راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روش‌های پرداخت خرد در استرالیا

روش‌های پرداخت خرد در استرالیا در شهرهای مختلف آن متنوع است. استرالیا یکی از پیشروترین کشورهای دنیا در بانکداری آنلاین است، بااین‌حال اگر کشورها را ازنظر شاخص تعداد شعبه به جمعیت رتبه‌بندی کنیم، استرالیا در بین چهار پنج کشور اول دنیا قرار می‌گیرد. در این متن با برخی روش‌های پرداخت خرد در استرالیا با بهره از تجربه خبرنگار راه پرداخت آشنا می‌شویم.

 

پرداخت خرد در سیدنی

همچون سایر کشورها پرداخت الکترونیکی در این کشور نیز در حال رشد است. در سال 2013 میزان پرداخت نقدی در این کشور 59 درصد بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2018 سهم پرداخت نقدی در این کشور به 43 درصد کاهش یابد.

در این کشور برای پرداخت خرد الکترونیکی نیز اقداماتی شده است، البته این اقدامات در ایالات مختلف، متفاوت است. سیدنی که یکی از شهرهای ایالت نیو سالت ولز محسوب می‌شود، جزو شهرهای هوشمند دنیاست. سیدنی خدمات فین‌تک قدرتمند و قابل‌تحسینی دارد. گفته می‌شود بیش از ۵۰۰ شرکت در آن وجود دارد که می‌توان به استارتاپ‌های فین‌تک طبقه‌بندی شوند که در سطح شهر مستقرند.

به گزارش بیتا قنبری، خبرنگار راه پرداخت از استرالیا، در برخی از فروشگاه‌های این شهر امکان پرداخت هزینه خرید بدون نیاز به صندوقدار وجود دارد. در این فروشگاه‌ها در کنار صندوق‌های معمولی، این دستگاه‌ها قرار دارد که مشتری می‌تواند به کمک بارکد خریدهایش را ثبت و از طریق کارت‌بانکی یا حتی پول نقد مبلغ آن را پرداخت کند. کیسه هم در کنار آن هست و می‌توان خریدها را درون آن ریخت. برای پرداخت‌های خرد مانند برخی دیگر از کشورها می‌توان با تنظیم کارت، خریدهای زیر صد دلار را بدون وارد کردن رمز و به‌صورت غیر تماسی پرداخت را انجام داد.

Australia-Payment1-1395-06-10-way2pay

حمل‌ونقل عمومی در سیدنی از طریق مترو، اتوبوس و کشتی انجام می‌شود. به‌تازگی برای پرداخت هزینه حمل‌ونقل، اُپال کارت معرفی‌شده است که مسافران باید ورود و خروج خود را از طریق آن ثبت کنند تا بر اساس طول مسیر و زمان ترافیک، هزینه از کارتشان کسر شود. هزینه حمل‌ونقل در سیدنی بیشت را آن چیزی است که در تهران پرداخت می‌کنیم؛ به‌عنوان‌مثال آن‌طور که خبرنگار ما می‌گوید برای سه ایستگاه بین دو تا سه دلار باید پرداخت کرد. ویژگی جالب اپال کارت هم این است که اگر مسافری در یک هفته بیش از هشت بار از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند بقیه مسافرت‌ها او در آن هفته به‌صورت رایگان انجام می‌شود. آخر هفته‌ها نیز هزینه هر نوع وسیله حمل‌ونقل عمومی و با هر مسافتی 2.5 دلار می‌شود. برای شارژ این کارت‌ها نیز از دستگاه‌های شارژ که در نقاط مختلف شهر می‌توان استفاده کرد البته یک راه دیگر هم وجود دارد که بدون مراجعه به این دستگاه‌ها و متصل کردن اپال کارت به حساب بانکی، در صورت کم شدن شارژ کارت از مقدار مشخص‌شده، کارت را شارژ کند.

Australia-Payment2-1395-06-10-way2pay

 

عبور از اعتماد با جریمه سنگین

البته روش‌های پرداخت خرد در استرالیا بسته به شهرهای مختلف متفاوت است. نوع دیگری از این پرداخت‌ها خرید بلیت توسط دستگاه‌های خودکار است در این شیوه برای قشرهایی از جامعه مانند دانشجوها و بازنشسته‌ها، تخفیف‌هایی ارائه می‌شود، این افراد زمان خرید گزینه concesion را انتخاب می‌کنند. در این روش زمان ورود به مترو نیازی به رد شدن از گیت نیست و بلیت چک نمی‌شود ولی مأمورانی داخل واگن‌های مترو به‌صورت تصادفی بلیت‌ها را چک می‌کنند در این صورت اگر مسافری بلیت نداشته باشد و یا بی‌دلیل بلیت ارزان‌تر خریده باشد، به پرداخت جریمه سنگینی حتی تا 500 دلار محکوم می‌شود.

قنبری درباره سفارش غذا در مک‌دونالد می‌گوید: «شعبه‌های مک‌دونالد در کنار روش سنتی، روش هیجان‌انگیزی نیز به کار می‌برند که در آن مشتری با دستگاه‌های موجود می‌تواند غذایش را به‌صورت شخصی‌سازی، کم‌وزیاد کردن مواد تشکیل‌دهنده، سفارش دهد و هزینه آن را با همان دستگاه پرداخت کند و تحویل بگیرد. تخمین می‌زنم حدود 70 درصد مشتری‌ها از این روش استفاده می‌کنند که نوعی ارتباط بی‌واسطه بین مشتری و سرآشپز هم هست.»

Australia-Payment3-1395-06-10-way2pay

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.