راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

NFC به زودی در ایران جای USSD را می‌گیرد؟ / در چند قدمی پیاده‌سازی کامل NFC

محمد جلالیان؛ معاون توسعه محصول اتیک / افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه طی سال‌های گذشته، زندگی مردم دنیا را بیش از پیش با فناوری‌های مبتنی بر تلفن هوشمند عجین کرده است. فناوری ارتباط نزدیک یا (NFC  (Near Field Communication به نوعی از ارتباط رادیویی گفته می‌شود که در فاصله کمتر از 10 سانتی‏متر بین دو عنصر برقرار شده و به تبادل اطلاعات می‌انجامد. اضافه شدن این فناوری به تلفن همراه موجب گسترش کاربردهای NFC شده تا آنجا که توجه بازیگران این عرصه شامل اپراتورها، تولیدکنندگان سیم‌کارت، تولیدکنندگان گوشی وOTTها (ارائه‌کنندگان خدمات بر بستر مجازی) را به خود جلب کرده ‏است.

نوکیا در سال 2004 با عرضه گوشی مدل 6131 برای نخستین‌بار به این حوزه ورود کرد. در ادامه، شرکت‌های تولید‏کننده سیم‏‌کارت به تولید سیم‌کارت‏‌های مجهز به NFC روی آوردند تا در تعامل با اپراتورهای شبکه موبایل، سرویس بدهند. شرکت گوگل نیز در این عرصه کنار ننشست و کیف پول گوگل (google wallet) را در سال 2011، به عنوان نسل آتی ابزار پرداخت و جایگزین کارت‌های پرداخت و هوشمند به دنیا معرفی کرد.

کاربران کیف پول گوگل می‌توانستند به‌جای استفاده از کارت‌های خرید و اعتباری خود، از تلفن همراه به عنوان ابزار پرداخت استفاده کنند.در حال حاضر جدیدترین تلاش برای توسعه فناوری NFC، خدمت جدید Apple Pay است که همزمان با ارائه نسخه جدید تلفن همراه هوشمند اپل در سال 2015 به کاربران معرفی شد. به دنبال این فعالیت‌های اپل، گوگل که پیش‌تر در طرح «گوگل ولت» ناموفق بود، این‌بار Android Pay را به عنوان محصولی جایگزین ارائه داد. همچنین سامسونگ نیز به ارائه محصولSamsung Pay مبتنی بر NFC مبادرت کرد؛ محصولی که ظاهراً از جذابیت این فناوری برای غول‏‌های تلکام حکایت دارد.

در اواخر سال 2015، طی همکاری میان دو شرکت Swatch و Visa و با پشتیبانی چین، استفاده از NFC در تراکنش‌های مالی، در آسیا فراهم شده است. پیش‌بینی می‌شود این فناوری به خارج از آسیا نیز صادر شود.

امروزه واژه NFC در ایران نیز زیاد شنیده می‌شود؛ کار تحقیق و توسعه در زمینه این فناوری، از سال 89 توسط برخی شرکت‌های حوزه پرداخت الکترونیکی در ایران آغاز شد. یک سال پس از آن نیز با همکاری اپراتورهای تلفن همراه، تلاش‌هایی برای کاربردی کردن NFC در حوزه خدمات حمل‌ونقل عمومی انجام شد. حضور مشترک در نمایشگاه‌های تجاری مانند تلکام و الکامپ بین سال‌های 89 تا 92 گواه این مدعا است. هدف از همکاری این بود که بتوان در گام اول فناوریNFC را جایگزین بلیت کاغذی و کارت‌های هوشمند مترو و اتوبوس کرد.در سال 94 نخستین قدم برای اجرایی شدن این فناوری برداشته شد و طرحی به منظور انجام شارژ کارت‌های شهروندی من‌کارت با استفاده از فناوری NFC در مشهد به بهره‌برداری رسید. اگرچه این طرح نوید افزایش استفاده موفق این فناوری در امور روزمره شهروندی را می‌دهد اما فراگیری خدمات مبتنی بر NFC، همکاری چند جانبه میان اپراتورهای تلفن همراه، ارائه‌دهندگان خدمات و حضور پر رنگ‌تر نهادهای مالی، بانک‌ها و تنظیم‌کنندگان مقررات را نیاز دارد؛ چرا که هر یک با داشتن سهمی از اکوسیستم NFC می‌توانند به تکمیل شدن چرخه این فناوری در ایران کمک کنند.

اپراتورها با وارد کردن شبکه کاربران خود و توسعه فنی برای توزیع سیم‌کارت‌های مجهز به NFC، نهادهای مالی با توسعه زیرساخت‌های پذیرندگی و ارائه‌دهندگان خدمات با استاندارد کردن فرآیندها و ابزارهای پذیرندگی با فناوری NFC، می‌توانند نقش مهمی در کاربردی کردن هر چه بیشتر این فناوری ایفا کنند. شتاب بخشیدن به تدوین مقررات مرتبط با پرداخت‌های خرد، پیاده‌سازی طرح سپاس و دل کندن بانک مرکزی از قوانین دست‌وپا گیر نظام‌ کنونی پرداخت، قطعاً یکی از ضروری‌ترین زیرساخت‌ها برای پیاده‌سازی کامل NFC در ایران محسوب می‌شود. از سوی دیگر، اهتمام اپراتورهای تلفن همراه به سرمایه‌گذاری برای توسعه این فناوری، ورود جدی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی از طریق توسعه زیرساخت‌های فنی و به روزرسانی پایانه‌های پرداخت سازگار با این فناوری می‌تواند ایران را در مسیر رشد استفاده از ابزارهای نوین پرداخت خرد قرار دهد.

منبع:‌ روزنامه ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.