راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا پرداخت الکترونیک سداد ادعا می‌کند نگاه به پرداخت موبایلی را تغییر می‌دهد؟

دوشنبه همین هفته، یعنی 22 آذر ماه 95 بود که شرکت خدمات نوین داده‌ورزی سداد در یک نشست خبری از اتفاق‌های تازه در این شرکت خبر داد و قرار شد جزئیات بیشتر را در نمایشگاه الکامپ 95 ارائه کنند. مهم‌ترین موضوعات نشست خبری خدمات نوین داده‌ورزی سداد یکی رونمایی از برند جدید این شرکت با عنوان «پرداخت الکترونیک سداد» و رونمایی از اپلیکیشن پرداخت موبایلی «ایوا» بود که با ادعای بدیعی وارد میدان شده است. (درباره این نشست خبری بیشتر بدانید)

از همین رو، پیش از برگزاری نمایشگاه الکامپ به سراغ مهندس محمدمهدی صادق مدیرعامل شرکت خدمات نوین داده‌ورزی سداد رفتیم تا کمی درباره این دو اتفاق تازه در این شرکت برایمان بگوید. در ادامه گفتگوی راه پرداخت با محمدمهدی صادق مدیرعامل شرکت خدمات نوین داده‌ورزی سداد یا همان پرداخت الکترونیک سداد آمده است.

.

چرا پرداخت الکترونیک سداد؟

قربانی: تقریباً تا همین دو سال پیش این شرکت با نام «داده‌ورزی سداد» فعالیت می‌کرد و از یک بازه‌ای به بعد با نام «خدمات نوین داده‌ورزی سداد» فعالیت پی‌اِس‌پی‌گری خود را ادامه داد و شرکت «داده‌ورزی سداد» نیز در حوزه دیگری از فناوری اطلاعات به کار خود ادامه داد و هنوز هم خیلی‌ها متوجه فرق این دو شرکت نشده‌اند و اکنون شما از نام تازه‌ای رونمایی کرده‌اید و قرار است شرکت خدمات نوین داده‌ورزی سداد ازاین‌پس با نام «پرداخت الکترونیک سداد» کارش را ادامه دهد. دلیل این تغییر نام چندباره چیست؟

صادق: شرکت داده‌ورزی سداد 17 سال است که بخش وسیعی از کارهای انفورماتیک بانک ملی را انجام می‌دهد. در مقطعی که شاپرک تشکیل شد، تمامی بانک‌ها ملزم شدند حوزه فعالیت پرداخت خودشان را جدا کنند. در بانک ملی نیز طبق سنتی که وجود داشت و اینکه سداد عملاً تنها شرکت بانک ملی در حوزه فناوری اطلاعات بانکی بود، این مسئولیت‌ها به شرکت سداد محول شد.

با جلوتر رفتن شاپرک و ارتقای الزامات قانونی که در شاپرک تدوین شد، عملاً شرکت سداد با توجه به وضعیت و شرایطی که داشت دیگر بستر مناسبی را برای انجام این فعالیت‌ها نداشت. با رایزنی که با بانک مرکزی انجام شد به این نتیجه رسیدیم که حوزه پرداخت الکترونیک و عملیات خدمات پرداخت سداد در شرکت با انطباق بیشتر با الزامات قانونی دنبال گردد.

با این رویکرد، از دل شرکت سداد، شرکت جدیدی به نام «خدمات نوین داده‌ورزی سداد» بیرون آمد تا کارهای پی‌اِس‌پی‌گری را دنبال کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که ما از همان ابتدا قصد داشتیم نام شرکت جدید را «پرداخت الکترونیک سداد» بگذاریم ولی با توجه به قوانین امکان انجام این کار نبود؛ به‌عبارت‌دیگر، در ابتدا چون مجوز شاپرک به نام شرکت خدمات نوین داده‌ورزی سداد نبود، ما نمی‌توانستیم از واژه‌های «پرداخت» و «پرداخت الکترونیک» در ثبت‌نام آن شرکت جدید استفاده کنیم. بعد از دستیابی به پیش‌نیازهای این کار و انتقال مجوز در سال گذشته، به دلیل اینکه نام شرکت زمینه فعالیت شرکت را هم نشان دهد، تغییر نام شرکت را با طی مراحل قانونی انجام دادیم و ازاین‌پس تمرکز ما روی «پرداخت الکترونیک سداد» خواهد بود.

.

3 رویکرد در ایوا

قربانی: بریم سر موضوع بعدی یعنی اپلیکیشن «ایوا» که در نمایشگاه الکامپ، تمرکزتان را روی آن گذاشته‌اید. ادعاهایی در خصوص نوآوری بودن این اپلیکیشن کرده‌اید، کمی توضیح بدهید موضوع از چه قرار است.

صادق: درواقع ما یک پلتفرم ارائه کردیم که سه اتفاق رویش افتاده که شاید در این مرحله کامل نباشد ولی با توجه به رویکرد توسعه مداومی که در پیش داریم، در آینده نزدیک به آن چیزی که مدنظر داریم خواهیم رسید.

اول ارائه سرویس‌های پرداخت است که مأموریت اصلی‌اش هم همین است. سرویس‌هایی که الآن در حال ارائه شدن هستند، سرویس‌های پرداخت پایه است که در اپلیکیشن‌های دیگر هم وجود دارد. شاید حتی بعضی از سرویس‌های پرداخت که در دیگر اپلیکیشن‌ها ارائه شده‌اند هم در مراحل اولیه در این اپلیکیشن وجود نداشته باشد، در عوض پرداخت‌هایی در این اپلیکیشن وجود خواهد داشت که در دیگر اپلیکیشن‌ها قطعاً وجود نخواهد داشت. قطعاً ما در ادامه، سرویس‌هایی خواهیم داشت که فقط در این اپلیکیشن خواهند بود و دیگر اپلیکیشن‌ها آن را ندارند. درواقع ما سعی کردیم سرویس‌های اصلی اپلیکیشن‌های رایج را در فاز اول پوشش دهیم و در ادامه تمامی آن سرویس‌های غیررایج را در این اپلیکیشن اضافه کنیم.

محمدمهدی صادق مدیرعامل شرکت خدمات نوین داده‌ورزی سداد
محمدمهدی صادق مدیرعامل شرکت خدمات نوین داده‌ورزی سداد

دوم اینکه از دیدگاه اجتماعی هم، قابلیت ارتباط میان افراد به شکل فردی و گروهی در این اپلیکیشن وجود دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، بستر تعاملات اجتماعی نیز در آن دیده شده است.

سوم اینکه سرگرمی‌هایی در این اپلیکیشن دیده شده است که به جذابیت این اپ می‌افزاید و این سرگرمی‌ها به شکلی پیاده‌سازی شده‌اند که قابلیت افزایش نیز دارند.

هر سه جنبه را در نسخه‌های بعدی اپلیکیشن ایوا کامل می‌کنیم و چیزی که الآن وجود دارد حتی به نظر ما نسخه 1.0 اپلیکیشن ایوا هم نیست بلکه نسخه 0.1 اپلیکیشن است. درواقع ما الآن کار بسترسازی و زیرساختی کرده‌ایم تا بعداً بتوانیم قابلیت‌هایی که مدنظرمان است را به این اپلیکیشن اضافه کنیم.

.

دلیل تاخیر ورود پرداخت الکترونیک سداد به حوزه موبایل

قربانی: پرداخت الکترونیک سداد باوجوداینکه در حوزه‌های کسب‌وکاری صنعت پرداخت خوب عمل کرده است، ولی تاکنون فعالیت چشمگیری در حوزه تلفن همراه نداشته است؛ چرا؟

صادق: در مورد اپلیکیشن موبایلی دو جنبه وجود دارد، یکی جنبه سنتی و کدهای USSD است که بانک ملی و خدمات نوین داده‌ورزی سداد هم این جنبه USSD را داشته‌اند (+) ولی خدمات نوین داده‌ورزی سداد هم‌زمان با سهم‌خواهی غیرمتعارف اپراتورها در این سرویس، زیر بار نرفت و این سرویس را متوقف کرد.

عامل اصلی دیگری که باعث شد خدمات نوین داده‌ورزی سداد از USSD عقب‌نشینی کند، غیراستاندارد بودن و نامشخص بودن آینده این‌گونه پرداخت با توجه به استانداردهای بین‌المللی و امنیتی بود. پیش‌بینی ما این بود که این سرویس در آینده نزدیک رو به افول خواهد رفت (+) و به همین خاطر در حوزه USSD تقریباً فعالیت خود را ادامه ندادیم.

این یادداشت را ببینید: چرا USSD محکوم به مرگ است؟

اما در حوزه اپلیکیشن‌های موبایلی، شرکت خدمات نوین داده‌ورزی سداد از چند ماه پیش فعالیت خود را شروع کرد و ما حتی یک نسخه اپلیکیشن پرداخت مشابه محصولات دیگر شرکت‌های پرداخت هم آماده کردیم؛ اما جمع‌بندی ما در آن زمان این بود که ارائه اپلیکیشنی که زبان و قابلیت‌هایش مشابه دیگر اپلیکیشن‌های موجود باشد، هیچ نقطه برتری ایجاد نمی‌کند و ما را دنباله‌رو آن اپلیکیشن‌ها می‌کند و درنهایت ما تنها بخشی از بازار باقی‌مانده سایر شرکت‌ها را می‌توانستیم جذب کنیم.

اعتقادی که ما داریم این است که ما یک‌بار شانس داریم که مشتری ما را انتخاب کند و از محصول ما استفاده کند. ما فکر می‌کردیم که اگر ما آن اپلیکیشن را ارائه می‌دادیم، چون یک اپلیکیشن معمولی بود و فرقی با دیگر نمونه‌های موجود در بازار نداشت، بنابراین مشتریان ما را کنار می‌گذاشتند و احتمالاً دیگر هیچ‌وقت شانس انتخاب شدن دوباره را نداشتیم. به همین خاطر ترجیح دادیم طرحی نو داشته باشیم و با این طرح وارد بازار شویم.

در اپلیکیشن ایوا ما سعی کردیم، اشکالات موجود در بازار کنونی را ببینیم. فرض ما این بود که افراد با موبایل خود کارهای جذابی انجام می‌دهند؛ با دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنند و یا در حال بازی و سرگرمی هستند؛ اما بعضی وقت‌ها هم مجبورند که پرداختی را از این طریق انجام دهند و باید از فضایی که در آن بودند خارج شوند و دوباره برگردند. ما سعی کردیم این فضاها را به یکدیگر نزدیک کنیم. ما در اپلیکیشن ایوا قابلیت برقراری ارتباط افراد با یکدیگر را محیا کرده‌ایم و این قابلیت ما کمی با پیام‌رسانی فرق می‌کند و سعی داریم یک فرهنگ تازه ایجاد کنیم.

هدف ما از ایجاد این اپلیکیشن این بود که سه هدف پرداخت، تعاملات اجتماعی و سرگرمی در یکجا جمع و به مردم ارائه شود و پلتفرمی ایجاد کنیم که حتی بعدها به بقیه سرویس دهیم.

وجود سرگرمی و امکانات ارتباطی و هم‌زیستی افراد داخل این اپلیکیشن کمک می‌کند که پرداخت جزوی از زندگی روزمره افراد شود و جذاب‌تر به نظر آید. فکر می‌کنیم که این ایده باعث شود که مردم و به‌خصوص جوان‌ها، اپلیکیشن‌های قدیمی را کنار بگذارند و به سمت این اپلیکیشن جذب شوند. اپلیکیشنی که با آن می‌توانند چند کار متفاوت انجام دهند.

به‌عبارت‌دیگر، تصور ما این است که در بخشی از بازار رقابت می‌کنیم که رقیبی در آن وجود ندارد. ما ادبیات جدیدی را بری خودمان در نظر گرفته‌ایم و اگر این ادبیات موفق شود و دیگر افراد هم وارد این بخش شوند، ما باید بتوانیم پیشرو بودن خودمان را حفظ کنیم. در همین راستا، عقبه خوبی که شرکت سداد و بانکی ملی در خصوص قابل‌اعتماد بودن دارد و همچنین مجموعه مشتریانی که داریم، پتانسیلی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود نسبت به موفقیت این اپلیکیشن خوش‌بین باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.