راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آنچه درباره اقتصاد، بانکداری و پرداخت کشورهای منطقه منا باید بدانیم / کشور امارات متحده‌ عربی

لیلا یوسفی، عضو جامعه آزاد کسب و کار هوشمند خاورمیانه و شمال آفریقا منا (MSBC GROUP) / امارات در تلاش است به عنوان یکی از مرفه‌ترین کشورها بر پایه اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری، مستقل از منابع نفتی و با هدف تقویت نوآوری‌های علمی در بخش‌های دولتی، خصوصی و دانشگاهی تبدیل شود. جامعه آزاد کسب‌وکار هوشمند خاورمیانه و شمال آفریقا امیدوار است با ارائه اطلاعات در خصوص بانکداری و پرداخت کشورهای حوزه خاورميانه و شمال آفريقا، فرصت‌های مناسبی در اختیار شرکت‌های ایرانی جهت همکاری تجاری با این کشورها قرار دهد.

امارات متحده‌ عربی (United Arab Emirates) نام کشوری است که در غرب قاره آسیا قرار دارد و با مساحتی معادل ۸۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع، صد و چهاردهمین کشور بزرگ جهان و با جمعیتی حدود ۹ میلیون و ۲۷۰ هزار نفر، نود و چهارمین کشور پر جمعیت شمرده می‌شود. امارات متحده‌ عربی از شرق با عمان و از جنوب با عربستان سعودی مرز زمینی مشترک دارد و با قطر از غرب و با ایران از شمال همسایه است. پایتخت کشور، ابوظبی نام دارد و از شهرهای مهم آن می‌توان به دبی، شارجه، العین و عجمان اشاره کرد.

امارات با وجود آن که از نظر مساحت جز کشورهای کوچک به حساب می‌آید، اقتصادی بسیار قدرتمند و بزرگ داشته و جز موفق‌ترین کشورهای عربی از نظر اقتصادی به حساب می‌آید. علاوه بر صادرات نفت و فراهم کردن زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی به صورت کلان، تور امارات و سفر توریست‌ها یکی از منابع درآمدی مهم اقتصادی این کشور به حساب می‌آید.

همان طور که از نام «امارات متحده عربی» مشخص است، این کشور متشکل از چندین امارت یا شیخ نشین کوچک‌تر است. هفت شیخ نشین به نام‌های ابوظبی (مهم‌ترین شیخ نشین و پایتخت کشور)، شارجه، عجمان، فجیره، رأس الخیمه، ام القوین و دبی (دومین شیخ نشین مهم) تحت اتحاد با یکدیگر، امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند.

زبان رسمی مردم، عربی است. دین اکثر ساکنان را با ۷۶٪، اسلام تشکیل می‌دهد و بعد از آن مسیحیت با ۱۲.۶٪، هندویسم با ۶.۶٪ و بودیسم با ۲٪ قرار گرفته‌اند. نوع حکومت امارات متحده عربی، پادشاهی مطلقه است و امیر آن به صورت موروثی انتخاب می‌شود. همچنین کشور از اتحاد ۷ امارت (شیخ‌نشین) کوچک شکل می‌گیرد که امیر هر یک از امارت‌ها نیز صاحب قدرت هستند و به عنوان شورای عالی حکام، رئیس دولت و کابینه‌‌ کشور را انتخاب می‌کنند. واحد رسمی پول امارات درهم امارات (د.إ) نام دارد. کشور از آب و هوایی گرم برخوردار است و گاهی دمای روزها در تابستان به ۴۸ درجه نیز می‌رسد.

بعد از خروج نیروهای بریتانیا از کشور و اعلام استقلال در ۲ دسامبر سال ۱۹۷۱، امارات متحده‌ عربی بنیان گذاشته شد و با سرعتی بسیار در عرض چند دهه رشد و توسعه یافت. هر امارت این کشور با جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی و سازه‌های مدرن منحصر‌ به فرد، مقصدی مهم در گردشگری به شمار می‌رود.


پایتخت امارات


پایتخت کشور امارات، شهر ابوظبی است. ابوظبی که مهم‌ترین و بزرگترین شیخ نشین امارات است، بخش قابل توجهی از مساحت امارات را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که ابوظبی همیشه یکی از گرانترین شهرهای جهان برای مسافران بوده و نام آن در کنار شهرهایی مانند نیویورک و پاریس مطرح می‌شود.


جمعیت امارات


جمعیت موجود در امارات بیش از هشت میلیون نفر برآورد شده است. البته از این جمعیت حدود یک پنجم آن به عنوان جمعیت بومی امارات محسوب می‌شوند؛ بخش بسیار زیادی از جمعیت ساکنان امارات را کارگران و مهاجرین آسیایی و اعراب سایر کشورها تشکیل می‌دهند. از جمله اقوام مهم در امارات، ایرانیان هستند.

ایرانیان بخش قابل توجهی از جمعیت موجود در امارات را تشکیل می‌دهند. بسیاری از آن‌ها ساکن امارات بوده و بسیاری دیگر نیز با تور امارات به این کشور می‌روند. همان طور که گفته شد، امارات یکی از همسایگان ایران است و به دلیل رشد بالای اقتصادی و تجاری و داشتن امکانات متنوع، تور امارات در میان ایرانیان محبوب است.


مساحت امارات


مساحت امارات چیزی در حدود 83600 کیلومتر مربع تخمین زده شده است و از این نظر امارات کشور کوچکی است. امارات از نظر مساحت رتبه 115 دنیا را به خود اختصاص داده است. بخش اعظم این مساحت بیابانی بوده و اندکی از بخش‌های شرقی آن کوهستانی است.


آب و هوای امارات


امارات سطح همواری داشته و آب و هوای اغلب نقاط آن بیابانی و گرم است. البته این آب و هوای گرم و بیابانی برای بسیاری از افراد جذاب است. مخصوصاً مسافرانی که از نواحی اروپایی با تور امارات به این کشور سفر می‌کنند، به این آب و هوا علاقه مند هستند. بخش‌های شرقی امارات کوهستانی بوده و اندکی خنک‌تر هستند.


هزینه زندگی در امارات


یکی از سؤالات مهمی که هنگام مهاجرت یا سفر با تور امارات مطرح است، هزینه‌ها و مخارج زندگی در امارات است. بیشتر هزینه‌های زندگی در امارات مربوط به مواردی مانند خورد و خوراک، مسکن و حمل و نقل است. امارات یک کشور مدرن بوده و شهر ابوظبی جز شهرهای گران به حساب می‌آید؛ به همین دلیل هزینه زندگی در این کشور هم بالاست.

ارز امارات

واحد رسمی پول کشور امارات متحده عربی، درهم امارات است.

مهم‌ترین جاذبه‌های امارات

امارات دارای جاذبه‌ها و دیدنی‌های متعددی است که برخی از آن‌ها در دنیا زبانزد هستند.

برج خلیفه

شاید معروف‌ترین جاذبه امارات، برج خلیفه باشد. این برج که با ارتفاع 828 متری خود، عنوان بلندترین ساختمان دنیا را به خود اختصاص داده، همیشه یکی از مراکز اصلی توریستی امارات بوده است. بسیاری از کسانی که با تور امارات به شهر دبی سفر می‌کنند، بازدید از این مکان را در اولویت خود قرار می‌دهند.

مسجد شیخ زاید

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم امارات، مسجد شیخ زاید است. این مسجد که به عنوان سومین مسجد بزرگ جهان نیز به حساب می‌آید، با زیبایی چشم نواز و شکوه خیره کننده خود یکی از مراکز جذاب برای کسانی است که می‌خواهند با تور امارات به این کشور سفر کنند.

موزه لوور ابوظبی

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های شهر ابوظبی، موزه لوور این شهر است. این موزه با شکوه که معماری خاص و زیبایی هم دارد، با در برداشتن اشیا کهن و تاریخی یکی از پربازدیدترین نقاط ابوظبی و امارات است.


مهم‌ترین شهرهای توریستی و تجاری


ابوظبی، مهم‌ترین و بزرگترین شهر امارات متحده عربی است که به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شده است. با این حال، شاید دبی را بتوان معروف‌ترین شهر امارات عنوان کرد که بسیاری از توریست‌ها جذب آن می‌شوند. بخش قابل توجهی از افرادی که با تور امارات به این کشور سفر می‌کنند، دبی را به عنوان مقصد خود بر می‌گزینند. چرا که دبی هم جاذبه‌های متعددی داشته و هم نسبت به سایر شهرها مزایای زیادی دارد.

دیگر شهر مهم امارات، شارجه است. شارجه که به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای امارات شناخته شده، از نظر فرهنگی جاذبه‌های بسیار زیادی دارد. این شهر نسبت به دبی خلوت‌تر بوده و دارای موزه‌هایی زیبا و دیدنی است.

زبان رسمی مردم امارات

زبان رسمی رایج در امارات زبان عربی است. زبان‌های انگلیسی، فارسی، اردو و هندی نیز از زبان‌های رایج در امارات هستند


برترین‌بانک‌های امارات


بررسی کلی از بانک‌های امارات

بانک مرکزی امارات مقام اصلی نظارت مالی در این کشور است. در امارات 23 بانک محلی و 26 بانک خارجی وجود دارد. بانک‌های بزرگتر بر صنعت بانکداری کشور (+) تسلط دارند، پنج بانک بزرگ حدود 60% از دارایی‌های این بخش را تشکیل می‌دهند. بانکداری اسلامی شامل 8 بانک اسلامی کامل و 23 باجه‌ی اسلامی می‌شود که توسط بانک‌های معمولی امارات راه‌اندازی‌شده‌اند، و درمجموع 19% از کل دارایی‌های بخش بانکی را تشکیل می‌دهند.

 چهار نوع بانک در امارات وجود دارند:

  • بانک‌های تجاری
  • بانک‌های صنعتی
  • بانک‌های بازرگان
  • بانک‌های اسلامی

طبق گفته‌ی Moody، سیستم بانکی امارات به دلیل سطح سرمایه‌ی انعطاف‌پذیر و سپر نقدینگی بانک، پایدار است. برای هرکسی که در بانکداری امارات متحده‌ی عربی فعالیت می‌کند، این لیست از برترین بانک‌ها در امارات راهنمای مفیدی برای شروع کار است. برای کسب اطلاعات بیشتر، به لیست مؤسسات مالی ما مراجعه کنید.


بانک‌های امارات متحده‌ی عربی


مهمترین‌بانک‌های امارات:

امارات NBD(Emirates NBD)

Emirates NBD بزرگ‌ترین گروه بانکی در خاورمیانه است. دفتر مرکزی آن در دبی است و 9،000 کارمند در آن مشغول به کار هستند. در حال حاضر این بانک 221 شعبه، و 1023 خودپرداز و SDM در امارات و خارج از کشور را مدیریت می‌کند. این کار از طریق بخش‌های مختلف تجاری انجام می‌شود: بانکداری خرد و مدیریت ثروت، بانکداری کلان، بانکداری اسلامی (IB)، بین‌المللی، و فن‌آوری اطلاعات و عملیات. در سال 2016، کل دارایی بانک به 121 میلیارد دلار امریکا، و سود خالص آن 1.97 میلیارد دلار امریکا رسیده‌است.

بانک ملی ابوظبی

بانک ملی ابوظبی در سال 1968 تأسیس شد و بزرگترین وام‌دهنده در بین بانک‌های امارات متحده‌ی عربی است. خدمات بانکی شرکتی، خرد، خصوصی، سرمایه‌گذاری واسلامی را ارائه می‌دهد. دفتر مرکزی بانک در ابوظبی است و در 19 کشور در سراسر جهان حضور دارد. بانک ملی ابوظبی 10,849 کارمند دارد. در سال 2016، این بانک مجموع دارایی‌های خود را 114 میلیارد دلار امریکا گزارش کرد و سود خالص آن 1.44 میلیارد دلار امریکا بود.

بانک تجارت ابوظبی

بانک تجارت ابوظبی در سال 1985 تأسیس شد، خدمات بانکی خرد، تجاری، اسلامی و سایر خدمات مالی را ارائه می‌دهد. بانک از طریق بخش‌های تجاری زیر فعالیت می‌کند: بانکداری مصرف‌کننده، بانکداری عمده، بانکداری سرمایه‌گذاری و خزانه‌داری، و مدیریت املاک. 16,924 کارمند دارد و دفتر مرکزی آن در ابوظبی است. از سال 2016، کل دارایی این بانک 70 میلیارد دلارامریکا و سود خالص آن 1.3 میلیارد دلار امریکا بوده‌است.

اولین بانک خلیج

بانک خلیج در سال 1979 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در ابوظبی است. بخش‌های تجاری این بانک شامل گروه بانکداری کلان، خزانه‌داری و بازارهای جهانی، بانکداری مصرف‌کننده، املاک و مستقلات، و سایر عملیات است. تقریباً 1،400 نفر استخدام کرده و در 19 کشور از جمله کویت، چین، انگلستان، فرانسه، مالزی، بحرین، سودان، هنگ‌کنگ، سوئیس، لبنان، لبوان، عمان، مصر، ایالات متحده‌ی امریکا، اردن، برزی، و هند حضور دارند. در سال 2016، کل دارایی این بانک 66 میلیارد دلار امریکا بود و سود خالص آن به 1.65 میلیارد دلار امریکا رسید.

بانک اسلامی دبی

بانک اسلامی دبی در سال 1975 بوجودآمد و دفترمرکزی آن در دبی است. این بانک از طریق بانکداری مصرف‌کننده، بانکداری مشارکتی، توسعه‌ی املاک و مستقلات، خزانه‌داری، و سایر بخش‌های تجاری فعالیت می‌کند. به حدود 1.7 میلیون مشتری خدمات ارائه می‌دهد و در سراسر امارات متحده‌ی عربی 90 شعبه دارد. در 2016، این بانک، مجموع دارایی‌های خود را 47 میلیارد دلار امریکا اعلام کرد و سود خالص آن 1.12 میلیارد دلار امریکا بود.

بانک مشرق

بانک مشرق در 1967 تأسیس شد، واین بانک را به یکی از بانک‌های قدیمی در امارات متحده‌ی عربی تبدیل کرده‌است، مرکز آن در دبی ست. این بانک یک شرکت سهامی است و یک شرکت وابسته به گروه HSBC

است. بانکداری خرد، بانکداری تجاری، بانکداری سرمایه‌گذاری، بانکداری اسلامی، خدمات کارگزاری، و خدمات مدیریت دارایی ارائه می‌دهد. بانک حدود 45 شعبه داخلی و 20 شعبه‌ی بین‌المللی دارد و در مصر، کویت، و بحرین حضوردارد. در حال حاضر حدود 4000 کارمند مشغول به کار دارد. از سال 2016، کل دارایی بانک 33 میلیارد دلارامریکا و سودخالص 531 میلیارد دلار امریکا بوده‌است.

بانک اسلامی ابوظبی

این بانک در سال 1997 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در ابوظبی است. این بانک از طریق بخش‌های زیر فعالیت می‌کند: بانکداری خرد جهانی، بانکداری عمده‌جهانی، بانکداری خصوصی، خزانه‌داری، املاک و مستقلات، و سایر. در مصر، عراق، عربستان سعودی، و انگلستان حضور دارد. در سال 2016، کل دارایی‌های این بانک، 33 میلیارددلار امریکا بوده‌است و سودخالص آن به 531 میلیون دلار امریکا رسیده‌است.

اتحادیه بانک ملی (Union National Bank)

اتحادیه‌ بانک ملی در سال 1982 تأسیس شد، در امارات متحده‌ی عرب و سایر کشورها به افراد حقوق‌بگیر، افراد دارای شغل آزاد، افراد با ارزش خالص بالا، و نهادهای تجاری خدمات بانکی و تجاری و سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. دفتر مرکزی این بانک در ابوظبی است، مدیریت مجموعه 76 شعبه در سراسر جهان را برعهده دارد. از طریق بخش مؤسسات بین‌المللی و مالی و بخش خزانه‌داری و سرمایه‌گذاری‌ها فعالیت می‌کند.

در سال 2016، این بانک مجموع دارایی‌های خود را 28 میلیارددلار امریکا اعلام کرد و سود خالص آن 430 میلیون دلار امریکا بود.

بانک تجارت دبی

بانک تجارت دبی در سال 1969 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در دبی است. این بانک خدمات بانکی مشارکتی، بانکداری تجاری، بانکداری شخصی، بانکداری اسلامی، و خدمات پشتیبانی ارائه می‌دهد. به عنوان 35 امین بانک بزرگ در منطقه‌ی خلیج فارس، یکی از مهم‌ترین بانک‌ها در امارات متحده‌ی عربی است. از سال 2016، کل دارایی بانک 17 میلیارد دلار امریکا و سود خالص 273 میلیون دلار امریکا بود.

RAKBank

RAKBank در سال 1976 تأسیس شده و دفتر مرکزی آن در رأس الخیمیه، امارات متحده‌عربی واقع شده‌است. همچنین به نام بانک ملی رأس الخیمه (P.J.S.C) شناخته می‌شود. این بانک در امارات متحده‌عربی، به افراد و مشاغل خدمات بانکی خرد و کلان ارائه می‌دهد. این تجارت از طریق پنج بخش انجام می‌شود: بانکداری خرد، بانکداری کلان، بانکداری تجاری، خزانه‌داری، و کسب و کار بیمه. مجموعه 38 شعبه را مدیریت می‌کند و به حدود 700،000 مشتری خدمات ارائه می‌دهد.

در سال 2016، کل دارایی این بانک به 11 میلیارد دلار امریکا رسیده‌است و سود خالص به 180 میلیون دلار امریکا رسیده‌است (+).

مشاغل در بانکداری سرمایه‌گذاری

برای ورود به بانکداری سرمایه‌گذاری، چندین نکته‌ی مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. این‌ها شامل شبکه‌سازی، رزومه، تجربه، و مهارت‌های مدل‌سازی مالی است.

مشاغل بانکی سرمایه‌گذاری

برای مشاغل بانکی، رقابت قابل توجهی با دوره‌های مدل‌سازی مالی ما خواهید داشت.


چشم‌انداز امارات در 2021


اهمیت نوآوری و نقشی که در پیشرفت اقتصادی ایفا می‌کند، نمایانگر چشم انداز امارات متحده عربی در سال 2021 است که علم، فناوری و نوآوری را به عنوان محرک اصلی رشد و پیشرفت در نظر گرفته است و تلاش می‌کند از این موارد یاری مناسب برای گذر امارات به سمت اقتصاد دانش بنیان و ضامنی برای توسعه پایدار استفاده کند.

نوآوری، تحقیقات، علوم و فناوری ستون‌های اقتصاد مبتنی بر دانش، بسیار مولد و رقابتی را تشکیل می‌دهند که توسط کارآفرینان در یک محیط تجاری مناسب ساخته می‌شود، جایی که بخش‌های دولتی و خصوصی مشارکت‌های موثری را تشکیل می‌دهند.

با حمایت از این حرکت دولت، برنامه ملی امارات متحده عربی در سال 2021 بسیاری از شاخص‌ها در زمینه علم، فناوری و نوآوری را مشخص و اهداف بلند پروازانه ای را برای آنها تعیین کرده است. از جمله این موارد، تبدیل امارات متحده عربی به یکی از ده کشور برتر جهان در فهرست جهانی نوآوری و افزایش سه برابری هزینه‌های تحقیق و توسعه تا سال 2021 است. به دلیل نقش بسیار زیاد سرمایه انسانی در تقویت نوآوری، امارات نیز در صدد افزایش سهم نیروی کار تحصیل کرده تا 40% از کل نیروی کار ارتقای رتبه دانش آموزان در ریاضیات، علوم و (مهارت) خواندن در بین 20 کشور برتر دنیا تا سال 2021 است.

از سویی دیگر با توجه به موارد ذکر شده، آینده اقتصاد در امارات رابطه مستقیمی با عوامل ذیل پیدا کرده است:


استراتژی نوآوری ملی


هدف از استراتژی نوآوری ملی NIS (National Innovation Strategy) تحققش بخشیدن به چشم‌انداز 2021 امارت است به منظور قرار گرفتن در بین نوآورترین کشورهای جهان قرار گیرد. استراتژی نوآوری را این گونه تعریف می‌کند:

دستیابی به پیشرفت با ایجاد ایده‌های خلاقانه و معرفی محصولات، خدمات و عملکردهای جدید که باعث بهبود کیفیت کلی زندگی می‌شود.

هدف استراتژی دستیابی به این اهداف از طریق موارد ذیل است:

نگاهی گذرا به برخی برنامه‌های راهبردی در امارات

چارچوب تحول دیجیتال دیلویت جهت بررسی تحول دیجیتال در سطح بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چارچوب از چندین لایه گوناگون از جمله ارزیابی عملکرد، ارزیابی تجاری و ارزیابی مشتریان تشکیل شده است.

حوزه‌های تمرکز با هدف توسعه توآوری در امارات

در کل، 24 حوزه متمرکز برای نوآوری مبتنی برعلم و فناوری توسط امارات تعیین شده است. این مناطق ترکیبی از فرصت‌ها و چالش‌ها در سطح ملی وبین المللی است. مناطق منتخب عبارت‌اند از:

پنج روند رو‌به رشد در صنعت فین‌تک امارات متحده‌ی عرب

امارات متحده‌ی عربی یکی از کشورهای پیشرو در پذیرش فناوری‌های نوآورانه است. نمونه‌ی بارز آن فین‌تک در صنعت بانکداری است. این تکنولوژی هوشمند روش‌های سنتی بانکداری را به میزان قابل توجهی تغییر داده‌است. قبل از معرفی فین‌تک در بخش مالی، مراجعه به بانک برای انجام هرکاری بسیار زمان‌بر و طاقت‌فرسا بود. فکر انتظار در صف‌های طولانی در بانک افراد را اذیت می‌کرد. همچنین، بانک‌ها باید روش موثری برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی رضایت‌بخش مشتری پیدا می‌کردند.

ولی امروزه این سناریو کاملاً تغییر کرده‌است. با پذیرش فین‌تک، بانکداری و خدمات مالی در امارات متحده‌ی عربی متحول شده‌است. این تغییر جدید رامی‌توان به مولفه‌هایی مثل انتظارات مشتری و سیاست‌های نظارتی نسبت داد. ظهور فن‌آوری‌های نوآورانه‌ی مالی، به طور چشم‌گیری خدمات مالی را در امارات متحول کرده‌است. در مجموع، این روندهای جدید موجب تغییرات مثبت سیستم‌های متداول پولی و همچنین مدیریت بیمه شده‌است.

ظهور شرکت‌های فین‌تک، بانکداری تلفن همراه، و بانکداری اینترنتی برخی نمونه‌های برجسته‌ در روند انقلابی در بخش بانکداری و خدمات مالی امارات هستند.


در کل فین‌تک درباره‌ی چیست؟


 اساساً اصطلاح فین‌تک در مورد هر فناوری که تأثیر تحول آفرینی بر هر فرآیند یا سازمان در بخش مالی دارد، به‌کار می‌رود. این موضوع هر جنبه‌ای از این خدمات مانند مدیریت سرمایه‌گذاری، وام، تأمین سهام مالی، مشاوره، بلادرنگ، بانکداری و پرداخت، اعتبار از پیش‌تعیین شده، نرخ ارز خارجی، و بسیاری موارد دیگر را دربر دارد.

این نوآوری بانکی به صاحبان مشاغل و افراد این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به ایستادن به مدت چندین ساعت در آن صف‌های طولانی در بانک یا پرکردن چندین فرم، پرداخت و نقل و انتقال، مدیریت بیمه، سرمایه‌گذاری در پول، گرفتن اعتبار، درخواست وام‌های تجاری و شخصی، خرید ارز مجازی، تجارت و خرید کالا و امور بسیار دیگری را انجام دهند. در اینجا چند روند انقلابی در بخش فین‌تک امارات آورده شده‌است

فین‌تک همچنین با اشاره به امور مالی و فناوری تأثیر زیادی در بخش‌های مالی ایجاد کرده‌است. اگر این فناوری نوآورانه با موفقیت انقلاب عظیمی در بخش‌های بانکداری و مالی ایجاد کرده‌باشد، فرصت‌های زیادی برای ایجاد جایگاه در بازار وجود خواهد داشت. تعداد کمی از شرکت‌های استارت‌آپی فین‌تک مثل Policybazaar UAE و سایر شرکت‌های استارت‌آپی در بخش مالی، به منظور استفاده از این فرصت طلایی، عمدتاً برروی فن‌آوری‌های رقابتی مانند فن‌آوری پرداخت و بانکداری خرد متمرکز شده‌اند.

در زیر مهم‌ترین روندهای رشد در بخش فین‌تک که به عنوان ستون‌های قوی آن عمل می‌کنند، آورده شده‌است:

۱- بلاکچین

فناوری بلاکچین یکی از مهم‌ترین و در عین حال پیشرفته‌ترین روند در صنعت فین‌تک است. این فن‌آوری عمدتاً بر اساس اصول ساختار داده‌ها، علوم کامپیوتر کار می‌کند و گفته می‌شود که آینده‌ی خدمات بانکی و مالی در سراسر جهان است.

علاوه‌براین، بلاک‌چین معاملات را ثبت می‌کند و نیازی به گفتن نیست که این فناوری پیشرفته، در کنار نگه‌داشتن یک صورت‌حساب داده، دقت، شفافیت، و کارایی داده‌ها را فراهم می‌کند. مزیت اصلی این فن‌آوری نوع امنیتی است که فراهم می‌کند، و امنیت یکپارچه‌ی داده را امکان‌پذیر می‌کند. بنابراین، عامل اعتماد و اطمینان را تقویت می‌کند.

۲- بانکداری پیشرفته تلفن همراه

این یکی از بالاترین روندهای رشد در سیستم بانکی است. اساساً مشتریان برای انجام بسیاری از فرآیندهای بانکی مثل بررسی مانده حساب خود، پرداخت قبوض، انتقال وجوه، و بسیاری کارهای دیگر بدون مراجعه به شعب بانکی، از تلفن‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند. این روند انقلابی سیستم‌های بانکی متداول را در اختیار گرفته‌است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده این روند برای تأمین نیازهای مختلف مشتری، کارآمدتر و موثرتر شود.

۳- چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی

اکنون اکثر سازمان‌های فین‌تک در امارات برای کمک در خدمات پشتیبانی مشتری، به‌کارگیری چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را آغاز کرده‌اند. این بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در روز‌های آتی توانایی بالایی برای جایگزینی نمایندگان مالی و مدیران اجرایی دارند، به دلیل اینکه به صورت مستقل به مشتریان پیشنهادات مالی می‌دهند. و به مشتریان احساس چت با یک نماینده‌ی مالی شخصی را می‌دهند. به این ترتیب، این فناوری پیشرفته احتمال خطای انسانی را کاهش می‌دهد و اطلاعات دقیقی را به مشتریان ارائه می‌دهد. علاوه‌براین، به راحتی می‌تواند هر نوع فعالیت تقلبی را تشخیص دهد.

۴- وام جایگزین

صنایع بانکی دریافته‌اند که وام‌دهی به مشاغل کوچک چندان سودآور نیستند. و برخی از شرکت‌های فین‌تک مثل Policybazaar UAE بسته به شرایط و ضوابط برای ارائه‌ی وام نظیر به نظیر با نرخ بهره‌ی پایین این فرصت را غنیمت شمرده‌اند. در UAE این خدمات وام جایگزین وام‌های رهنی، حواله‌های پولی، وام‌های خودرو، وام‌های رزرو پرداخت و… هستند.

۵- پرداخت‌های دیجیتال

اکثر شرکت‌های استارت‌آپی فین‌تک در امارات ارائه‌ی حالت‌های پرداخت آسان و راحت به مشتریان بالقوه‌ی خود را شروع کرده‌اند. روش‌های پرداخت کمی قبلاً در امارات مشهور شده‌اند و انتظار می‌رود خیلی زود پرداخت‌های دیجیتال برای همه جایگزین خدمات خودپرداز شود.

به طور خلاصه آینده‌ی استارت‌آپ‌های فین‌تک در امارات روشن و همه‌ساله خواهد بود، افزایش استفاده از پرداخت‌های موبایل و کارتی و بی‌میلی نسبت به تعاملات نقدی را مشاهده خواهید کرد. شرکت‌های فین‌تک در یک بازه‌ی زمانی بسیار کوتاه، نوآوری‌های بسیار خوبی ارائه می‌دهند انتظار می‌رود در سال‌های آتی شاهد فن‌آوری‌ها و پیشرفت‌های بیشتری باشیم.

دفتر پایش کسب‌وکارهای دیجیتال خاورمیانه جامعه آزاد منا – MSBC Group

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.