راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرآت‌نیا در حاشیه همایش پنجم: پسا تحریم فرصتی چالش‌برانگیز است

در حاشیه پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تیم راه پرداخت با حمایت دبیرخانه همایش فضایی برای انجام گفت‌وگوهای ویدئویی در اختیار داشت که تلاش شد در این دو روز از شرکت‌های مختلف و سازمان‌های مختلف با فعالان و صاحب‌نظران گفت‌وگوهای ویدئویی کوتاهی در خصوص موضوعات مختلف انجام شود.

آنچه در ادامه آمده بخشی است از گفت‌وگو با احمد مرآت‌نیا مشاور بانکداری الکترونیک درباره فضای پسا تحریم صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت کشور که آیا یک فرصت است یا یک چالش. این گفت‌وگو از سری «گفت‌وگوهای ویدئویی راه پرداخت در همایش پنجم» است.

احمد مرآت‌نیا مشاور بانکداری الکترونیک
احمد مرآت‌نیا مشاور بانکداری الکترونیک

فضای پسا تحریم در ایران آیا چالش است یا فرصت؟

به نظر من فرصتی چالش‌برانگیز است. امواجی که پشت ای خروشان منتظر هستند که این سد شکسته شود، بانک‌های خارجی، شرکت‌های خارجی، سرمایه‌گذاران خارجی. فرصتی چالش‌برانگیز است چون اگر راه برای بانک‌های خارجی باز شود، بانک‌های ما این فرصت خواهند داشت که خودشان را با عیار جهانی بسنجند. چه ازنظر شیوه ارائه خدمات و چه ازنظر برخی شاخص‌های قطعی ارزیابی بانک‌ها مانند شاخص کفایت سرمایه، شیوه ارائه خدمات، زمان پاسخ‌گویی خدمت به مشتری و غیره در ابعاد مختلف چه ازنظر سرمایه‌ای و چه ازنظر ضریب تسهیلات نسبت به دارایی‌ها و چه ازنظر خدمات بانکداری الکترونیکی.

از طرف دیگر بانک‌های ما بدون شک با انبوهی از تجهیزات و فناوری‌های خارجی مواجه می‌شوند که پیش‌ازاین ناگزیر بودن با دور زدن تحریم‌ها آن‌ها را تهیه کنند ولی حالا می‌توانند از منبع اصلی آن‌ها را تهیه کنند. در این شرایط بانک‌ها نباید هیجان‌زده به سمت این فناوری بروند. پیش از هر چیز توصیه من این است که از دانش و تجربه متخصصین نظام بانکی دنیا استفاده کنیم. چیزی که ما الآن می‌خواهیم تجربه کنیم آن‌ها ده سال پیش با نسل وای خود تجربه کردند. پس ما نباید وارد ورطه‌ای شویم که آزموده را دوباره بیازماییم و هزینه قابل‌توجهی در فرصت‌های ازدست‌رفته داشته باشیم.

روندهای آینده صنعت بانکداری را چطور می‌بینید؟

ما باید فناوری مورداستفاده در بانک‌ها را به دو بخش تقسیم کنیم؛ یکی بخش Front End (Front Office) است که مصرف‌کننده نهایی باید از آن استفاده کند که امروزه خیلی از نرم‌افزارها در قالب اپلیکیشن‌های موبایلی روی موبایل‌ها کار می‌کند. همچنین بعد از دستگاه کارت‌خوان سراغ کارت‌خوان‌های موبایلی می‌رویم. علاوه بر این در رابطه با خدمات غیرحضوری چند بانک را در کشور می‌بینیم که بر روی VTM کار می‌کنند؛ به‌عبارت‌دیگر، ابزار در دست مردم برای استفاده از فناوری‌های نو، به خاطر موج فناوری که خودش را به ما تحمیل می‌کند، اکنون آماده است؛ اما در قسمت Back End (Back Office) چه‌کار کرده‌ایم؟ برخلاف بانکداری الکترونیک که یک بانکداری منفعل است و منتظر است مشتری به سراغ بانک بیاید، وقتی صحبت از بانکداری دیجیتال می‌شود منظور بانکداری فعال است و بانک است که به سراغ مشتری می‌رود. ما در این فضای بانکداری دیجیتال نیازمند پردازش حجیم داده‌های کلان هستیم. اینجاست که بحث بزرگ‌داده‌ها و پردازش ابری پیش می‌آید.

به‌عنوان شخصی که در نظام بانکی حضور دارد چیز زیادی از برنامه ویژه بانک‌ها برای پردازش ابری، بیگ دیتا و استفاده از این حجم اطلاعات باارزش مشتری نشنیده‌ام. به‌عبارت‌دیگر ما در سمت مشتری با افرادی مواجه هستیم که ازنظر استفاده از فناوری از ما بانکی‌ها بسیار جلوتر هستند اما در سمت بانک‌ها، نیازمند تفکر و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از این فرصت‌ها هستیم و شاید بهتر باشد از تجربه و دانش و تخصص خارجی استفاده کنیم، نه به خاطر شیفتگی به خارجی‌ها بلکه به خاطر اینکه قبلاً این تجربه را داشته‌اند.

فایل ویدئویی مصاحبه راه پرداخت با احمد مرآت‌نیا مشاور بانکداری الکترونیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.