راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسیر روشن و تاریک این فین‌تکی‌ها

محمد عباسی‌فرد؛ زرین پال / این فین‌تکی‌ها اشاره دارد به تمام استارت‌آپ‌هایی که در حوزهٔ مالی و پرداخت یا به عبارتی فناوری مالی فعالیت دارند که می‌توان به‌صورت کامل‌تر گفت استارت‌آپ‌های فینتک در ۶ حوزه اصلی پرداخت، بیمه، وام و قرض، سرمایه‌گذاری جمعی، مدیریت سرمایه و پردازش اطلاعات فعال هستند و قصد دارند نیازهای مالی را در جامعه به‌صورت سریع‌تر، راحت‌تر و ارزان‌تر ارائه کنند.

اما قصهٔ پر غصهٔ این فین‌تکی‌ها از اواخر اسفند ۱۳۹۴ شروع شد. زمانی که به‌یک‌باره تمام درگاه‌های واسط پرداخت فیلتر شدند. اتفاقی که علاوه بر ضربه زدن به خود این شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ درگاه، باعث شد هزاران کسب‌وکار کوچک و احتمالاً بزرگ دچار سردرگمی شوند.

همه‌چیز کج‌دار و مریز ادامه داشت تا اینکه درگاه پرداخت چند استارت‌آپ فین‌تک بسته شد و آتشی دوباره افتاد بر جان این فین‌تکی‌ها.

.

بخش تاریک مسیر

این فین‌تکی‌ها به‌واسطهٔ فناوری هدفی جز تسهیل کردن و بهبود خدمات مالی ندارند اما از بد روزگار به خاطر پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های حاکم بر مسائل مالی و پولی، استارت‌آپ‌های فینتک بستری مناسب برای تخلفات مالی قلمداد می‌شوند تا جایی که اَنگ پول‌شویی را هم به خود دیده‌اند.

فیلتر کردن و از ریشه خشکاندن این استارت‌آپ‌ها نه‌تنها شرایط موجود را بهتر نمی‌کند که هیچ، باعث به وجود آمدن مشکلات ریزودرشتی است که می‌تواند وجود نداشته باشد.

استارت‌آپ‌های فین‌تک به‌واسطهٔ سرویس‌های متنوع و خلاقانه‌ای که دارند، در حال خدمت‌رسانی به هزاران کاربر آنلاین و کسب‌وکار اینترنتی هستند، حالا تصور کنید با مسدود شدنشان چه تعداد از کاربران سردرگم و چه تعداد کسب‌وکار کوچک و نوپا رو به نابودی خواهند رفت.

بخش غم‌انگیز داستان اینجاست که خود این فین‌تکی‌ها علاقه‌مند به فعالیت با مجوزهای رسمی در چهارچوب قانون هستند، اما قانونی شفاف در این زمینه دقیقاً کجاست!

چرا باید سرگردانی و بلاتکلیفی، جواب پیگیری‌های مؤثر و مثبت این استارت‌آپ‌ها باشد. درصورتی‌که می‌شود به‌جای شانه خالی کردن و توپ را در زمین دیگری انداختن، با گفتگو میان مسئولان ذی‌ربط و فعالان حوزهٔ فینتک، نتایج خوبی را برای روشن شدن همیشگی این مسیر تاریک و روشن به ثمر نشاند.

اما بزرگ‌ترین بخش تاریک این مسیر، در تاریکی باقی ماندن ایده‌های خلاقانه‌ای است که هرکدام می‌توانند یک تحول و روشنی در زمینه‌های مالی و پرداخت باشند که به خاطر حرف‌هایی که گفته شد و می‌دانید، باید همیشه نقطه‌ای تاریک باقی بمانند.

.

بخش روشن مسیر

در حال حاضر این فین‌تکی‌ها فانوس به دست مسیر را روشن و روبه‌جلو حرکت می‌کنند که گاهی با تابلوهای خطر سقوط مواجه می‌شوند و گاهی تابلوهای جاده در دست تعمیر هست را می‌بینند.

چیزی که در آن امیدواری به دل راه می‌دهد، تعامل و پیشنهادهای بانک مرکزی برای تدوین قانونی مشخص در این حوزه است. تعیین کارگروهی برای بررسی و قانونمند کردن فعالیت‌های این فینتکی‌ها و به دنبال آن صدور مجوزهایی برای فعالیت رسمی و قانونی.

این همان نقطهٔ روشن مسیر است که می‌تواند امیدی به یک روشنایی همیشگی برای یک مسیر روبه‌پیشرفت در زمینهٔ فناوری‌های مالی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.