راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت کتاب «گسست بانک‌ها» برت کینگ را منتشر کرد

کتاب دیگری از برت کینگ به فارسی منتشر شد. «گسست بانک‌ها: نوآورها، ساختارشکن‌ها و استراتژیست‌ها بانکداری را از نو می‌سازند» نام کتابی است به قلم برت کینگ که نسخه فارسی آن را گروه رسانه‌ای شفق و راه پرداخت منتشر کرده است. این دومین کتابی است که از برت کینگ به زبان فارسی منتشر می‌شود.

راه پرداخت کتاب «گسست بانک‌ها» از برت کینگ را منتشر کرد
راه پرداخت کتاب «گسست بانک‌ها» از برت کینگ را منتشر کرد

کتاب گسست بانک‌ها سال 2014 توسط انتشارات وایلی منتشر و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های فین‌تک تبدیل شد. (اینجا را ببینید) گروه رسانه‌ای شفق با همراهی راه پرداخت این کتاب را به‌تازگی منتشر کرده است. ترجمه این کتاب را نیز «احمد میردامادی»  انجام داده‌ است.

برت کینگ در کتاب‌های قبلی‌اش هم به تغییر فضای بانکداری می‌پردازد اما موضوع کتاب «گسست بانک‌ها» دقیقاً تحول در بانکداری است. در گسست بانک‌ها او با اشاره به چالش‌هایی که در دنیای جدید، بانک‌ها با آن مواجه هستند به بررسی فرصت‌هایی می‌پردازد که از آن طریق می‌توانند خود را از گسستن نجات دهند.

برت کینگ نویسنده کتاب‌های پرفروش بانک 3.0 و گسست بانک‌ها، بهمن ماه 1393 به عنوان سخنران ویژه افتتاحیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در ایران حاضر شد (+) و در حضور 2 هزار نفر از متخصصان و فعالان صنعت بانکداری و پرداخت در افتتاحیه این رویداد، کتاب Breaking Banks را به حاضرین معرفی و توصیه کرد.

معرفی کتاب گسست بانک‌ها توسط برت کینک در افتتاحیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت
معرفی کتاب گسست بانک‌ها توسط برت کینک در افتتاحیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

bret-ir-index-way2pay-95-10-15b

.

همچنین می‌توانید مصاحبه ویدیویی برت کینگ با راه پرداخت در ایران را از اینجا ببینید.

.

عکس یادگاری برت کینگ بعد از مصاحبه ویدیویی با راه پرداخت در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک
عکس یادگاری برت کینگ بعد از مصاحبه ویدیویی با راه پرداخت در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک

کینگ امیدوار است برخی بانک‌ها با مدیریت منابع موجود، لایۀ جدیدی برای تجارب و فناوری‌های نوآورانه مشتریان ایجاد کنند و بانکی نوین، پویا و سازگار با تغییرات به وجود آورند و به‌این‌ترتیب از این دگرگونی‌ها جان سالم به دربرند. گرچه وجود فرایندهای خطرآفرین، الزامات و توقعات حاصل از قاعده‌گذاری و همچنین نظام‌های فنّاوری اطلاعات که بیش از ۳۰ تا ۵۰ سال از عمرشان می‌گذرد، نظام بانکداری را دچار یک ایستایی کرده است که نمی‌تواند خود را با محیط همیشه به‌روز و نوین امروزی که در آن زندگی می‌کنیم وفق دهد.

کتاب گسست بانک‌ها در 11 فصل تنظیم‌شده است؛ عناوین 11 فصل کتاب گسست بانک‌ها از این قرار است: دیدگاه نوینی به اعتبار و وام‌دهی، دورۀ پرداخت سریع‌تر و هوشمندتر، بانک‌هایی که نام تجاری خود را بدون شعبه ایجاد می‌کنند، تودۀ مردم چگونه حمایت از نام تجاری را در بانکداری تغییر می‌دهند، «نه» به عادت‌های بانکداری پدران، آیا «بیت‌کوین» پایانی بر وجه نقد است؟، حرکت از مدیریت مالی شخصی به سمت عملکرد مالی شخصی، وقتی فناوری رنگ‌وبوی انسانی می‌گیرد آیا انسان واقعی می‌تواند تجربه متفاوتی رقم بزند؟، نئوبانک‌ها وارد می‌شوند!، ایجاد تجاربی که مشتریان به آن‌ها عشق می‌ورزند و درنهایت پول می‌تواند شادی بخرد.

برت درباره داستان تولد این کتاب می‌گوید: «در ماه مه ۲۰۱۳، هنگامی‌که پادکستی رادیویی برای بررسی این مفاهیم و پرسش‌ها تهیه کردم، هدفم مصاحبه‌های منظم با نقش‌آفرینان ساختارشکن در فضای خدمات مالی بود که هنجارهای عادی را با تردید مواجه کرده‌اند و کوشیده‌اند بانکداری سنتی و همچنین رهبران خلاقی که در نظام موجود باقی‌مانده‌اند و همچنان می‌کوشند فضا را رقابتی نگه‌دارند، کلاً تغییر دهند. این دو گروه از نوآوران ساختارشکن ممکن است دو روی متفاوت از یک معضل را نشان دهند و اگرچه رویکردهای متفاوتی دارند، خروجی‌ها و درس‌های کلیدی که فراهم می‌کنند کاملاً روشنگرانه است.»

.

تحول بانکداری از زبان پیشتازان

او در گسست بانک‌ها با تعدادی از پیشتازان ساختارشکن صنعت همچون گوگل، پی‌پال و یوبانک مصاحبه کرده است. از جذابیت‌های کتاب هم همین مصاحبه‌های برت با کارشناسان و صاحب‌نظران است. مصاحبه‌شونده‌ها باوجود اختلاف‌نظر با یکدیگر، در یک موضوع کاملاً یک‌زبان‌اند که صنعت بانکداری دنیا باید به قطعات تشکیل‌دهندۀ خود تجزیه شود؛ سپس با در نظر گرفتن قابلیت‌های چشمگیر فنّاوری‌های روز دنیا، با حذف برخی قطعات و افزودن برخی دیگر، دوباره شکل بگیرد تا صنعت کاملاً نوینی حاصل شود؛ اتفاقی که شاید در تاریخ کم‌نظیر باشد و به قول کینگ حضور در این فضا هیجان خاصی دارد که نصیب همۀ ما شده است.

جیم ماروش، ناشر سایت فایننشیال برند و صاحب دیجیتال بنکینگ ریپورت که از تأثیرگذارترین چهره‌ها در صنعت بانکداری است نیز از این مصاحبه‌ها تعریف می‌کند و می‌گوید: «فقط برت کینگ می‌تواند قدرتمندترین دگرگون‌کننده‌ها، نوآوران و صاحب‌نظران در صنعت خدمات مالی را گرد هم آورده و نقطه نظرات آن‌ها درباره روندها و استراتژی‌های نوظهور و تأثیرگذار بر بانکداریِ عصر حاضر را جویا شود. برت فراتر از مصاحبه‌ها با تعمق بیشتر بر روندها، نقطه نظرات خود درباره مسیرهایی را مطرح می‌کند که بانک‌ها می‌توانند از نگرش‌ها و بینش‌های مذکور، به نفع خود بهره‌برداری کنند. هر بانکدار یا شخصی که در این صنعت است و قصد دارد خود را برای ورود به راه متمایز و درهم گسیخته پیشرو آماده کند، می‌بایست این کتاب را مطالعه نماید.»

.

درباره برت کینگ

برت کینگ 48 ساله خود یک بانکدار استرالیایی است. بانک او موون نام دارد، یک استارتاپ بانکداری همراه نیویورکی. چرا برت، بانکی بر اساس بانکداری همراه راه انداخت؟ چون معتقد است روانشناسی خرید متحول شده است. او نگاهش به نسل میلنیال است. کینگ در مطلبی در بلاگ هافینگتون پست نوشته است: «در فضای بانکی هنوز هم اغلب با بحث‌های احساسی در مورد دلیل ارتباط چهره به چهره، در دسترس بودن مشاور و آرامش روانی آجر و ملاط مواجه می‌شوم. مشکل اینجاست که توصیف‌کنندگان این «ارزش‌ها» بی‌شک مصرف‌کنندگانی از نسل انفجار جمعیتی و نسل ایکس هستند که سطوح راحتی و رفتارهای خودشان در خرید را توصیف می‌کنند. امروز ما شماری از روندهای کلیدی را می‌توانیم مشاهده کنیم که دلالت بر توقف این رفتار سنتی برای نسل جدید مشتریان دارد.»

breaking-banks-1000-index-way2pay-95-10-15

برت کینگ از سال 2010 کتاب‌هایی درزمینۀ بانکداری نوشته است، اولین آن‌ها بانک 2.0 است که او در آن نوآوری‌های فنی‌ای را ترسیم می‌کند که توسط بانک‌ها به کار گرفته می‌شود تا چیزهایی مانند رسانه‌های اجتماعی، ابزارهای همراه و هوش کسب‌وکاری بهتر استفاده شود. او در بانک 3.0 که به‌نوعی مکمل اثر قبلی‌اش است، با الهام از اپلیکیشن موون، راه‌حل‌هایی برای مشکلات روزمره بانکداری مطرح می‌کند.

این نظریه‌پرداز و تحلیلگر شناخته‌شده صنعت مالی، مجری یک برنامه رادیوئی به نام گسست بانک‌ها در صدای آمریکا است. خودش را سخنران، نویسنده، مجری رادیو و نوآور می‌نامد. سال 2012 آمریکن بنکر او را به‌عنوان نوآور برتر سال انتخاب کرد؛ چند سال پیش هم بنک اینوویشن که هرسال برندهای جذاب صنعت بانکداری را انتخاب می‌کند او را یکی از ده برند جذاب صنعت معرفی کرد این در حالی است که نه برند دیگر نام بانک‌ها بود.

.

آینده همین‌جاست

بخشی از کتاب گسست بانک‌ها که درواقع پایان‌بخش آن نیز هست برای مطالعه تقدیم می‌شود:

چقدر حضور در فضای کنونی بانکداری هیجان‌انگیز است! چه از نظر ظهور پرداخت‌های تلفن همراه در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا یا رشد شگفت‌انگیز برنامه‌های پیش‌پرداخت‌شده در ایالات‌متحدۀ امریکا، چین، خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا؛ یا دگرگونی نوین و متنوع استارتاپ‌های بانکداری که در ایالات‌متحدۀ امریکا، روسیه، یا رژیم اشغالگر قدس در حال ظهورند؛ چیزهایی که قرار نیست مثل هم باشد.

صدها سال است تجارب بانکداری و وام‌دهی با چنین سرعت و به این اندازه رشد نکرده است. در ۱۰۰ سال گذشته یا شاید هم بیشتر، شکل و عملکرد شعبه هرگز تا این حد از پایه و اساس تغییر نکرده است. پیش‌ازاین، نوآوری در فضای مالی معمولاً به نوآوری محصول و به‌طور بالقوه در سازوکارهای مالی یا شاید هم الگوریتم‌های ریسک و تجارت محدود می‌شد، نه تغییر بنیادین در الگوی کسب‌وکار.

با نگاهی به تاریخ، احتمالاً به این نتیجه می‌رسیم از قرون‌وسطا تاکنون، بیشترین تغییرات چشمگیر در عرصۀ بانکداری بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ رخ می‌دهد. من دیدگاه دیو برچ را که پیش‌تر در این کتاب آمد، واقعاً دوست دارم:

تقریباً مطمئنم در ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده مردم شاهد نقطه عطف مهمی در تاریخ پرداخت‌ها خواهند بود که تلفن همراه به وجود آورده است نه کارت‌های پلاستیکی.

شاید، فکر کنید من با انتخاب نام گسست بانک‌ها برای این کتاب، قصد داشتم به موضوعی منفی یا مخرب اشاره‌کنم؛ مثلاً حمله به نظام بانکداری تثبیت‌شده؛ ولی واقعاً این‌طور نیست. در حال حاضر، مشتریان به‌واسطۀ تغییر رفتارهای خود بیش از همۀ ساختارشکنان به الگوهای کسب‌وکار مرتبط با بانکداری آسیب می‌رسانند، اگرچه ساختارشکنانی که در چند سال اخیر وارد عرصه شده‌اند، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ممتازی خواهند داشت. به‌هرحال، عنوان گسست بانک‌ها بیشتر دربارۀ پیشرفت و گسستن چرخۀ تفکرات سنتی است نه نابودی نظام بانکداری قدیمی و سنتی.

احتمالاً، این مقطع خاص هیجان‌انگیزترین دورۀ صنعت بانکداری است. این موقعیتی نیست که بیشتر بانکداران با آن آشنا باشند. حتی، نمی‌توان تعریفی کلی از بانکداری ارائه داد، ولی آیندۀ نزدیک آن همین است. کاملاً مشخص است در چند سال آینده بانکداری و بانکداران متفاوت خواهد بود. کسانی که در این مقطع زمانی حضور پررنگ خواهند داشت عبارت‌اند از: دانشمندان داده که به دنبال یافتن نقاط ارزش، رفتارهای نوظهور، یا فرصت‌های مناسب برای یکپارچه‌سازی بانک در قالب یک محیط کاربری یا یک توصیۀ به‌موقع در زندگی‌اند؛ راویان که محصولات، اطلاعات و لحظه‌ها را وارد تجارب مشتریان می‌کنند و ما را به سمت سازگاری با نام‌های تجاری می‌کشانند و درنهایت اطلاعات و موقعیت‌هایی را شناسایی می‌کنند که به‌تناسب بیشتر با شرایط منجر می‌شود؛ رفتارشناسان، ممیزان کارایی و روان‌شناسان ‐ که پیوسته در پی درک چرایی، کجایی و چگونگی‌اند ‐ برای انتقال تجارب تلاش می‌کنند؛ نسل جدید مشاوران نظارت که می‌کوشند خلاقانه تجارب را در چهارچوب محیط قاعده‌گذاری بگنجانند؛ و سازندگان اجتماع و کارمندان رسانه‌ها که مشتریان را در گفت‌وگوهای روزمره جذب و در رأس آن اجتماعات راهکارهای مرتبط به آن‌ها عرضه می‌کنند. سمت‌های جدیدی همچون کارمند ارشد تلفن همراه، کارمند ارشد امور محصول، مدیر تجارب مشتریان، مدیر ارشد رسانه‌ای یا مدیر مجراهای مشتریان نیز در حال شکل‌گیری است. ما به سمت‌هایی همچون استراتژیست نینجا، مدیر امور تفریحی، یا مدیر تأثیرگذاری لحظۀ اول نیاز نداریم. ما در سازمان به مهارت‌های جدید نیاز داریم.

آنچه از گسست بانک‌ها آموخته‌ایم این است که از بسیاری جهات در این تبدیل و دگرگونی فراتر از آنچه برخی تصور می‌کنند رفته‌ایم. هرچند هم‌زمان برخی در این سیر به‌مراتب عقب‌تر از دیگران حرکت می‌کنند.

اگر شما این تلاش را در سازمان خود هدایت می‌کنید، ساختارشکن و نوآورید و مسیر روشنی را در پیش‌گرفته‌اید که آیندۀ صنعت را از نو تعریف می‌کند. اگر مصاحبه‌ها شما را شدیداً ترسانده است، احتمالاً جزو آن دسته از بانک‌هایی هستید که ناگهان ازهم‌گسسته می‌شوند.

به خاطر مشتریان و تیمتان هم که شده است، از صمیم قلب آرزو می‌کنم این داستان‌ها اشتیاق و انرژی شما را هم مانند من افزون کرده باشد.

.

خرید کتاب گسست بانک‌ها

کتاب گسست بانک‌ها سال 2014 توسط انتشارات وایلی منتشر و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های فین‌تک تبدیل شد. گروه رسانه‌ای شفق با همراهی راه پرداخت این کتاب را به‌تازگی منتشر کرده است. ترجمه این کتاب را نیز «احمد میردامادی» انجام داده‌ است. قیمت نسخه فارسی 300 صفحه‌ای این کتاب 40 هزار تومان است و برای تهیه آن می‌توانید با پایگاه خبری راه پرداخت با شماره ۴۴۳۶۳۷۲۶ تماس بگیرید.

پیش از این، کتاب «بانک 3.0» نیز توسط گروه رسانه‌ای شفق با حمایت شرکت توسن از همین نویسنده، در ایران منتشر شده بود. گروه رسانه‌ای شفق علاوه بر کتاب‌های بانک 3.0 و گسست بانک‌ها، کتاب‌های دیگری در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت را نیز منتشر کرده است از جمله «دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی»، «بانک دیجیتال»، «بانکداری مجازی» و … .

breaking-banks-1000-index-b-way2pay-95-10-15

7 دیدگاه
  1. بینام می‌گوید

    کتاب بسیار خوبیست.
    اما سوال اینجاست که آیا بانکی‌ها و پرداختی‌ها آیا کتاب می‌خوانند؟

  2. ناشناس می‌گوید

    سلام خوب بود فایل کتاب را به برای خرید می گذاشتید

    1. رسول قربانی می‌گوید

      سلام
      برای خرید کتاب گسست بانک‌ها میتوانید با شماره 44363726 تماس بگیرید.

  3. behnaz می‌گوید

    قیمتش خیلی بالاست !! طراحی خاصی هم به نظر نمیاد داشته باشه…
    زبان اصلی خوندنش مناسب تره انگار!

    1. رسول قربانی می‌گوید

      مسلما خوندن نسخه اصلی کتاب بیشتر از نسخه ترجمه شده اون توصیه میشه!
      البته به دوستانی که به زبان انگلیسی مسلط باشند.

      1. ناشناس می‌گوید

        قیمت کتاب بسیار بالاست.
        خوبه که اینگونه کتاب ها رو قیمتش رو بیارید پایین تا قدرت خرید ما بره بالا و بشه در این حوزه ها ایده هایی ارایه داد و صرفا هزینه ها برای خرید کتاب نشه و مشغله های فکری کمتری پیش بیاد.

  4. جدیدی می‌گوید

    با سلام.سوالم این بود که در مورد بانکداران موفق و رموز موفقیتشون،داستان شخصیشون با کلام و تحریر خودشان در رده های اجرایی مثل ریاست شعبه،حسابداران،مدیران اجرایی،میانی و مدیران ارشد و میدیران عامل و سیاست گذاران ارشد بانکی در بانکهای موفق جهان کتاب،مقاله یا منبعی جامع سراغ دارید؟مثل افراد موفق در هر حوزه ای که شخصی با مصاحبه با تک تکشون آنها را گرد اوری کرده و منتشر میکنه.ممنون میشم کسی راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.