راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اختلاس‌ها، بانک مجازی را از اولویت خارج کرد

وقتی مسئولان متوجه شدند در بانک‌های فیزیکی به‌رغم همه قوانین بازدارنده پیش‌بینی‌شده اختلاس‌هایی بزرگ اتفاق می‌افتد، نگرانی از بروز این اتفاقات در فضای مجازی که امنیت زیادی برای آن هنوز متصور نیستند، برای آن‌ها پررنگ‌تر شد؛ بنابراین فعالیت‌های راه اندازی یک بانک مجازی نیز متوقف و یا پیگیری آن از اولویت‌ها خارج شد، این در حالی است که در دنیا به بانک‌ها قدرت مانور داده می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهند فعالیتشان را توسعه داده، سپس در صورت بروز تخلفات نسبت به تصویب قوانین بازدارنده لازم اقدام می‌کنند.

بانک‌های ما عادت کرده‌اند برای انجام هر کاری از بانک مرکزی اجازه بگیرند. از سوی دیگر بانک مرکزی نیز به دخالت در تمام امور عادت کرده است. این مسئله موجب می‌شود بانک‌ها نتوانند ریسک‌پذیری مورد انتظار و درنتیجه توسعه لازم را داشته باشند.

در سال‌های پیش گام‌هایی برای توسعه بانکداری بدون شعبه برداشته شد اما این فعالیت‌ها در مقطعی متوقف شد، چراکه در آن زمان حمایت‌ها کافی نبود و همزمان شدن توسعه خدمات بانکداری مجازی با چند اختلاس بزرگ بانکی سبب شد این فعالیت‌ها به فراموشی سپرده شود.

بانکداری بدون شعب که به مفهوم ارائه خدمات مالی بدون حضور در شعبه است، اگرچه سال‌هاست در دنیا اجرا شده و در ایران هم بر عملیاتی شدن آن تأکید شده اما بر سر راه اجرای آن آن‌قدر موانع اعم از قانونی و ساختاری وجود دارد که هنوز قدمی به سمت بانکداری بدون شعبه برداشته نشده است. به گفته نیما امیرشکاری مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی یکی از دلایلی که سبب می‌شود به سمت بانکداری بدون شعبه گرایش نداشته باشیم ارزشمند بودن زمین و ملک در ایران است.

اما در ایران می‌بینیم که هرروز بر تعداد شعب اضافه می‌شود و یا بانک‌هایی با تعداد شعب فراوان به عرصه بانکداری قدم می‌گذارند. در دنیا سال‌هاست در راستای کاهش هزینه‌ها تعداد شعب کم و کمتر شده و بانکداری بدون شعب رواج می‌یابد.

اینکه یک بانک در مناطق دورافتاده و در هر شهر و روستایی شعبه دایر کند، هزینه تجهیز شبکه و تأمین پرسنل را به خود تحمیل کند؛ اقدامی هزینه‌بر و بی‌فایده دانسته می‌شود اما آیا این کاهش هزینه برای بانک‌های ایران مهم است؟ کارشناسان یکی از علل مقاومت در برابر کاهش شعب را این مسئله می‌داند که هنوز تصمیم گیران صنعت بانکداری ما به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که بانکداری بدون شعب می‌تواند برای نظام بانکی ما مفیدتر باشد و یا به عبارتی کاهش هزینه در بر داشته باشد.

منبع: انتخاب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.