راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فروشگاه آمازون، حبابی که نظریه‌های اقتصادی را بازنویسی می‌کند

حمیدرضا نورصالحی؛ مشاور و طراح سیستم‌های پیشرفته علم و فن‌آوری / سیستم جدید فروشگاهی آمازون بیرون نیامده، موجی از تحلیل‌های فنی و امنیتی به دنبال آن در فضای مجازی سرازیر شده است. ابراز نگرانی‌ها و پرسش‌هایی همچون: «اگر موبایل من گم بشود و فرد یابنده برود هر چه می‌خواهد به جای من خرید کند، چه کنم؟» تا امکان فریب دادن سیستم هوشمند Amazon Go در جابه‌جا کردن کالای اصلی با ماکت تقلبی آن در کیف خرید یک مجرم عادی که هیچ آگاهی از دانش انفورماتیک ندارد، جنبه‌های کاربردی بودن این فروشگاه را هر چه بیشتر کم رنگ کرده و آن را در دسته حباب‌های فن‌آوری قرار می‌دهد.

هر چند که در صورت شکست این فن‌آوری در این مقطع زمانی، چیزی از ارزش‌های نوآورانه و جسارت شرکت آمازون در تغییر دادن تجربه کاربری مشتریان خود کم نمی‌کند، ولی همین حباب تکنولوژی ظاهراً موفق شده ذهن اقتصاددانان را به چالش جدی بکشد و شعارهای انتخاباتی سیاستمداران روز دنیا که دم از ایجاد شغل برای شهروندان خود می‌زنند را پوچ و تو خالی کند.

در همین ارتباط، روزنامه گاردین در طی یک مقاله با زمینه اقتصادی به پیشواز فن‌آوری جدید شرکت آمازون رفته و ضمن اشاره به چند فن‌آوری دیگر همچون Uber و Airbnb که نقش پررنگی در بیکار کردن بخشی از کسب‌وکارهای سنتی و مهاجرت افراد شاغل در آن‌ها به کسب‌وکارهای فن‌آورانه مشابه کرده است، اعلام خطر می‌کند که تأثیر سیستم Amazon Go بر فضای حاکم بر مشاغل از جنس بیکار شدن افراد توسط ماشین‌ها است و درحالی‌که این فن‌آوری در مالکیت معنوی 20 ساله (اختراع شماره 20150012396) این شرکت قرار دارد، می‌تواند آینده شغلی افراد در سایر رقبای تجاری این شرکت معظم فن‌آوری که قادر به مشابه‌سازی تجربه کاربری فوق‌العاده ایجاد شده نیستد را نیز به خطر اندازد. بنابر این گزارش، اقدامات اولیه برای ورود این فن‌آوری به انگلستان، استرالیا و آمریکا به ترتیب آینده شغلی 2.8، 1.3 و 5 میلیون نفر را در معرض خطر قرار داده است.

امروز باید شاهد این حقیقت باشیم که قرار گرفتن فناوری‌های آینده‌نگر در کنار ایده‌های جسورانه و مدیران دانشمند، معجونی را درست می‌کنند که دنیای جهانی‌سازی شده توسط غول‌های تولیدکننده را به دنیایی شبکه‌ای از غول‌های فن‌آوری تغییر ماهیت می‌دهد.

تا پیش‌ازاین مسئولیت دولت‌ها در قبال اقتصاد، به ایجاد و مدیریت بازارهای داخلی و خارجی در کنار وضع قوانین برای کنترل و اجرا محدود می‌شد؛ بنابراین کارخانه‌هایی همچون خودروسازی با استخدام کارکنان تمام وقت محصول مشخصی را تولید کرده و به فروش می‌رساندند و به همین شکل امنیت شغلی برای طبقه متوسط ایجاد می‌گردید؛ اما در نظم نوینی که شبکه شرکت‌های فن‌آوری در سرتاسر دنیا حاکم می‌کنند، شرکت‌ها ساختارهایی منفرد نیستند و تمایل بیشتر به انجام امور به‌صورت پروژه‌ای دارند؛ بنابراین افرادی را به‌صورت تصادفی گرد هم آورده، یک پروژه را به سرانجام رسانده و همکاری به پایان می‌رسد. در فضایی که نا امنی شغلی شکل عمومی به خود می‌گیرد، نقش دولت‌ها بیشتر به سمت تسهیل‌کننده آموزش و نوآوری متمایل شده است ولی به نظر می‌رسد بعد از رونمایی از فن‌آوری Amazon Go، اقتصاددانان می‌بایستی وظایف جدیدتری را نیز برای دولت‌ها تعیین کرده و پیشنهاد بدهند.

از دیدگاه فناوری‌های پرداختی: حذف emv، حذف chip وsim، حذف nfc و حرکت به سمت tokenization و برقراری ارتباط از طریق qrcode با موبایل در سیستم Amazon Go، درس‌های قابل‌توجهی برای صنعت پرداخت کشور دارد که امید است مدنظر قرار گیرد.

منابع:

  • روزنامه گاردین
  • آمازون
  • Computer World
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.