راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذارت را درست انتخاب کن!

آیت حسینی؛ مشاور سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارهای نوآور و فناور / در سال‌های اخیر تعداد افرادی که به دنبال ایجاد کسب‌وکار خود بوده‌اند افزایش چشمگیری داشته است. هرکسی به‌نوعی و با ایده‌ای شروع به راه‌اندازی یک استارت‌آپ می‌کند ولی درصد بسیاری در ادامه کار با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند. حتی استارت‌آپ‌هایی هم که در یک شتاب‌دهنده مستقر و یا موفق به جذب سرمایه‌گذار می‌شوند ادامه کار را بسیار دشوار می‌بینند. مشکلات موجود در رشد استارت‌آپ‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد، اما یکی از عواملی که شاید بسیاری از کارآفرینان به آن توجه نمی‌کنند نوع سرمایه و سرمایه‌گذاری است که وارد کسب‌وکار خود می‌کنند.

داستان ورود سرمایه جدید به مجموعه استارت‌آپ مانند تزریق خون به بدن است، با این تفاوت که با یک آزمایش بسیار ساده می‌توان نوع خون فرد را تشخیص داد و متناسب با آن خون جدید وارد بدن کرد اما تشخیص نوع سرمایه‌گذار به این سادگی‌ها رخ نمی‌دهد و جذب سرمایه نامناسب می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی برای استارت‌آپ داشته باشد و در برخی موارد منجر به مرگ آن شود. تقسیم‌بندی‌های متفاوتی از سرمایه و سرمایه‌گذار وجود دارد.

استارت‌آپ‌ها معمولاً با سرمایه شخصی شروع می‌کنند و در ادامه با کمک دوستان و آشنایان و پیداکردن شریک به مسیر خود ادامه می‌دهند. در مراحل بعدی افراد حقیقی، فرشتگان کسب‌وکار و شتاب‌دهنده‌ها از گزینه‌های سرمایه‌گذاری هستند. سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های متخصص در این زمینه یا بنگاه‌های اقتصادی بزرگ نیز می‌توانند به توسعه فروش و گسترش محصولات استارت‌آپ‌ها کمک کنند؛ و درنهایت با بزرگ شدن تدریجی استارت‌آپ سهام آن می‌تواند در بازار سرمایه عرضه شود.

یک کارآفرین برای تشخیص سرمایه‌گذار مناسب خود باید به عوامل و نکات متعددی توجه کند و پرسش‌های مناسب با ماهیت کسب‌وکار و مرحله‌ای که در آن قرار دارد از خود بپرسد تا بتواند تصمیم‌گیری مؤثری داشته باشد. تشخیص صحیح نیاز به مشارکت و انتظارات واقعی به کارآفرینان کمک می‌کند که سرمایه‌گذار مناسب خود را انتخاب کند. بررسی عملکرد سرمایه‌گذاران با پرتفولیو سرمایه‌گذاری شده و میزان موفقیت‌های کسب‌وکاری از عوامل بسیار مؤثری است که به انتخاب نوع سرمایه‌گذار در استارت‌آپ کمک می‌کند. استارت‌آپی که نیاز به شبکه تخصصی برای توسعه کسب‌وکار دارد با واگذاری سهام خود به سرمایه‌گذاری که در حوزه موردنظر تخصص ندارد و تنها می‌تواند سرمایه موردنیاز را تأمین کند مسیر رشد خود را کاملاً به خطر خواهد انداخت. از سوی دیگر مشارکت سازمان‌های بزرگ در جهت تکمیل زنجیره ارزش را آگاهانه انتخاب کنید و بدانید و آگاه باشید که احتمال هم سطح شدن با سازمان بزرگ مشارکت‌کننده در سال‌های بعد ضعیف است و درنهایت می‌توانید به ادغام در هلدینگ و سازمان، از هر سناریوی دیگر بیشتر امید داشته باشید.

بررسی تاریخچه کارآفرینان مشارکت‌کننده را در این حالت فراموش نکنید! ورود به یک شتاب‌دهنده برای استارت‌آپی که ماه‌های اولیه رشد خود را به سرعت نمی‌تواند طی کند بسیار ویران‌کننده است. از طرفی همکاری و تأمین مالی با یک بنگاه اقتصادی بزرگ که چابکی لازم برای همراهی با استارت‌آپ را ندارد و همه فعالیت‌های آن در قالب یک بروکراسی سنگین انجام می‌شود اثرات مخربی می‌تواند برای توسعه کسب‌وکار داشته باشد.

سابقه و تخصص تیم اصلی سرمایه‌گذاران و مدیریتی می‌تواند به تعیین نوع خون شما را نزدیک‌تر کند، درک تفاوت فضای کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی شخصی نکته مهمی است که اکثر شرکت‌های بزرگ و مدیران ارشد آن با این تفاوت فضا و چارچوب مرجع آن بیگانه هستند، کارآفرینان شخصی برای عقد یک قرارداد ۵ میلیون تومان فروش، فرآیند سخت و طاقت‌فرسایی را طی خواهند کرد و درواقع از هیچ به درآمد می‌رسند ولی در سازمان‌های بزرگ که مدیرانی غیر از بنیان‌گذاران اولیه دارند (عموماً در اقتصاد نیمه‌دولتی ما حتی بیشتر هم هستند) با فرض رویکرد کارآفرینی سازمانی نه کارمندی، آموخته‌اند با پول، پول بسازند. این تفاوت دیدگاه در بلندمدت یکی از چالش‌های جدی چون عدم درک صحیح از نیازهای کسب‌وکارهای نوپا را ایجاد می‌کند. ورود بی‌موقع به بازار سهام نیز یکی دیگر از عوامل شکست است.

در این خصوص شرکت اوبر را می‌توان مثال زد که پس از گذشت سال‌ها هنوز وارد بورس نشده است و همچنان منتظر عملکرد مثبت در بازار است تا بتواند ارزش‌گذاری ۶۲. ۵ میلیارد دلاری خود را پوشش دهد. اوبر با ورود به بورس ناچار به ارائه صورت‌های مالی دوره‌ای خود خواهد شد و در صورت عملکرد ضعیف در کسب درآمد، قیمت سهام آن به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و ارزش‌گذاری کنونی آن به شدت سقوط خواهد کرد. در فضایی که تعداد شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران ماجراجو بیشتر شده انتخاب آگاهانه سرمایه‌گذاران، شما را به تحقق رویایتان در فضای مبهم کسب‌وکار نزدیک‌تر می‌کند.

منبع: هفته‌نامه شنبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.