پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اوضاعی: بانکها برای چابکی باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند
به گفته معاون فناوری اطلاعات بانک تجارت بسیاری از خدماتی که در گذشته برای بانکها مزیت محسوب میشد، اکنون جزو خدمات معمولی و الزامی بانکها است و خوشبختانه بانکها به این نتیجه رسیدهاند که با مدلهای کسبوکار سنتی امکان فعالیت و بقا وجود ندارد.
به گزارش ستاد خبری ششمین همایش بانکداری الکترونیک، افسانه اوضاعی با تأکید بر طراحی مدلهای نوین بانکی، گفت: «از بانک مرکزی بهعنوان ارگان ناظر بر عملیات بانکی و ارائهکننده چارچوبها در حوزه عملیات بانکی انتظار میرود تا اقدامات مناسبی در حوزه فناوری و حمایت از این بخش بهویژه در حیطه نوآوری انجام دهد.»
اوضاعی افزود: «بانک مرکزی با نقش تنظیمکنندگی خود بر انجام برخی سرویسها تمرکز دارد که البته این امر اقدام مناسبی است و مأموریت آن ارگان محسوب میشود. در طراحی چارچوبها نباید قواعد به نحوی تعیین شود که باعث کُندی در پیادهسازی محصولات نوآورانه شود.»
او ادامه داد: «برای به دست آوردن چابکی لازم در خصوص پیادهسازی سرویس و خدمات جدید، لازم است بانکها آزادی عمل بیشتری داشته باشند.»
معاون مدیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات بانک تجارت افزود: «عملکرد بانکها نشان از این دارد که مدلهای کسبوکار در حال تغییر و حرکت به سمت طراحی مدلهای نوین بانکی هستند و خوشبختانه بانکها به این نتیجه رسیدهاند که با مدلهای کسبوکارها سنتی امکان فعالیت و بقا وجود ندارد و باید بسیاری از خدماتی که در گذشته به مشتریان ارائه شده با شیوهای نوین روزآوری و باز مهندسی شود.»
او با بیان اینکه، انتظار مشتریان از بانکها تغییر کرده و انتظار سرویسهای متفاوتتری از گذشته وجود دارد، اظهار داشت: «به دلیل پیشرفتهایی که در بانکداری روز دنیا رخ داده است، استراتژی بانکداری در کشور تغییر کرده و به سمت تغییر در ارائه خدمات قدیمی خود با شکلی نو و همچنین تولید و توسعه خدمات نوین مالی جهتگیری کرده است. علاوه بر این بانکها در جهت ایجاد رضایتمندی مشتریان در تلاش هستند تا علاوه بر ارائه خدمات مالی، خدمات غیرمالی را هم در اختیار مشتریان خود قرار دهند.»
اوضاعی با اشاره به اینکه مدلهای کسبوکار جدید بسیار متفاوت از گذشته است، تأکید کرد: «بسیاری از خدماتی که ارائه آنها در گذشته برای بانکها مزیت بود، هماکنون جز خدمات معمولی و الزامی بانکها است.»