شده همراه هستند که این تعداد تقریباً به اندازه ایالات‌متحده است. این نوع پول همراه که بانک‌ها و سیاستمداران قادر به متوقف کردن آن، به‌خصوص در چنین تورم شدیدی نیستند، حقیقتاً ممکن است قادر به ایجاد تغییراتی برای بسیاری از نیجریه‌ای‌ها شود.

منبع: کوین ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.