راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

و بالاخره فیلتر شدن زرین‌پال

اسفندماه سال گذشته بود که حدود ۲۰ وب‌سایتی که نقش واسطه‌های پرداخت در فضای تجارت الکترونیکی ایران را دارند به‌یک‌باره فیلتر شدند و هنوز هم با آن دست‌به‌گریبان هستند. از بین تمام درگاه‌های پرداخت اینترنتی یکی از معروف‌ترین آن‌ها زرین‌پال است که تا هفته پیش فیلتر نشده بود. همین فیلتر نشدن زرین‌پال باعث شده بود برخی انگشت اتهام به سمت این شرکت نشانه بروند که لابد زرین‌پال در فیلترینگ بقیه نقشی داشته است. هرچند که مدیران این شرکت بارها گفته بودند که اگر فیلتر نشدند احتمالاً به دلیل خوش‌شانسی آن‌ها بوده و نه چیزی دیگر.

وب‌سایت‌های واسطه پرداخت، چند سالی هست که در کنار شرکت‌های پرداخت الکترونیکی (PSP) در ایران رشد کرده‌اند و به ابزاری برای پرداخت مخصوصاً استارتاپ‌های تجارت الکترونیکی تبدیل‌شده‌اند. اما در چند سال گذشته این وب‌سایت‌ها به حال خودشان رهاشده‌اند و تقریباً هیچ نهادی نیست که نهاد قانون‌گذار و رگولاتور بالاسری این شرکت‌ها باشد. حتی بانک مرکزی رابطه ارگانیکی با این شرکت‌ها ندارد. همین‌طور مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم علی‌رغم فعالیت‌هایی که بر سروسامان دادن به این شرکت‌ها آغاز کرده هنوز نمی‌تواند مدافع حقوق این شرکت‌ها باشد. برای درک ماهیت این شرکت‌ها کافی است به‌جایی مثل پی‌پال اشاره‌کنیم که نه بانک است و نه یک شرکت پرداخت الکترونیکی مثل ویزا و مستر کارت. پی‌پال درواقع واسطه‌ای برای پرداخت در فضای وب است که کار پرداخت را تسهیل می‌کند. حالا با فیلتر شدن زرین‌پال، به‌عنوان آخرین بازمانده شرکت‌های واسطی که فیلتر نشده بودند باید دید که این ماجراها سرآغاز سروسامان دادن به این شرکت‌ها خواهد شد یا نه!

2 دیدگاه
  1. سید شایان طباطبائی می‌گوید

    فیلتر شدن بدون دلیل کار را مشکل می کند!!
    کاش نهاد های مرتبط با فیلترینگ حداقل گزارشی به مال باختگان بدهند
    تا نمک های روی زخم کمی تسکین پیدا کنند
    چند سال پیش وب سایتی بنام Egold که مشابه خارجی این موضوع بود،حسابهای کاربران ایرانی را خورد و هیچ کس پاسخگو نبود..

    پس با بیرون ایران چه فرقی کرده
    لطفا علت را توضیح دهید

    آیا قبل از فیلترینگ نباید از سایت ها خواسته های فیلتر کننده پرسیده می شد؟

  2. جابیلو می‌گوید

    بالاخره باید این کار انجام می شد تا راه برای شرکت های شبه دولتی باز بشه و بازهم ماجرای دیوار کوتاه بخش خصوصی. چرا به جای ضربه زدن اینجوری مهلت ندادن یا پیشنهادی برای قانونی کردن انجام نشده؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.