راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دانلود مستند سیستم‌های پرداخت در روسیه

تحول در سیستم‌های پرداخت روسیه

زیر ساختارهای بازار مالی روسیه (FMIS) درنتیجه رشد اقتصادی، نوآوری‌های فنی و خلاقیت و بازبینی در قوانین و مقررات در مسیر تحولی عظیم قرارگرفته است. این تغییرات باعث افزایش کارآیی سیستم‌های پرداخت در روسیه گردیده است به‌نحوی‌که می‌توان اذعان نمود تمام سیستم‌ها اکنون با استانداردهای بین‌المللی انطباق کامل یافته است. سیستم پرداخت در روسیه متشکل از سیستم پرداخت بانک مرکزی روسیه و همچنین سیستم‌های پرداختی است که اساساً توسط مؤسسات اعتباری اداره می‌شوند. سیستم پرداخت بانک مرکزی روسیه به‌طورکلی از پرداخت‌های الکترونیکی درون منطقه‌ای (VER) و پرداخت‌های الکترونیکی بین منطقه‌ای (MER)، سیستم پرداخت سریع الکترونیکی بانکی (BESP) و سیستم پرداخت مبتنی بر حواله تشکیل گردیده است.

مهم‌ترین اقدامی که اخیراً در این حیطه انجام‌شده ، پیاده‌سازی سیستم پرداخت سریع الکترونیکی بانکی در نظام بانک مرکزی روسیه(BRPS) است. این سیستم که در اواخر سال 2011 فعال گردیده تسویه تراکنش‌های با مبلغ کلان را بلادرنگ و ناخالص (RTGS) انجام می‌دهد. این تراکنش‌ها پرداخت‌های ضروری و فوری بین‌بانکی و همچنین پرداخت‌های اضطراری مؤسسات غیر بانکی را در برمی‌گیرد. سیستم بانکی نقشی کلیدی در پشتیبانی از سیستم‌های ملی پرداخت ایفا می‌کند چراکه نظام بانکی توان ایجاد کانال‌های اصلی جهت انجام تراکنش‌های پرداخت در یک اقتصاد ملی را دارا است. مؤسسات اعتباری با استفاده از ابزارهای گوناگون پرداخت و استفاده از سیستم‌های پرداخت بانک مرکزی روسیه و از طریق حساب‌هایی که نزد یکدیگر افتتاح نموده اقدام به ارائه خدمات مختلف به مشتریان خود نموده و پیام‌های خود را از طریق شبکه‌های بین‌بانکی ارسال می‌کنند. ابزارهای پرداخت غیر نقدی شامل واریز مستقیم، برداشت مستقیم و انواع چک، کارت‌های پرداخت و پول الکترونیکی می‌گردد.

 

یکپارچگی موثر

یکی از اصلی‌ترین ابزارهای پرداخت در روسیه واریز مستقیم است که در آن داده‌ها به‌صورت بسته ارسال و پردازش و به حساب‌های ذینفع‌ها واریز می‌گردد. گرایش عمده‌ای اخیراً در استفاده از کارت‌های پرداخت به وجود آمده است. بازار کارت‌های پرداخت اساساً مرکب است از طرح‌های کارت‌های پرداخت بین‌المللی که باهمکاری بانک‌ها و مؤسسات عضو انجام می‌گیرد. حجم این تراکنش‌ها در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش‌یافته است درحالی‌که میانگین مبلغ این تراکنش‌ها نسبتاً محدود است. بانکداری از طریق اینترنت و تلفن همراه نیز به‌صورت گسترده پیاده‌سازی شده است. بازار ابزار پرداخت که به‌صورت پویا درحال‌توسعه است بازیگران جدیدی را در سال‌های اخیر به صحنه آورده است.

گذشته از مؤسسات اعتباری و پست روسیه که به‌صورت سنتی خدماتی درزمینۀ پرداخت انجام می‌دهند، مؤسسات مالی غیر بانکی نیز به‌عنوان عامل وارد بازار شده و خدمات زیر ساختاری جدیدی ایجاد و ابزارهای پرداخت ابتکاری جدید به مشتری ارائه می‌دهند. دو گروه اصلی در بازار اوراق بهادار روسیه امر مبادله، پایاپای و تسویه را انجام می‌دهند. گروه مبادله پولی بین‌بانکی مسکو و گروه سیستم مبادلاتی روسیه. زیر ساختار کنونی به صورتی بنا گردیده که خدمات پس از انجام معامله به‌صورت سریع و با امنیت کامل انجام می‌گیرد. گروه مبادلات پولی بین‌بانکی با تجدید سازمان اقدام به توسعه و گسترش زیر ساختار یکپارچه نموده است. علاوه بر این ایجاد خزانه تسویه ملی باعث ادغام امر تسویه و فعالیت‌های مربوط به خزانه اوراق بهادار شده است. هدف سیستم پرداخت بانک روسیه ایجاد یکپارچگی مؤثر با سایر زیر ساختارهای بازار مالی ملی جهت ارتقای کارآیی و حفظ امنیت در تسویه تراکنش‌ها است.

 

چهارچوب‌های حقوقی

توسعه سیستم‌های پرداخت کشور نیازمند تدوین یک چهارچوب حقوقی مستدل و استوار است و این مسئله جزو اولویت‌های کلیدی بانک روسیه محسوب می‌گردد. قانون جدید فدرال در مورد نظام ملی پرداخت توسط وزارت دارایی فدراسیون روسیه و بانک مرکزی روسیه تدوین و در ماه ژوئن 2011 به تصویب رسید. این قانون انواع مختلف اپراتورهای نظام پرداخت و سیستم‌های پرداخت و زیر ساختارهای مناسب را تشریح نموده و بانک روسیه را مسئول نظارت و کنترل سیستم‌های ملی پرداخت دانسته است. دو مرکز خدمات مربوط به معامله، پایاپای و تسویه در بازار اوراق بهادار روسیه عبارتنداز: گروه مبادله بین‌بانکی مسکو (MICEX) و گروه سیستم مبادله در روسیه (RTS) که هر دو آن‌ها سازمان‌هایی هستند که به‌صورت عمودی باهم ادغام‌شده‌اند. هر یک از گروه‌ها عملیات مربوط به سیستم پایاپای و تسویه اوراق بهادار خود را انجام می‌دهند. گروه مبادله ارزی بین‌بانکی مسکو عملیات معامله و پردازش و پایاپای و تسویه سهام، اوراق بهادار دولتی و اوراق مشتقه بازار را به عهده دارد. سهام در بازار بورس مورد معامله قرار می‌گیرند ولی اوراق بهادار صرفاً در بازار اوراق بهادار دولتی خریدوفروش می‌شوند. در بازار اوراق مشتقه، قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار خرید شامل دارائ گوناگون از قبیل سهام و بر اساس شاخص سهام، نرخ بهره و نرخ ارز و قیمت کالاها معامله می‌گردند.

اداره بازارهای سهام و اوراق مشتقه به عهده گروه سیستم مبادله روسیه است. سهم‌ها و اوراق قرضه بلندمدت در بازار بورس معامله می‌شوند. در بازار اوراق مشتقه، قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار فروش معامله می‌گردند. تفاوت اساسی بین گروه مبادله بین‌بانکی مسکو و گروه سیستم مبادله در روسیه این است که عملیات گروه مبادله بین‌بانکی مسکو جهت اعمال سیاست پولی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اعضای این بازارها معاملات اوراق بهادار را بر اساس معیارهای عضویت، عملکرد سیستم، مدیریت ریسک و نرخ کارمزدها و هزینه انجام می‌دهند. در معاملات اوراق بهادار، تسویه اوراق در خزانه مرکزی تسویه اوراق بهادار انجام می‌گیرد و تسویه مبالغ در سیستم پرداخت الکترونیکی سریع بانکی صورت می‌پذیرد.

نمودار سیستم معامله، پایاپای و تسویه اوراق بهادار در گروه مبادله بانکی مسکو (MICEX)
نمودار سیستم معامله، پایاپای و تسویه اوراق بهادار در گروه مبادله بانکی مسکو (MICEX)

نمودار سيستم مبادله، پاياپاي و تسويه در سيستم مبادله روسيه (RTS)

نمودار سيستم مبادله، پاياپاي و تسويه در سيستم مبادله روسيه (RTS)

مستند «سیستم‌های پرداخت در روسیه» را جناب آقای سعید قیدرپور، کارشناس ارشد شرکت ملی انفورماتیک در اختیار مخاطبان راه پرداخت قرار دادند که شما می‌توانید آن را دانلود و مطالعه کنید.

Payment-clearing-and-settlement-systems-in-Russia

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.