راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رستم و سوئیفت

رضا قربانی / سوئیفت که ابزاری حیاتی در بانکداری بین‌الملل و ارتباطات میان بانک‌ها در جهان است، به دلیل این‌که ایران مدتی در فهرست سیاه آن قرار گرفت و بیشتر بانک‌های ایرانی از این ابزار بی‌بهره شدند و بعد که در متن برجام اشاره شد سوئیفت دوباره برای ایرانی‌ها قابل‌دسترس می‌شود، از همان روز اولی که رئیس‌جمهور روحانی در سخنرانی روزِ یکشنبهٔ پس از برجام اشاره به آمار تعداد پیام‌های سوئیفت کرد، از همان زمان مخالفت‌ها شروع شد. برخی به متن برجام اشاره می‌کردند، و برخی تمایل نداشتن بانک‌های مهم اروپایی برای ارتباط با بانک‌های ایرانی را. خلاصه این‌که مدام گفته می‌شد سوئیفت کار نمی‌کند.

اما روز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه، گویا شدت فشارها به دولت چنان زیاد شده بود که بانک مرکزی تصمیم گرفت برای اولین بار، تور سوئیفت راه بیندازد و اصحاب رسانه را جمع کرد که از نزدیک شاهد این باشند که سوئیفت برقرار است. آنجا از مفهوم دیگری رونمایی شد: کارگزار بانک. کارگزار در بانکداری بین‌الملل به شخصیت حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که در یک تفاهم متقابل وظیفه ارائه خدمات متقابل بانکی به یک بانک خارجی را در سرزمین غیر اصلی یک بانک دیگر عهده‌دار می‌شود. می‌توان بانک کارگزار را از یک‌سو عامل اجرایی یک بانک در خارج عنوان کرد و از سوی دیگر نوعی مشتری عمده برای فعالیت‌های بین‌المللی یک بانک. به بیانی دیگر، روابط کارگزاری به ارائه خدمات بانکی توسط بانک‌های تراز اول جهان به هزاران بانک فعال در اقصی نقاط دنیا اطلاق می‌شود.

در روز دوشنبه گفته شد که سوئیفت برقرار است اما مشکلاتی درزمینهٔ کارگزارهای بانکی وجود دارد. در این روز گفته شد که سوئیفت آن‌قدر هم که فکر می‌کنیم چیز بزرگی نیست و فقط یک پیام‌رسان ساده بین‌بانکی است و وقتی ما مشکلاتی درزمینهٔ کارگزارهای بانکی داریم چه‌کاری از دست سوئیفت برمی‌آید؟ خلاصه این‌که انتظارها را بالا نبریم.

می‌گویند یکی بود که اسم پسرش را گذاشت رستم که همه از هیبت او بترسند. به‌مرور کار به‌جایی رسید که پدر رستم حتی از گفتن نام رستم می‌ترسید. سوئیفت در چند ماه گذشته نزد افکار عمومی چنان بزرگ‌شده که امروز مجبوریم بگوییم فقط یک پیام‌رسان بین‌بانکی است.

سال ۹۵ احتمالاً یکی از مهم‌ترین سال‌های زندگی ما خواهد بود. دولت جدید و رویکرد جدید به خیلی از مسائل، در این سال بالاخره باید نتیجه بهتری نسبت به قبل بدهد. هر چیزی که تا امروز انجام‌شده بیشتر شبیه آماده شدن برای مسابقه اصلی بوده؛ امسال معلوم می‌شود که چند مرده حلاج هستیم. آفتی که مسیر دولت فعلی را تهدید می‌کند، ناتوانی در تغییر و بهبود شرایط و افتادن به دامن پوپولیسم برای رأی آوردن در دوره بعدی انتخابات است. تا امروز مهم‌ترین محل تلاقی دولت و مخالفان دولت در فضای بانکداری الکترونیکی سوئیفت بوده است.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.