راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرست دایرکت اولین بانک بدون شعبه انگلستان / تأسیس 1989

بانک فرست دایرکت سال 1989 به‌عنوان اولین بانک بدون شعبه دنیا در انگلستان راه‌اندازی شد. گفته می‌شود از زمان شکل‌گیری‌اش، فرست دایرکت در ایجاد مدل کسب‌وکار بانکی‌کاملاً متفاوت، موفق بوده است. در رأی‌گیری‌های مکرر انجام‌شده، فرست دایرکت به‌عنوان یک بانک تلفنی و اینترنتی، بهترین بانک ازنظر خدمات مشتری در بریتانیا شناخته‌شده. فرست دایرکت کاملاً متعلق به بانک اچ‌‌اس‌بی‌سی انگلیس است.

پل سِی، مدیر بازاریابی این بانک می‌گوید: «زمانی که ما بانک خود را در سال 1989 راه‌اندازی کردیم، کاری واقعاً انقلابی به شمار می‌آمد. ما یک‌دفعه وارد بازاری شدیم که در آن مردم عادت داشتند از شنبه تا پنجشنبه به شعبه‌ها مراجعه کنند و هیچ شعبه‌ای در آخر هفته باز نبود و این‌که تنها در ساعاتی مشخص بین 9 صبح تا 5 بعدازظهر باز بود و مجبور بودند برای دریافت پول در صف بایستند. اگر می‌خواستید مدیر بانک را ببینید، باید از قبل قرار ملاقات تعیین می‌کردید. ما یک‌مرتبه خدمات بانکداری تلفنی را راه‌اندازی کردیم که به‌صورت 24*7 و در 365 روز سال در دسترس بود. شما می‌توانستید در روزهای عید کریسمس و سال نو از طریق تلفن با ما در ارتباط باشید. این موضوع در آن زمان کاملاً یک تحول و انقلاب در این زمینه بود. امروزه این خدمت به‌صورت یک الزام درآمده است.»

فرست دایرکت اولین بانک بدون شعبه انگلستان
فرست دایرکت اولین بانک بدون شعبه انگلستان

در کتاب بخش‌بندی بازار در عمل درباره عملکرد این بانک آمده است: «بانک فرست دایرکت یک بانک پیشرو درزمینهٔ مشتری محوری و ارائه خدمات خاص و منطبق بر نیازهای گروه هدف است.»

بنیان‌گذاران این بانک معتقدند که نوآوری برای آن‌ها به یک فرهنگ تبدیل‌شده است. پل سی دراین‌باره می‌گوید: «دیجیتال امروز کاربرد وسیع‌تری به‌عنوان یک اصطلاح پیداکرده و معنای بیشتری نسبت به گذشته در خود جای‌داده است این عبارت مفاهیمی مانند تلفنی بودن، همراه بودن و اینترنتی بودن را دربر می‌گیرد، اما تمام پلتفرم‌های جدید و در حال ظهور را نیز شامل می‌شود، مانند آی‌فون و اندروید. بنابراین با بعد فرهنگی نوآوری در فرست دایرکت و نیز دخیل بودن عنصر انسانی در این موضوع کاملاً موافقم. امروز حرکت به سمت اصالت داشتن است و در این عصر فناوری، ایجاد آن واقعاً کار دشواری است؛ مخصوصاً در بستر پلتفرم‌های دیجیتالی.»

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.