راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کردیت کارما غول جوان فین‌تک

خانواده کنت لین زمانی که او ۴ سال بیشتر نداشت از چین به آمریکا مهاجرت کردند و برای تأمین مخارج زندگی در رستوران‌های لاس‌وگاس شروع به انجام تقریباً هر کاری کردند تا درنهایت کنت توانست در دانشگاه بوستون درس بخواند. همین فداکاری باعث شد این انگیزه در او تقویت شود که در زندگی‌اش باید کاری کند. کار بزرگ او تا امروز کردیت کارما بوده است.

او درباره کردیت کارما می‌گوید، برخی از مردم ما را می‌بینند و می‌گویند که ما شیوه ارزیابی و دسترسی به رتبه اعتباری را دگرگون کرده‌ایم، اما درواقع ما کاری بیش‌تر از این انجام داده‌ایم! بااینکه در سال ۲۰۰۳ کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به آمریکایی‌ها اجازه می‌داد سالی یک‌بار به‌صورت رایگان گزارش‌های اعتباری‌شان را درخواست کنند، اما تا پیش از کردیت کارما اطلاع از رتبه اعتباری نیازمند پرداخت هزینه بود. تاکنون ۴۵ میلیون آمریکایی در کردیت کارما ثبت‌نام کرده‌اند و این ۲۰ درصد از کل کسانی هستند که پرونده‌های اعتباری دارند. کردیت کارما از طریق پیشنهاد دادن وام‌هایی که متناسب باسابقه اعتباری افراد است و همین‌طور از طریق ساده‌سازی فرایند درخواست وام کسب درآمد می‌کند.

Credit-Karma-index-way2pay-95-03-13

این استارتاپ همکاری‌هایی با صادرکنندگان کارت‌های اعتباری مثل دیسکاور را هم آغاز کرده است؛ همچنین به کسانی که ممکن است قربانی خطاهای اندازه‌گیری رتبه اعتباری شده باشند کمک می‌کند که در نزاع با بانک‌ها پیروز شوند. لین و همکارانش درحال‌توسعه سامانه‌هایی هستند که به مصرف‌کنندگان خبر می‌دهد که چه زمانی رتبه اعتباری آن‌ها به‌اندازه کافی رشد کرده است که بتوانند درخواست نرخ‌های پایین‌تری برای بازپرداخت وام‌ها و کارت‌های اعتباری‌شان را بدهند.

Credit-Karma-ذ-index-way2pay-95-03-13

درباره کردیت کارما باید این را بگوییم که اساساً به دلیل عدم استفاده گسترده از کارت‌های اعتباری در ایران، چنین استارتاپی تا زمانی که کارت‌های اعتباری فراگیر نشده‌، موضوعیت ندارد. مدتی است کارت‌های وام در ایران به‌اشتباه کارت اعتباری معرفی‌شده‌اند. دقت کنید که کارت‌های وام ارتباطی به کارت‌های اعتباری ندارد. در کارت‌های اعتباری افراد به‌جای این‌که از کارت‌های نقدی متصل به حسابشان استفاده کنند از کارت‌هایی استفاده می‌کنند که پولی در آن نیست و صرفاً تا یک سقف مشخصی اعتبار در آن هست. افراد در پایان ماه یا دوره مشخص کارت باید آن مبلغی که هزینه کردند را پرداخت کنند. درصورتی‌که فردی نتواند این مبلغ را پرداخت کند باید جریمه بدهد و البته رتبه اعتباری او هم کاهش می‌یابد؛ بنابراین کسی که از کارت اعتباری استفاده می‌کند حتماً آن را در زمان مشخص تسویه می‌کند.

کردیت کارما، به مردم کمک می‌کند به‌صورت رایگان، رتبه اعتباری‌شان را بدانند. برای کارت‌های اعتباری افراد با توجه به عوامل مختلف و ریسک‌های مختلفی که درباره آن‌ها وجود دارد، باید نرخ‌های متفاوتی برای بازپرداخت استفاده از کارت‌های اعتباری بدهند که این استارتاپ به مردم کمک می‌کند این موضوع که تا پیش‌ازاین مثل سیاهچاله‌ای بود، به‌رایگان برایشان روشن و شفاف شود. البته در سال‌های آینده ما هم چاره‌ای نداریم جز این‌که کارت‌های اعتباری به‌جای کارت‌های بدهی یا نقدی مرسوم گسترش یابند و درصورتی‌که این اتفاق بیفتد، استارتاپ‌هایی مثل کردیت کارما حتماً آینده درخشانی در ایران خواهند داشت.

  • از سال ۲۰۰۸ تاکنون آمریکایی‌ها بیش از یک میلیارد بار رتبه اعتباری‌شان را از طریق کردیت کارما چک کردند
  • بنیان‌گذار و مدیرعامل: کِنِت لین (۴۰ سال)
  • تأمین مالی: ۳۶۸.۵ میلیون دلار
  • ارزش: 3.5 میلیارد دلار

منبع: هفته‌نامه شنبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.