راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۳ دلیل مهم برگزاری رویداد «پرداخت ایران» در خاک ایران

رویداد «پرداخت ایران» در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. من از دبیرخانه اجرایی رویداد در ایران پی‌گیری کردم و گفتند که تمام غرفه‌های نمایشگاه پر شده و از الان باید به فکر پرداخت ایران ۲۰۱۷ بود؛ بنابراین استقبال بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی از برگزاری رویداد هم به حدی بوده که نیازی نیست کسی از اهمیت این رویداد بگوید. طبیعتا بانک‌ها و شرکت‌ها خصوصا بخش خصوصی واقعی برای هر روز خود حساب و کتاب دارند و اگر منفعتی در جایی نبینند آنجا نمی‌روند؛ در این یادداشت به سه دلیل مهم بودن برگزاری رویداد «پرداخت ایران» در خاک ایران می‌پردازم.

با این که عمیقا تصور می‌کنم حجم رویدادهای فعلی در زمینه فناوری‌های بانکداری و پرداخت بیش از حد نیاز است، اما با این حال نگاه مثبتی به همایش و نمایشگاه «پرداخت ایران» دارم. چرا نسبت به این رویداد مثبت هستم؟ به سه دلیل:

۱. دسترسی آسان به صاحبان فناوری‌های پیشرفته و تعامل با آنها در خاک ایران

به نظرم این موضوع کم اهمیتی نیست. پیش از این هم گفته‌ام که هزینه فراوانی هر سال صرف این می‌شود که افراد زیادی از ایران به کشورهای مختلف حاشیه خلیج فارس، اروپا و شرق آسیا بروند که در رویدادهای مختلف شرکت کنند. (+) شاید برای کسانی که عاشق عکس گرفتن با برج الخلیفه، آتلانتیس و برج‌های پتروناس هستند این سفرها هم فال باشد و هم تماشا؛ ولی اگر کمی انصاف داشته باشیم خوب است این سوال را از خودمان بپرسیم: چه کسانی امکان و شرایط سفرهای گران‌قیمت و حضور در رویدادهای خارج از ایران را دارند؟ مطمئنا بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی از توان بالای مالی برخوردار نیستند و در صف اول این مسافرت‌ها همیشه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ خصوصی هستند. این که رویدادی در سطح جهانی با حضور کسب‌وکارهای مختلف بین‌المللی در ایران برگزار می‌شود این فرصت را برای بسیاری از کسب‌وکارهای نوپای ایرانی فراهم می‌کند که در همین تهران با این فعالان فناوری تعامل کنند. بنابراین این که شرکت‌ها و چهره‌های بین‌المللی به خاک ایران می‌آیند نه تنها در راستای برنامه‌های دولت محترم جمهوری اسلامی ایران است بلکه باعث می‌شود در شرایطی امن کسب‌وکارهای کوچک ایرانی هم از شرایطی برخوردار شوند که تا پیش از این فقط در انحصار سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ بود.

 

۲. جلوگیری از انحصارطلبی و ایجاد رقابت و تنوع

وقتی رویدادی حتی حداقل‌ها را هم برآورده نمی‌کند چرا باید مانع این شد که ایرانی طعم کیفیت را بچشد؟ چرا می‌ترسیم از این که ایرانی در همین خاک ایران طعم کیفیت را بچشد؟ می‌ترسیم از این که اگر یک بار خدمت با کیفیت به دست فعالان کسب‌وکارهای ایرانی در خاک ایران برسد، دیگر به آب‌نبات چوبی رضایت ندهند؟

رقابت و تنوع در نهایت همیشه به نفع مصرف‌کننده نهایی است و با ایجاد رقالت می‌توان امیدوار بود کیفیت رویدادهای دیگر نیز افزایش یابد.

 

۳. جلوگیری از هدر رفتن میلیاردها تومان پول، ارز و سرمایه مملکت

مسافرت‌های متعددی که بسیاری در ایران به دلیل نبود یک رویداد درست و حسابی هزینه می‌کنند تا در یک کشور خارجی به نمایشگاهی بروند و از نزدیک فناوری‌های روز دنیا را ببینند، باعث خروج ارز فراوانی از کشور می‌شود. اگر رویدادی در ابعاد بین‌المللی در ایران برگزار شود نه تنها مانع از خروج این ارز شده‌ایم بلکه شرایط مذاکره در خاک ایران را فراهم کرده‌ایم. به نظرم فقط یک نفر ضد ایران و ضد مردم می‌تواند باشد که از ایجاد شدن این شرایط هراس داشته باشد. حتی اگر از منظر امنیتی و اطلاعاتی هم به ماجرا نگاه کنیم سوال این است که تسلط و اشراف ما در خاک ایران بیشتر است یا در پاریس و کوالالامپور؟ خوشبختانه ما در ایران یکی از قوی‌ترین سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی را داریم و در سال‌های گذشته با امنیتی که در خاک ایران آن هم در ناامن‌ترین منطقه جهان داشته‌ایم، این مدعا ثابت شده است. بنابراین حتی اگر فرد یا افرادی مورد و مشکل امنیتی داشته باشند، در صورت حضور در ایران بهتر، دقیق‌تر و سریع‌تر قابل پیگیری هستند. در صورتی که این نوع رویدادها در ایران برگزار نگردد با توجه به اقتضائات کسب‌وکار ما کماکان شاهد مسافرت‌های متعدد مدیران و شرکت‌های بزرگ به خارج از ایران خواهیم بود و طبیعی است که اشراف اطلاعاتی در خارج از ایران کم‌تر باشد. ما باید خوشحال باشیم از این که عده‌ای در فضای کسب‌وکار تلاش می‌کنند مذاکرات کسب‌وکاری خود را در خاک ایران انجام دهند.

پیام برگزاری رویداد «پرداخت ایران» در هفته آینده روشن است. با رویداد «پرداخت ایران» که بسیاری از فعالان و کسب‌وکارهای فناوری‌های پرداخت جهان در آن حضور دارند، دقیقا خلاف تبلیغات فراوان دشمنان این خاک مبنی بر «ایران هراسی» می‌بینیم که سیاست‌های خارجی و دیپلماسی ایران بر این حجم انبوه «ایران هراسی» غلبه کرده است. حالا اگر کسی یا کسانی به خاطر چند میلیارد سود برای برگزاری رویدادی بی‌کیفیت با جریان «ایران هراسی» همراه شده‌اند حداقل تکلیف‌شان برای صاحبان کسب‌وکارها مشخص است؛ انشاالله این افراد هم به وجدان خود رجوع می‌کنند و به خاطر منافع شخصی دست از ضربه زدن به منافع ملی برمی‌دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.