پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
5 میلیون دستگاه کارتخوان فرصتی بزرگ برای ارائه سرویسهای تعاملی
معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی با بیان اینکه شرکتهای پرداخت باید از پوسته خود خارج شوند، گفت: «صرف اینکه شرکتهای پرداخت تنها بر پایانههای فروشگاهی متمرکز باشند درست نیست و میتوانند سرویسهای تعاملی ارائه کنند.»
به گزارش ایبِنا، مسعود خاتونی گفت: «نفوذپذیری پایانههای فروشگاهی بسیار بالاست و میتوان مدلهای جدیدی برای تأمین نیازهای مشتری بر روی آنها نصب کرد؛ میتوان سرویسهای تعاملی برای پایانههای فروشگاهی ایجاد کرد.»
او با بیان اینکه شرکتهای پرداخت هنوز به حوزه سرویسهای تعاملی ورود پیدا نکردهاند، افزود: «امکان نصب صندوقهای فروشگاهی با توجه به رقم سنگین آن در همهجا وجود ندارد، ولی شرکتهای پرداخت میتوانند این قابلیت را ارائه دهند.»
معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی، تعداد دستگاههای پایانههای فروشگاهی را در سراسر کشور بیش از 5 میلیون اعلام کرد و گفت: «جابهجایی و استقرار پایانههای فروشگاهی کار بسیار سختی است ولی میتوان سرویسهای تعاملی روی آنها نصب کرد.»
به گفته این کارشناس بانکی، هر صنف میتواند نیازهای متعلق به خود را از پایانههای فروشگاهی برطرف کند.
خاتونی پیشنهاد داد: «شرکتهای پرداخت به سرویسهای پرداخت موبایلی و بدون کارت مهاجرت کنند زیرا تنوع آنها بسیار بالا و مهم است.»
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی درباره لزوم سرمایهگذاری بیشتر بانکها در زیرساخت ارتباطات و مخابرات اظهار داشت: «در طول ۱۰ سال گذشته با سرمایهگذاری فراوان، انقلابی در زیرساخت خدمات بانکی رخ داده و هر روز بر کیفیت و قابلیت ارائه خدمات اضافه میشود.»
او با مقایسه خدمات بانکی در ایران با تمامی کشورهای دنیا تصریح کرد: «اینطور نیست که در تمام کشورهای دنیا خدمات بانکی بهطور ۲۴ ساعته و آنی باشد؛ حتماً در طول ۲۴ ساعت زمانی وجود دارد که بانکهای ایرانی با دلایل منطقی سرویسهای «آفلاین» ارائه میدهند و این ارتباطی با اشکال در سیستم ندارد.»
به گفته خاتونی، بانکها برای کنترل گردشهای مالی و بهروزرسانی حسابها ضرورت دارد تا سرویسهای خود را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هر شبانهروز از دسترس خارج کنند.
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی با بیان اینکه ایران ازجمله کشورهای پرتراکنش بانکی در دنیاست، اظهار داشت: «در بانک ملی بهطور میانگین ۲۲ میلیون تراکنش داریم و این رقم در برخی از روزها به بیش از ۳۰ میلیون تراکنش در روز افزایش مییابد.»
او با بیان اینکه در روزهای پایانی سال در اسفندماه پیشبینی میشود که تعداد تراکنشها در بانک ملی به ۲۴ تا ۲۵ میلیون تراکنش در روز افزایش یابد، افزود: «خوشبختانه سهم خودپردازها در حوزه پرداختهای نقدی بهتدریج در حال کاهش است و تمایل مردم به دریافت وجوه فیزیکی کمتر شده است.»