راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

واقفی: مؤسسات مالی با افزایش ریسک‌های عملیاتی و کسب‌وکار روبرو هستند

«استقرار حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق GRC در بانک‌ها و سازمان‌ها» توسط نوش‌آفرین مؤمن واقفی مدیر ریسک و امنیت اطلاعات شرکت خدمات انفورماتیک در بعدازظهر روز اول همایش برگزار شد. واقفی در این کارگاه پس از بیان مفاهیم GRC و معرفی حوزه‌های مختلف آن شامل حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق با الزامات و دستورالعمل‌های سازمان، به بررسی ضرورت‌ها و چالش‌ها، گام‌های استقرار مدل یکپارچه و ابزار‌های استقرار GRC پرداخت.

Noshafarin-Momenvaghefi-Index-way2pay-94-10-25

مدیر ریسک و امنیت اطلاعات شرکت خدمات انفورماتیک گفت: «سازمان‌ها و مؤسسات مالی با افزایش ریسک‌های عملیاتی و کسب‌وکار روبرو هستند. از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو در تمامی صنایع به‌خصوص صنعت بانکی می‌توان به مدیریت فعالیت‌های سازمان‌ها و بانک‌ها، هم‌راستا با نیازهای ذی‌نفعان، مقررات و الزامات داخلی و بین‌المللی و ریسک‌های کسب‌وکار و فرهنگ سازمان اشاره کرد.»

واقفی بیان کرد که GRC تمامی فعالیت‌های سازمان در سه حوزه حاکمیت، مدیریت ریسک و انطباق با الزامات را پوشش می‌دهد. مدیریت ریسک شامل فرآیند‌های شناسایی، تحلیل، ارزیابی و کنترل ریسک است. همچنین انطباق با الزامات به معنای استقرار فرآیند‌های لازم در اطمینان از اجرای قوانین و استاندارد‌های داخلی و خارجی برای کسب‌وکار موردنظر تعریف‌ شده‌اند. او در ادامه گفت: «اجرای مدل یکپارچه GRC نیازمند تعریف و ایجاد ارتباطات بدون ابهام میان نقش‌ها و مسئولیت‌ها است و برای پیشبرد این فرآیند‌های درهم‌آمیخته لازم است تا یک نقطه مرجع در سازمان تعیین و منابع اطلاعاتی مشترک ایجاد شود.» او همچنین بیان کرد که برای استقرار GRC، بررسی و مطالعه چارچوب‌ها و استاندارد‌های این حوزه ضروری است. مهم‌ترین مزیت پیاده‌سازی GRC اطمینان بیشتر مدیران در تصمیم‌گیری‌ها است که منجر به ایجاد آگاهی از رقبا در سازمان و هماهنگی میان اجزای مختلف سازمان شامل نیروی انسانی می‌شود.

واقفی در پایان خاطرنشان کرد: «GRC مانند مسیری است که یک سازمان را از حالت انفعالی و مجزا به حالت سازمانی و پویا تبدیل می‌کند.»

منبع: پژوهشکده پولی و بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.