راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سخنرانی رشتی در همایش M2M ایرانسل / راهکارهای دستگاه به دستگاه ایستگاه بعدی صنعت پرداخت

روز گذشته نخستین همایش آشنایی با خدمات دستگاه به دستگاه توسط ایرانسل در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزاری شد. دکتر رشتی مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا در بخش صبح این رویداد با عنوان «راهکارهای یکپارچه دستگاه به دستگاه» سخنرانی کرد.

رشتی در این ارائه، بعد از تعریف Machine2Machine به پتانسیل‌های موجود در این صنعت از نگاهِ صنعتِ پرداخت گفت. او دراین‌باره گفت: «روی بحث دستگاه به دستگاه (M2M) ما حدود دو سال است که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و شرکت اینفوتک بر اساس پلتفرم‌های پرداخت راهکارهای مختلفی را بر محوریت آن همسو کرده است. اگر ما با رویکرد M2M به کسب‌وکارهایی که پتانسیل بهره بردن از این بستر را دارند مثل تاکسیرانی، اتوبوس‌رانی، حمل‌ونقل، پخش پول و خیلی از حوزه‌های دیگر، وارد شویم می‌توانیم آن کسب‌وکار را بر اساس خواسته‌های مشتری کنترل کنیم؛ به‌عبارت‌دیگر می‌توانیم به شکل بومی‌سازی شده آن چیزی که می‌خواهند را پیاده‌سازی کنیم و به سیستم پرداخت متصل کنیم. هرچند بیشتر این کسب‌وکارها شامل پرداخت می‌شوند ولی برخی هم نمی‌شوند، برای مثال در تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی بخش پرداخت از بخش‌های مهم این کسب‌وکارها است ولی در حمل‌ونقل پول پرداختی وجود ندارد. علی‌ای‌حال در سایر موارد شما می‌توانید در عین بهره بردن از یک راهکار یکپارچه، پرداخت را نیز کنترل کنید و از درگاهی که ما در اختیار شما قرار می‌دهیم استفاده کنید.»

او در ادامه گفت: «این عملاً نشان می‌دهد که ما در حال رفتن به سمت راهکارهای M2M هستیم و اپراتورها و رگولاتور در حال حمایت از این رویکرد هستند و ما به‌عنوان بازیگر صنعت پرداخت، بر این اساس می‌توانیم آینده پرداخت را بهتر کنیم. چون اگر این‌ها جزیره‌ای به وجود بیایند آن‌وقت همگرایی و یکپارچه‌سازی آن‌ها خیلی سخت خواهد بود. بحث فنی را هم که کنار بگذاریم، بحث سیاسی و فرآیندهای اداری که وجود دارد، باعث می‌شوند یکپارچه کردن این‌ها خیلی مشکل شود. ما خواستیم در این حوزه از همان ابتدا یک راهکار یکپارچه ارائه کنیم که در قالب B2B هم نیاز بانک و هم نیاز مشتری و در قالب B2C نیاز کاربر را پوشش دهیم.»

او در ادامه به حوزه‌هایی که پتانسیل بهره بردن از راهکارها دستگاه به دستگاه را دارند اشاره کرد و گفت: «حوزه‌های محدودی هستند که امکان استفاده از M2M در آن‌ها وجود دارد. ما 4 حوزه را شناسایی کرده‌ایم و شرکت اینفوتک عملاً در دو حوزه از این 4 حوزه تحقیقات و ارائه محصولاتش را آغاز کرده است. این چهار حوزه سلامت (Health)، خودرو و حمل‌ونقل (Atomative)، ردیابی و پیگیری (Tracking & Tracing) و انرژی هوشمند (Smart Energy) هستند.»

Name-Index-way2pay-93-01-16a

مدیرعامل مبنا کارت در خصوص اینکه آیا این راهکارها با سیاست‌های رگولاتوری همراه و همگرا هستند، گفت: «همین‌که امروز سمیناری با حضور مدیران ارشد بخش دولتی و بخش خصوصی در این حوزه در حال برگزاری است، نشان می‌دهد که در حال رفتم به این سمت هستیم. کاری که ما به‌عنوان ارائه‌دهنده راهکار انجام می‌دهیم این است که کار انتقال تکنولوژی سیستم‌هایی مانند جمالتو که در این زمینه در دنیا پیشرو هستند را انجام می‌دهیم. ما در حال حاضر در حال ایجاد بستر هستیم و بعد از ایجاد بستر کم‌کم مشتریانش پیدا خواهند شد و اپراتورها و بانک‌ها هم در این راه قدم برمی‌دارند. وظیفه ما این است که این‌ها را به هم متصل کنیم و یک پلتفرم یکپارچه ارائه دهیم که دستگاه‌ها و سازمان‌ها به‌راحتی از آن استفاده کنند.»

دکتر رشتی در پایان با اشاره به برآورد زمانی از عملیاتی شدن این راهکارها گفت: «به نظر ما شش ماه تا یکسال دیگر می‌توانیم شاهد عملیاتی شدن راهکارهای M2M NFC و راهکارهایی که بانکداری و اپراتوری را با هم یکپارچه کند باشیم. به نظرم سمینار امروز نشان می‌دهد که این حرکت در حال شروع شدن است و آینده مثبتی برای آن متصور هستم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.