راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دریافت کارمزد جایگزینی برای خوان نعمت بنگاهداری بانک‌ها می‌شود؟

به گفته علی طیب نیا، دریافت کارمزد از طریق خدمات بانکی، راهکار جایگزینی برای سودآوری بانک‌ها و فیصله دادن به موضوع نه‌چندان جدید بنگاهداری بانک‌ها است.

عاطفه خسروی؛ گسترش تجارت / چند سالی است که خط پایان برای دوی ماراتن بنگاهداری بانک‌ها، وارد فاز جدی‌تری شده است. جمع شدن خوان نعمت بنگاهداری بانک‌ها، مسئله‌ای است که حداقل ۳ رئیس‌کل بانک مرکزی باوجود همه تفاوت و گرایش‌های اقتصادی و سیاسی در مورد آن اتفاق‌نظر دارند. چنانچه طهماسب مظاهری، محمود بهمنی و ولی‌الله سیف هر ۳ بر «ممنوع» شدن این کار اصرار و تأکید داشتند و دارند.

طیب نیا نبود سودرسانی کافی را از مهم‌ترین عوامل بروز بنگاهداری بانک‌ها می‌داند و می‌گوید: «زمانی که فعالیت بانک‌ها سودمند نباشد بانک‌ها برای رفع زیان به دنبال بنگاهداری می‌روند و به همین دلیل سعی کردیم فعالیت بانک‌ها را سودآور کنیم و از آن‌طرف ظرف مدت ۳ سال بانک‌ها موظف‌اند اموال و دارایی‌های خود را واگذار کنند.»

کارشناسان حوزه بانکی نیز بر این باورند که هر راه جایگزینی به‌جز بنگاهداری که باعث افزایش سودآوری و درآمدزایی بانک‌ها شود، باید هرچه زودتر برای نظام بانکی عملیاتی شود تا آثار مخرب بنگاهداری بانک‌ها در اقتصاد کشور به حداقل برسد. راه دیگر دریافت کارمزد از خدمات بانکی است که باوجوداینکه در تمام کشورهای دنیا مرسوم بوده و شبکه بانکی ارقام بالایی را از طریق خدمات بانکداری الکترونیک دریافت کرده و جزوی از درآمد آن محسوب می‌شود، اما در حوزه بانکداری ایران چندان در درآمدهای بانک‌ها مؤثر نیست و به گفته مدیران بانک مرکزی ۱۰ درصد هزینه بانک‌ها را هم پوشش نمی‌دهد.

.

سخن آخر…

بانک‌های کشور می‌توانند از تجربه سایر کشورها برای افزایش درآمد و سود استفاده کرده و این کار را به شکل درست اجرایی و پیاده کنند. به‌طور حتم در چنین شرایطی دیگر نیازی به کسب سود از محل‌هایی مانند ورود به بنگاهداری و فاصله از وظایف و مأموریت‌های اصلی بانک نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.