راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پروفسور مارتین بوگدان در یکی از کهن‌ترین دانشگاه‌های جهان

پروفسور مارتین بوگدان دو هفته گذشته در تهران بود تا درباره نوآوری برهم‌زننده، اینترنت اشیاء و چالش‌های امنیتی آن، بزرگ‌داده‌ها و  تحلیل‌های در لحظه برای تعداد محدودی علاقه‌مند و فعال حوزه کلان داده‌ها صحبت کند. چهارشنبه و پنجشنبه آخر تیر که سمینار تخصصی کاربرد کلان داده‌ها در سازمان‌های بزرگ در تهران برگزار شد، تعدادی از فعالان حوزه کلان داده‌ها در بانکداری هم در این سمینار حضور داشتند.

بوگدان خود را این‌گونه معرفی می‌کند: «بعد از تحصیل در دانشگاه Fachhochschule Offenburg آلمان و INPG Grenoble فرانسه در سال ۱۹۹۸ مدرک دکتری علوم کامپیوتر خود را از دانشگاه توبینگن (Tübingen) کسب کردم و همچنین مشاور علمی و استادیار گروه مهندسی علوم کامپیو‌تر در این دانشگاه هستم. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ آنجا هدایت گروه یک تحقیقاتی روی شبکه‌های عصبی مصنوعی و ماشین لرنینگ را بر عهده داشتم. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ هم مدیریت گروه علوم کامپیوتر در دانشگاه لایپزیگ آلمان (Leipzig) را بر عهده داشتم درحالی‌که در آوریل ۲۰۰۸ به‌عنوان استاد علوم کامپیو‌تر در دانشگاه فنی لایپزیگ منصوب شدم.»

بوگدان با افتخار از دانشگاهش یعنی لایپزیگ صحبت می‌کند. دانشگاه لایپزیگ یکی از کهن‌ترین دانشگاه‌های جهان و دومین دانشگاه قدیمی آلمان است که در شهر لایپزیگ در ایالت زاکسن جای دارد. دانشگاهی که یوهان ولفگانگ گوته، فریدریش نیچه، ریشارد واگنر، آنگلا مرکل هم در آن درس‌خوانده‌اند و البته بسیاری از برندگان جایزه‌های جهانی به‌ویژه جایزه نوبل درزمینهٔ‌های شیمی، فیزیک و ادبیات.

تمرکز او در طول فعالیت علمی‌اش روی پردازش سیگنال‌های عصبی، سیستم‌های اِم‌بِد شده، کامپیوترهای بزرگ و امنیت در علوم کامپیوتر بوده است. خودش می‌گوید: «در اینجا تمرکز اصلی روی اپلیکیشن‌های تحلیل آنلاین و آفلاین داده‌های دنیای واقعی در حوزه‌های مختلف است مانند اپلیکیشن‌های عصبی-پزشکی، اپلیکیشن‌های کلان داده‌ها و اپلیکیشن‌های صنعتی. در حال حاضر، دانشکده مهندسی کامپیوتر بخشی از «مرکز صلاحیت کلان داده‌های آلمان» که در Leipzig و Dresden واقع‌شده است.»

بوگدان درباره اهمیت کلان داده‌ها می‌گوید: «در سال‌های اخیر، با توجه به توسعه تکنولوژی به‌خصوص برای دستگاه‌های موبایل مانند تلفن‌های همراه و تبلت‌ها، همچنین قابلیت آنلاین بودن تقریباً در تمام نقاط جهان برای برقراری ارتباطات، علاوه‌ بر این‌ها امکان به دست آوردن، تولید و انتقال اطلاعات از یک کاربر به هرکس دیگری در هرجایی از دنیا، ازیک‌طرف فرصت‌های کاملاً جدیدی را ایجاد می‌کند حتی در بعضی مواقع فرصت برای نوآورهای‌ برهم زننده و از طرف دیگر، چالش عظیمی در پردازش حجم باورنکردنی اطلاعاتی که در هر ثانیه تولید می‌شود ایجادشده است. متعاقباً، اپلیکیشن‌های کلان داده‌ها همچون تحلیل‌های آنلاین و در لحظه صورت جدیدی از فناوری اطلاعات را به ما نشان خواهد داد.»

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.