راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محققان استفاده از الگو و آیکون را برای پسورد پیشنهاد می‌دهند

زهرا غلامی / گروهی از محققان دانشگاه پلیموث، سیستم جدیدی به نام GOTPass برای ساخت پسورد طراحی کرده‌اند که امنیت بالایی دارد و حفظ کردن آن هم راحت است.

اعضای این تیم می‌گویند، به خاطر سپردن این پسورد آسان است و در مقابل هک شدن به‌خوبی مقاومت می‌کند.

محققان دانشگاه پلیموث یک روش جدید برای واردکردن پسورد طراحی کرده‌اند که می‌تواند امنیت را بالا ببرد. در این سیستم که GOTPass نامیده می‌شود، الگوها، تصاویر و یک پسکد باهم ترکیب می‌شوند تا سیستمی ایجاد شود که هم امنیت بیشتری خواهد داشت و هم به خاطر سپردن آن راحت‌تر از پسوردهای عادی است.

password-index-way2pay-94-10-12

برای ساخت یک GotPass، باید یک‌بار تنظیمات آن را انجام دهید. کاربر باید روی یک شبکه‌ی ۴ در ۴ الگویی بکشد (شبیه به صفحه‌ی باز کردن قفل اندروید). پس از انتخاب الگوی موردنظرش، گزینه‌هایی از سی تصاویر ایموجی‌مانند به آن‌ها نمایش داده می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود که یکی را انتخاب کنند. پس از انتخاب چهار تصویر، پسورد آن‌ها آماده می‌شود.

password2-index-way2pay-94-10-12

پروسه‌ی لاگ‌این کردن با این پسورد هم نسبتاً ساده است: کافی است نام کاربری‌تان را وارد کرده و الگویتان را بکشید. در مرحله‌ی بعد ۱۶ تصویر نمایش داده می‌شود که از میان آن‌ها دو مورد جزو تصاویری هستند که هنگام تنظیم پسورد انتخاب کردید و ۱۴ مورد دیگر هم الکی هستند. پس از انتخاب تصاویر درست، باید پسکد را وارد کنید.

همه‌ی این کارها به نظر پیچیده می‌رسد، اما درواقع کل این پروسه چندان بیشتر از تایپ کردن یک پسورد ساده وقت نمی‌گیرد. اعضای این تیم می‌گویند، به خاطر سپردن این پسورد آسان است و در مقابل هک شدن به‌خوبی مقاومت می‌کند. آن‌ها با شگردهای مختلفی ۶۹۰ بار سعی کردند حساب‌ها را هک کنند. از میان تلاش‌های آن‌ها تنها ۲۳ مورد یعنی ۳٫۳۳ درصد موفقیت‌آمیز بود. این شروع خوبی برای امنیت پسوردها است و این محققان حالا می‌خواهند آزمایش‌های بیشتری برای کاربرد بیشتر و کارایی این نوع پسورد انجام دهند.

منبع: دیجی کالا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.