راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک در کانون توجه بانک مرکزی ژاپن و تایلند

در روزهای گذشته توجه به فین‌تک‌ها افزایش یافت و شاید بتوان گفت واژه «این فین‌تکی‌ها» هم به دایره واژگان مدیران دولت اضافه شد. با این که در ایران هنوز تکلیف دربرابر این استارت‌آپ‌ها مشخص نیست، در دنیا رگلاتور‌های پولی و بانکی به دنبال این هستند که با کمک خود استارت‌آپ‌های فین‌تک قوانین را تدوین کنند.

در همین راستا رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد با توجه به تأثیر رو‌به‌رشد فین‌تک در پرداخت‌های جهانی، خدمات مالی و تصفیه‌حساب‌ها، بانک مرکزی ممکن است از این تکنولوژی برای عملیات خود در آینده استفاده کند.

اقتصادنیوز در گزارشی از قول هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن نوشت:

بانک مرکزی ژاپن آماده است تا تجزیه‌وتحلیل لازم را برای ترویج فین‌تک در ژاپن و بررسی پیامدهای مختلف آن انجام دهد.

کورودا افزود: «بانک مرکزی ژاپن آماده است تا بیشترین تلاش خود را برای حمایت از توسعه فین‌تک را به‌منظور پیشرفت رفاه در خدمات مالی کاربران و فعالیت‌های اقتصادی انجام دهد.»

فین‌تک با ارائه تکنولوژی‌های جدید استفاده از خدمات مالی را بسیار پربازده‌تر می‌کند. تحت‌فشار تقاضای ضعیف وام، بانک‌های بزرگ به دنبال فرصتی برای درآمدزایی از طریق فین‌تک هستند، این بانک‌ها همچنین نسبت به پتانسیل تخریب مدل‌های کسب‌وکار سنتی خود نیز هوشیارند.

در فروردین‌ ماه امسال، بانک مرکزی ژاپن بخشی را در رابطه با فین‌تک تأسیس کرد که به مؤسسات مالی‌ای که به دنبال فرصت‌های کسب‌وکار جدید هستند، کمک می‌کند.

 

ببینید: سیستم رابط پرداخت یکپارچه کشور هند (UPI) عملیاتی شد

تایلند هم قوانین فین‌تک را تدوین می‌کند

بانک مرکزی تایلند از بخش های مختلف فینتک کشور دعوت کرده است؛ به منظور جلوگیری از مخاطرات سیستماتیک و حمایت از مصرف کنندگان، قوانین نظارتی بیشتری تدوین کنند.

وراتای سانتی پراباب، رئیس بانک تایلند در این باره گفت:

کلیه کسب‌و‌کارهایی که از فین‌تک استفاده می‌کنند باید تحت قوانین نظارتی فعالیت کنند. به عنوان قدم اول برای ساختن یک چارچوب نظارتی مشخص در حوزه فین‌تک، دولت از شرکتهای فعال در حوزه فین‌تک برای ثبت مشخصات در بانک مرکزی دعوت به عمل آورده است.

وی هم چنین، انتظار دارد سیستم پرداخت Payment System Act نیز به‌زودی پیاده‌سازی شود. این سیستم در حال حاضر، منتظر تایید نهایی دولت تایلند است. سیستم The Act تراکنش‌های الکترونیکی را مدیریت می‌کند و کسب‌وکارهای مختلف میتوانند از طریق این سیستم، هویت مشتریان خود را تایید اعتبار کنند و به عنوان یک استاندارد جدید پرداخت از QR استفاده نمایند.

بانک مرکزی، اعلام کرده که هر قانون جدیدی که تصویب می شود، به نحوی سخت گیرانه نخواهد بود که مانع نوآوری های این حوزه شود. بلکه هدف این است که محیط مناسب و امنی برای انجام آزمایش های نوآوری در حوزه فین تک فراهم آید.

برای اولین بار بانک مرکزی تایلند با درخواست‌های متعددی از طرف بانک‌های برای تعطیلی شعبه‌ها مواجه شده است. سانتی پراباب در این باره گفت:

این موضوع بر چگونگی فعالیت موسسه‌های مالی منعکس می‌شود و بدون شک نقش مهمی در کاهش هزینه‌های عملیات و فناوری‌ها خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.