پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
۱۵ درصد بازار کالای دیجیتال در اختیار تکنولایف است
گزارش سال ۱۴۰۳ تکنوگروپ منتشر شد؛ در این گزارش اعلام شده فروش اقساطی ۳.۲ برابر شده، ۴.۵ هزار میلیارد ریال اعتبار خرید به ۱۵ هزار کاربر اختصاص یافته و تعداد سفارشها نسبت به سال ۱۴۰۲، ۷۲ درصد افزایش داشته است. سهم تکنولایف به عنوان بازیگر دوم ایکامرس ایران، در بازار کالای دیجیتال به ۱۵ درصد رسیده و ۵ درصد از کل بازار تجارت الکترونیکی کشور را در اختیار دارد. فروش سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل ۴۱ درصد رشد کرده، شمار مشتریان فعال به ۶ میلیون نفر رسیده و تکنواکسپرس بیش از یک میلیون مرسوله را با میانگین تحویل دو روزه ارسال کرده است. گزارش سال تکنوگروپ تغییر معنادار الگوی مصرف به سمت کالاهای اساسی و خریدهای محتاطانه را نشان میدهد و از لزوم بازنگری در استراتژیهای فروش و بازاریابی خبر میدهد.
نگاهی به شکلگیری اکوسیستم تکنوگروپ
از سال ۱۳۸۶ با راهاندازی فروشگاه آنلاین تکنولایف، مسیر شکلگیری گروه تکنو آغاز شد؛ مسیری که با دریافت نماد تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۹۳ و گسترش زیرساختها و تجربه کاربری در سالهای بعد، بهتدریج فعالیت گروه در حوزه ایکامرس گسترش یافت. طی سالهای بعد، با سرمایهگذاری در شرکت پارسهمراه، افتتاح فروشگاههای حضوری و تشکیل ساختار هلدینگ، برندهای تخصصی متعددی در دل این مجموعه شکل گرفتند. اکنون تکنوگروپ با بیش از ۲۰۰ نیروی انسانی، پنج فروشگاه حضوری و آنلاین، خدمات متنوعی را در قالب یک اکوسیستم منسجم ارائه میکند.
در سال ۱۴۰۳، این اکوسیستم با راهاندازی برندهای جدید، گامی دیگر در مسیر رشد و توسعه برداشت. «تکنوپی» بهعنوان پلتفرم اعتبار خرید آنلاین بدون نیاز به ضامن آغاز به کار کرد و «تکنواکسپرس» با هدف توسعه خدمات لجستیکی و تحویل سریع سفارشها شکل گرفت. اکنون با ارسال بیش از یک میلیون مرسوله در سال و ارائه اعتبار خرید به بیش از ۱۵ هزار کاربر، تکنوگروپ شامل سه بخش اصلی است: فروشگاه آنلاین «تکنولایف»، «تکنوپی» در حوزه فینتک، و «تکنواکسپرس» در حوزه لجستیک.
دستاوردهای کلیدی ۱۴۰۳ تکنولایف در یک نگاه
در سال ۱۴۰۳، گروه تکنو ۴.۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به کاربران اختصاص داد و حجم فروش اقساطی به ۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل ۵ برابر افزایش نشان میدهد. شمار مشتریان فعال به ۶ میلیون نفر رسید و تکنواکسپرس بیش از یک میلیون مرسوله را جابهجا کرد.
در همین سال، گروه تکنو با آغاز به کار تکنوپی وارد حوزه لندتک شد؛ پلتفرمی برای تسهیل خرید کالا بدون نیاز به ضامن. همچنین ساختار مستقل تکنواکسپرس برای ارائه خدمات لجستیکی و ارسال سفارشها راهاندازی شد.
در بخش توسعه کسبوکار، همکاری با چند پلتفرم لندتک برای گسترش فروش اعتباری شکل گرفت و دستههای لوازم خانگی و طلا رشد قابل توجهی داشتند: رشد ۲۰ برابری فروش ماهانه و رشد ۶ برابری فروش سالانه نسبت به سال قبل ثبت شد.
یکهفتم خریداران کالای دیجیتال، مشتریان تکنولایفاند
گزارش سال تکنوگروپ نشان می دهد که از هر ۷ ایرانی که کالای دیجیتال آنلاین خریداری میکند، یک نفر مشتری تکنولایف است و ۵ درصد از کل بازار تجارت الکترونیکی ایران متعلق به تکنولایف است. همچنین در بازار کالای دیجیتال، سهم تکنولایف به ۱۵ درصد میرسد.
به نظر میرسد که تعداد مشتریان تکنولایف در سال ۱۴۰۳، ۲۵ درصد رشد داشته است و ۵ میلیون کاربر فعال از تکنولایف استفاده میکنند. بر اساس دادههای جمعیتی کاربران، ترکیب ۳۸ درصدی خانمها و ۶۲ درصدی آقایان نشان میدهد جامعه مشتریان تکنولایف گسترهای از تمام بخشهای اجتماعی را دربر میگیرد. این تنوع جنسیتی موجب پایداری بیشتر در رفتار خرید، افزایش وفاداری و درک دقیقتر از نیازهای متفاوت مشتریان شده است.
۱۶۵ درصد رشد در فروش نسبت به دو سال گذشته
بررسی عملکرد فروش تکنولایف در بازه چهارساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ نشان میدهد میزان فروش در این دوره روندی پایدار و صعودی داشته است. رشد فروش در دو سال اخیر به ۱۶۵ درصد رسیده و در سال ۱۴۰۳ نیز نسبت به سال قبل ۴۱ درصد افزایش ثبت شده است. جدول زیر نشان میدهد که فروش اسفند ۱۴۰۳ از مرز یک همت عبور کرده و رکورد جدیدی در مقایسه با اسفند سالهای قبل به ثبت رسیده است.
رشد ۷۲ درصدی سفارشات در یکسال و افزایش میانگین خرید مشتریان
در سال ۱۴۰۳ تعداد سفارشات تکنولایف نسبت به سال ۱۴۰۲، ۷۲ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد کالاهای فروختهشده در همین بازه با رشد ۶۲ درصدی همراه بوده است. این رشد تنها بیانگر افزایش تعداد مشتریان نیست، بلکه نشان میدهد میانگین خرید هر مشتری نیز افزایش یافته و الگوی خرید کاربران بهسمت سبدهای بزرگتر و سفارشهای متنوعتر حرکت کرده است.
تکنولایف با دو شعبه حضوری در تهران، ظرفیت ثبت و پردازش روزانه بیش از پنجهزار سفارش را دارد. ارسال سفارشها در سریعترین حالت طی چهار ساعت انجام میشود و تنوع بیش از سیهزار کالای موجود در فروشگاه، پاسخگوی طیف گستردهای از نیازهای کاربران است.
پرفروشترین محصول سال Redmi Note 13 شد
در ترکیب فروش سبد کالای دیجیتال تکنولایف، موبایل همچنان پیشرو است و نزدیک به نیمی از کل فروش را به خود اختصاص میدهد. پس از آن، لپتاپ با تقاضای پایدار خانگی و دانشجویی و تبلت با کاربرد آموزشی و مصرف محتوا، سهمهای قابلتوجهی دارند. نمونههای پرفروش هر گروه در فصل اخیر شامل گوشیهای اقتصادی و میانرده سامسونگ، لپتاپهای لنوو سری IdeaPad و تبلتهای محبوب سری Galaxy Tab بودهاند. همچنین موبایل مدل Redmi Note 13 با فروش ۲۱.۴۵۸ پرفروشترین محصول سال شد.
رشد ۲۰ درصدی فروش لوازم خانگی در تکنولایف
در ترکیب فروش تکنولایف، محصولات موبایل با سهم ۴۰ درصدی بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص دادهاند. پس از آن، تجهیزات جانبی شامل هدفون، اسپیکر و لوازم صوتی با ۲۹ درصد سهم در رتبه دوم قرار دارند.
دسته کامپیوتر با ۲۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته و افزایش تقاضا برای لپتاپ و لوازم جانبی، بخش قابلتوجهی از سبد فروش را تشکیل داده است. همچنین لوازم خانگی با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل، ۲۰ درصد از بازار تکنولایف را شامل میشود.
سایر دستهها از جمله کارت هدیه و محصولات متنوع نیز در مجموع ۲۵ درصد از فروش کل را به خود اختصاص دادهاند.
رشد سهبرابری تعداد فروشندگان فعال در پلتفرم تکنولایف
تعداد فروشندگان فعال در پلتفرم تکنولایف طی سال گذشته سه برابر شده است. بیشترین میزان فروش ثبتشده توسط یک فروشنده به ۳۵ میلیارد تومان رسیده است.
فرایند همکاری با فروشندگان در این پلتفرم بر پایه ارزیابی دقیق مدارک، کالا و خدمات انجام میشود. ظرفیت و زیرساخت فنی ایجادشده، امکان پشتیبانی از تعداد بالاتری از فروشندگان و گردش مالی گستردهتر را فراهم کرده است.
۱.۵ میلیون دقیقه مشاوره در سال ۱۴۰۳
در بخش مشاوره تخصصی، تکنولایف بیش از ۱.۵ میلیون دقیقه مشاوره به کاربران ارائه کرده است؛ زمانی معادل خواندن حدود سههزار کتاب. ۲۵ درصد از این مشاورهها منجر به خرید شدهاند که بیانگر نقش مؤثر تیم مشاوره در فرآیند تصمیمگیری مشتریان است. بیشترین پرسشها مربوط به دسته موبایل بوده که اهمیت این بخش را در میان کاربران نشان میدهد.
در حوزه خدمات پس از فروش، تکنولایف با نرخ مرجوعی کمتر از ۲.۵ درصد، یکی از پایینترین میزانهای بازگشت کالا در صنعت را ثبت کرده است. همچنین، زمان بازگشت کالا در صورت مرجوعی کمتر از ۲۴ ساعت است. شاخص NPS برابر با ۵۴ نیز سطح بالای رضایت و وفاداری مشتریان را نشان میدهد.
بررسی میانگین ارزش سفارش (AOV) در استانهای مختلف کشور، تفاوتهای رفتاری و منطقهای قابلتوجهی را نشان میدهد. در این میان، استانهای اردبیل و بوشهر با بالاترین میانگین ارزش سفارش، بیشترین میزان خرید آنلاین را به خود اختصاص دادهاند.
جهش فروش اقساطی
در مقابل، استان قم پایینترین میانگین ارزش سفارش را ثبت کرده است. این تفاوتها بازتابی از شرایط اقتصادی، اجتماعی و سطح دسترسی به خدمات دیجیتال در نقاط مختلف کشور است.
فروش اقساطی در سال ۱۴۰۳ رشد چشمگیری داشته و نسبت به سال قبل بیش از ۳.۲ برابر افزایش یافته است. این رشد نشاندهنده گسترش دسترسی اقشار مختلف جامعه به محصولات تکنولوژی از طریق طرحهای اعتباری است.
دلایل این افزایش شامل اعتماد بیشتر مشتریان به برند تکنولایف، بهبود تجربه خرید در بسترهای اعتباری، ارائه شرایط متنوع و منعطف پرداخت و همچنین گسترش همکاری با شبکههای مالی و اعتباری است که امکان خرید اقساطی را برای گروههای گستردهتری از کاربران فراهم کرده است.
اعطا ۴.۵۰۰ میلیارد ریال وام توسط تکنوپی
در سال ۱۴۰۳، پلتفرم اعتباری تکنوپی مجموعاً ۴.۵۰۰ میلیارد ریال وام به ۱۵ هزار کاربر پرداخت کرده است. تعداد ۷۶.۸۸۱ خرید اقساطی و ۲۲.۵۳۳ خرید اعتباری از طریق این پلتفرم انجام شده است.
این آمار بیانگر گسترش استفاده کاربران از خدمات اعتباری برای خرید کالا و افزایش سهم روشهای خرید اقساطی در سبد پرداخت مشتریان است.
بیش از یکمیلیون مرسوله تکنولایف با تکنواکسپرس ارسال شد
تکنواکسپرس بهعنوان بخش لجستیکی گروه تکنولایف، علاوه بر پشتیبانی از سفارشهای داخلی این مجموعه، خدمات ارسال کالا را برای مشتریان بیرونی نیز انجام میدهد. در سال ۱۴۰۳، بیش از یک میلیون مرسوله از طریق تکنواکسپرس به مقصد مشتریان تکنولایف و سایر سفارشدهندگان ارسال شده است. میانگین زمان تحویل دو روز و سریعترین زمان تحویل چهار ساعت ثبت شده است.
بر اساس دادههای آماری، تکنواکسپرس در سال گذشته کالاهای سفارش دادهشده از تکنولایف را به خانوارهای ساکن در ۱۳۱۷ شهر مختلف کشور تحویل داده است.
تکنولایف نخستین فروشگاه آنلاین بود که به راهاندازی فروشگاه حضوری نیز اقدام کرد.
فروشگاههای حضوری تکنولایف در دو نقطه از تهران فعالاند:
- مرکز خرید اپال – تهران، شهرک غرب، طبقه هفتم
- بازار موبایل ایران – تهران، خیابان حافظ، طبقه همکف
حضور ۲۳ درصدی بانوان در سطوح مدیریتی تکنولایف
در حال حاضر، مجموع نیروی انسانی تکنولایف ۵۰۰ نفر است که از این میان ۳۴۵ نفر (۶۹ درصد) را آقایان و ۱۵۵ نفر (۳۱ درصد) را بانوان تشکیل میدهند. در ساختار مدیریتی، ۳۵ مدیر در سطوح گوناگون فعالیت دارند که شامل ۲۷ مدیر مرد (۷۷ درصد) و ۸ مدیر زن (۲۳ درصد) میشود. افزایش مشارکت بانوان در جایگاههای مدیریتی از اهداف اصلی شرکت در مسیر توسعه سازمانی است.
تکنولایف در چارچوب برنامههای مسئولیت اجتماعی خود اقداماتی برای کاهش اثرات زیستمحیطی و بهینهسازی مصرف منابع انجام داده است. حذف کارتنهای بستهبندی و ارسال کالا در فُلارب بهمنظور کاهش مصرف کاغذ و حفاظت از محیطزیست از جمله این اقدامات است.
این برنامه منجر به صرفهجویی خالص در مصرف کاغذ به مساحت ۴۲۵.۰۰۰ متر مربع شده است؛ رقمی که معادل صرفهجویی در مصرف ۴۲۵.۰۰۰.۰۰۰ لیتر آب برابر با آب شرب پنجهزار خانوار و نجات حدود ۱۱۰۰ اصله درخت برآورد میشود.
چشمانداز ۱۴۰۴ تکنولایف
تکنولایف در برنامه سال آینده سه محور اصلی را دنبال میکند. نخست، افزایش دوبرابری فروش با تمرکز بر بهبود تجربه خرید و گسترش سهم بازار؛ دوم، توسعه فروش در شهرستانها با تقویت شبکه حضور در شهرهای کوچک و متوسط؛ و سوم، افزایش ششبرابری ظرفیت اعتباردهی و توسعه خدمات پلتفرم تکنوپی برای پاسخگویی به تقاضای روبهافزایش خرید اقساطی.
در بخش توسعه محصول نیز، تمرکز بر گسترش سبد کالا از طریق ورود به دستهبندیهای جدید است. لوازم خانگی غیربرقی، ابزارآلات صنعتی و حرفهای، لوازم شخصی برقی و محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله حوزههایی هستند که به سبد محصولات تکنولایف افزوده خواهند شد تا این مجموعه بتواند پاسخگوی طیف گستردهتری از نیازهای مصرفکنندگان باشد.









