راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین و فناوری زنجیره بلوک‌ها در یک نگاه

این مطلب قسمت اول از مجموعه مطالب «فرصت‌ها و تهدیدات پیش روی ایران برای ورود به بازار فناوری زنجیره بلوک‌ها» است که توسط سهیل نیکزاد پژوهشگر ارزهای رمزنگاری‌شده نوشته شده است. (+)

اگر از ما بپرسند چقدر به کسی اعتماد داریم پاسخ احتمالاً مجموعه‌ای از جملاتی ست که برآوردهای ذهنی ما را نسبت به عملکرد احتمالی وی در شرایط مختلف بیان می‌کند. حال اگر سؤال فقط ازنظر مالی باشد شاید بشود مبلغی را بنا بر واحد پول بیان کرد که دست‌کم در اعداد کوچک‌تر از آن می‌توانیم به صداقت و درستی فردی اعتماد داشته باشیم. حالا به روشی فکر کنید که بتوان با آن بخشی از میزان اعتماد شما را به یک فرد در یک صندوقچه ریخت، درب آن را با یک کلید قفل کرد، از عدم نشت محتویات آن به بیرون مطمئن شد و آن صندوقچه و کلید را صحیح و سالم به نفر دیگری که به شما اعتماد دارد سپرد تا او هم بتواند به این اعتماد شما به مخاطبتان اعتماد کند. بدین ترتیب میزان قابل‌توجهی از اعتمادی که بین افراد در شبکه‌های کوچک و بزرگ اجتماعی وجود دارد در بسته‌هایی به حجم معین به‌صورت جریانی از ثروت، دارایی، توافق یا هر عنوان و یا نقش ارزشمند قابل‌مبادله دیگری به جریان می‌افتد. افراد می‌توانند با این روش اقدام به دادوستد، اندازه‌گیری، حفظ و انتقال بخشی از پدیده‌های ارزشمندی نمایند که در معاملات مختلف به اعتبار آن‌ها اعتماد دارند. شاید اگر بگوییم «بیت‌کوین» و سایر ارزهای مجازی نوپدید هم‌خانواده با آن داستانی شبیه آنچه ذکر شد دارند، فقط مقداری از شرح جزئیات فنی آن صرف‌نظر کرده‌ایم.

بیت کوین و فناوری زنجیره بلوک‌ها در یک نگاه
بیت کوین و فناوری زنجیره بلوک‌ها در یک نگاه

«فناوری زنجیرهٔ بلوک‌ها» الگوریتمی هوشمندانه و نوظهور از خانوادهٔ فناوری‌های مالی است که امکان بسته‌بندی و جریان آسان واحدهای ارزش بین افراد را به نحوی فراهم می‌کند که مرز اعتبار این ارزش‌ها از اعتماد بین تک‌تک افراد پا فراتر گذاشته و با پذیرش قواعد اولیهٔ این الگوریتم در قالب «توافق جمعی» در سطح کلیهٔ کاربران آن، بسترساز شبکهٔ جدیدی از تعاملات اقتصادی گردیده است.

.

  • به رسمیت پذیرفته شدن توسط فدرال رزرو امریکا به‌عنوان دارایی
  • به رسمیت شناخته شدن توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپایی به‌عنوان یک ارز رایج بین‌المللی
  • حتی در این اواخر پذیرفته شدن بیت‌کوین به‌عنوان یک ارز بین‌المللی از طرف روسیه که تا چندی پیش مجازات سنگین برای تراکنش‌های بیت‌کوینی وضع کرده بود
  • تراکنش‌های ارزان و ساده
  • امکان همزیستی و کاربری فراوان در اکوسیستم شبکه‌های اجتماعی و کار با داده‌های بزرگ
  • داستان سوءاستفاده‌ها، سرقت‌ها، جابه‌جایی پول‌های کثیف
  • کاربردهای متنوع غیر پولی در بازار خدمات امنیتی
  • و …

همه و همه اخبار شناخته شده نهضتی فناورانه و آزاد در جامعه جهانی اطلاعات است که عمدتاً برای عموم افراد کلیدواژه‌ای نام‌آشنا به نام «بیت‌کوین» دارد.

.

بررسی چگونگی و حال و احوال «بیت‌کوین» و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور عزیزمان ایران زمانی پراهمیت‌تر از گذشته رخ می‌نماید که بدانیم فرصت‌های فراوانی در این فناوری نوظهور، ارزان‌قیمت و امن، بدون نیاز به‌صرف منابع هنگفت فراروی ماست. تنها اگر فقط به‌عنوان پول به ارزهای رمزنگاری‌شده نگاه کنیم، خواهیم دید که تاکنون با صرف سرمایه‌ای نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار، جامعهٔ توسعه‌دهندگان، موفق به خلق پول‌های اینترنتی‌ای شده‌اند که در حال حاضر حجم بازاری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد دلار دارند.

هرچند هنوز نتیجهٔ برنامهٔ در دست تدوین شورای عالی فضای مجازی در خصوص ارزهای نوپدید به‌عنوان قانون تصویب و ابلاغ نشده است، لیکن خالی از لطف نخواهد بود اگر بدانیم چه حوزه‌هایی از این پدیده می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های علمی، اقتصادی، منابع انسانی، ژئوپلیتیک و جایگاه استراتژیک کشورمان در مناسبات فعلی و آتی جهان، برای ما ارزش‌آفرین باشد؛ فرصت‌هایی که از مخاطرات و تهدیدات احتمالی آن‌ها نیز غافل نباید بود.

بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی ایران در جامعه جهانی برای ورود به بازار «فناوری زنجیره بلوک‌ها» موضوع مجموعه مقالاتی است که در امتداد این شماره دنبال خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.